Citat:
Ursprungligen postat av
KognitivDissonans
Fan tragiskt på så många olika plan.

Hur samhället fungerar dåligt, vad en dotter är kapabel att göra mot sina föräldrar. Trodde inte hon var medskyldig när jag började intressera mig för fallet några minuter sedan.
Och jag visste det … jag pratade …jag visste ju…jag har ju anmält min dotter två gånger. Han
har … två gånger … hon snodde mina pengar. Bertil Eriksson … alla la ner det där
ärendet…alltså då min bil. Hon krockade min bil.… Bertil Eriksson lagde ner ärendet… Jag
frågade honom "varför gjorde du det?". Bertil sa att det är inte vanligt i Sverige att en pappa
anmäler sin dotter och kolla vad gjorde dom nu? Dom brände mitt hus. Jag skall ringa Bertil
imorgon och berätta det här, så han får se … Dom hotar hela tiden oss. Och ingen som gör
någonting. Jag ringde kommunen, jag ringde in till socialen, jag frågade "finns det någon som
skall hjälpa mig?". Men ingen som försökte skydda oss.
Precis …något sånt.. Det är ju … förra året i september dom … min dotter flyttade till honom..
Och då snodde dom mina pengar. Då snodde dom min bil, krockade min bil och gjorde alla
möjliga dumheter.
Hela FUP är småfolket(ronja rövardotter)=staten och dess tjänstemän möter verkligheten.
Dottern/offret ifråga var utvecklingsstörd och förmodligen mycket lättledd.
Vilket gärningsmannen såklart utnyttjade.
Sen är det väldigt svårt att ingripa när det handlar om en vuxen person, som denna tjej trots allt var.
Ett exempel är min fd svärmor, hon blev dement när hon var ca 70 år, och det blev bara värre och värre.
Hon gick vilse, stal sin dotters bil, ringde på nätterna, tog pengar hos andra som råkade ligga framme, varpå alla fick gömma pengar och bilnycklar när hon var i antågande.
Eftersom hon själv helt motsatte sig hjälp eller vård, så fanns det inte mycket att göra.
De kunde inte tvinga henne.