2022-08-29, 19:57
Medlem
Plastartikels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael1337
Prova denna: https://anonfiles.com/r6V2j6b9b2/Ale...huvuddelen.pdf

Tusen tusen tack!
Citera
2022-08-30, 01:23
Medlem
Plastartikels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Varför finns foton från obduktionen och foton på henne död och naken med? Vidrigt.
Fy för att bli exponerad så efter att blivit mördad.
Och inte roligt för anhöriga heller..
Har aldrig sett något liknande i någon FUP, det brukar vara sekretessbelagt eller inte finnas med alls.
Varför är det så olika?
Och en annan fråga: Brottsoffret Alexandra var utvecklingstörd, är det en försvårande omständighet för mördaren?

För att det är intressant och man får perspektiv.
Det finns andra FUPar med obduktionsbilder, läst igenom ett par.
Ett alternativ är att hoppa över den delen om man är känslig och läser en sådan FUP med bilder.
Citera
2022-08-30, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastartikel
För att det är intressant och man får perspektiv.
Det finns andra FUPar med obduktionsbilder, läst igenom ett par.
Ett alternativ är att hoppa över den delen om man är känslig och läser en sådan FUP med bilder.
Jag scrollade när jag såg bilderna, förstår inte varför det blir offentligt, att folket tycker att det är "intressant" är inte anledning nog att offentliggöra såna foton.
Och samtidigt så är de extremt restriktiva i andra fall.
I FUP när vargskötaren på Kålmorden dödades, var obduktionen och även beskrivning av den upphittade kroppen och foton sekretessbelagda.
Och i vissa FUP är skadorna på den döda överstrukna.
Förstår inte logiken?
Citera
2022-08-30, 11:51
Medlem
Plastartikels avatar
Citat:
Jag scrollade när jag såg bilderna, förstår inte varför det blir offentligt, att folket tycker att det är "intressant" är inte anledning nog att offentliggöra såna foton.
I FUP när vargskötaren på Kålmorden dödades, var obduktionen och även beskrivning av den upphittade kroppen och foton sekretessbelagda.
Förstår inte logiken?

Förstår din tanke där.
Personligen är jag väldigt intresserad av människokroppen och just se bilder gör att man kan förstå skadorna osv.
Det är inte så att jag tittar på sådana bilder och blir upphetsad direkt utan mer i utbildande syfte.
Jag kan inte svara på varför vissa är sekretessbelagda och andra inte.
Personligen tycker jag inte det bör vara sekretessbelagt om det inte gäller fall med barn.
Men jag förstår dig.
Citera
2022-08-30, 13:33
Medlem
Citat:
Förstår inte logiken?

Om jag inte minns helt fel så började en ny lag att gälla 2016 eller 2017 rörande cencurering i FUP:ar som rör däribland obduktioner och annan känslig information. Hittar dock ingen källa på de vid en snabbgoogling ^^
Citera
2022-08-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michael1337
Om jag inte minns helt fel så började en ny lag att gälla 2016 eller 2017 rörande cencurering i FUP:ar som rör däribland obduktioner och annan känslig information. Hittar dock ingen källa på de vid en snabbgoogling ^^
Ja det var väl något som ändrades efter att obduktionsbilder på två mördade barn fick spridning.
Men vargfallet var väl redan 2012 och ändå var väldigt mycket som var sekretessbelagt där.
Jag tycker det är mycket intressant att läsa FUPar, men när jag såg dessa bilder så blev jag nästan chockad.
Citera
2022-08-30, 17:39
Medlem
Citat:
Just nu sprids uppgifter och detaljer om mordet på Lisa Holm. Bland annat ska Lisa Holm ha dött genom hängning, och hennes kläder ska ha varit delvis avslitna. I den förundersökning som polisen släppt finns flera bilder på lokalerna där brottet skedde, Lisa Holms kläder och de rep hon var bunden med. Men några bilder på kroppen finns inte med, och det finns en mycket bra anledning till det.

– Detaljuppgifter som gäller obduktionen, kroppen eller fyndplatsen sekretessbelägger man, just av hänsyn till de anhöriga, säger före detta överåklagare Sven-Erik Alhem till Nyheter24,
Varför gällde inte det i detta fall?
Citera
2022-08-31, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3m.22
Varför gällde inte det i detta fall?
Ja, det är frågan?
Varför är det så godtyckligt vad som blir offentligt eller inte?
I vissa fall stryker de över eller sekretessbelägger uppgifter som skador tex.
Har själv läst FUPar där alla uppgifter om skador är överstrukna.
Och så här har de lagt ut foton på hennes döda, nakna, missfärgade kropp, bara det liksom!
Och sen dessutom bilder från obduktionsbordet, dissekerad, vad det verkade som, jag tittade inte så noga.
Varför är det så stor skillnad?
Citera
2022-08-31, 06:54
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Fan tragiskt på så många olika plan. Hur samhället fungerar dåligt, vad en dotter är kapabel att göra mot sina föräldrar. Trodde inte hon var medskyldig när jag började intressera mig för fallet några minuter sedan.

Och jag visste det … jag pratade …jag visste ju…jag har ju anmält min dotter två gånger. Han
har … två gånger … hon snodde mina pengar. Bertil Eriksson … alla la ner det där
ärendet…alltså då min bil. Hon krockade min bil.… Bertil Eriksson lagde ner ärendet… Jag
frågade honom "varför gjorde du det?". Bertil sa att det är inte vanligt i Sverige att en pappa
anmäler sin dotter och kolla vad gjorde dom nu? Dom brände mitt hus. Jag skall ringa Bertil
imorgon och berätta det här, så han får se … Dom hotar hela tiden oss. Och ingen som gör
någonting. Jag ringde kommunen, jag ringde in till socialen, jag frågade "finns det någon som
skall hjälpa mig?". Men ingen som försökte skydda oss.

Precis …något sånt.. Det är ju … förra året i september dom … min dotter flyttade till honom..
Och då snodde dom mina pengar. Då snodde dom min bil, krockade min bil och gjorde alla
möjliga dumheter.

Hela FUP är småfolket(ronja rövardotter)=staten och dess tjänstemän möter verkligheten.
Senast redigerad av KognitivDissonans 2022-08-31 kl. 07:05.
Citera
2022-09-01, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Fan tragiskt på så många olika plan. Hur samhället fungerar dåligt, vad en dotter är kapabel att göra mot sina föräldrar. Trodde inte hon var medskyldig när jag började intressera mig för fallet några minuter sedan.

Och jag visste det … jag pratade …jag visste ju…jag har ju anmält min dotter två gånger. Han
har … två gånger … hon snodde mina pengar. Bertil Eriksson … alla la ner det där
ärendet…alltså då min bil. Hon krockade min bil.… Bertil Eriksson lagde ner ärendet… Jag
frågade honom "varför gjorde du det?". Bertil sa att det är inte vanligt i Sverige att en pappa
anmäler sin dotter och kolla vad gjorde dom nu? Dom brände mitt hus. Jag skall ringa Bertil
imorgon och berätta det här, så han får se … Dom hotar hela tiden oss. Och ingen som gör
någonting. Jag ringde kommunen, jag ringde in till socialen, jag frågade "finns det någon som
skall hjälpa mig?". Men ingen som försökte skydda oss.

Precis …något sånt.. Det är ju … förra året i september dom … min dotter flyttade till honom..
Och då snodde dom mina pengar. Då snodde dom min bil, krockade min bil och gjorde alla
möjliga dumheter.

Hela FUP är småfolket(ronja rövardotter)=staten och dess tjänstemän möter verkligheten.
Dottern/offret ifråga var utvecklingsstörd och förmodligen mycket lättledd.
Vilket gärningsmannen såklart utnyttjade.
Sen är det väldigt svårt att ingripa när det handlar om en vuxen person, som denna tjej trots allt var.
Ett exempel är min fd svärmor, hon blev dement när hon var ca 70 år, och det blev bara värre och värre.
Hon gick vilse, stal sin dotters bil, ringde på nätterna, tog pengar hos andra som råkade ligga framme, varpå alla fick gömma pengar och bilnycklar när hon var i antågande.
Eftersom hon själv helt motsatte sig hjälp eller vård, så fanns det inte mycket att göra.
De kunde inte tvinga henne.
Citera
2022-09-01, 09:45
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Dottern/offret ifråga var utvecklingsstörd och förmodligen mycket lättledd.
Vilket gärningsmannen såklart utnyttjade.
Sen är det väldigt svårt att ingripa när det handlar om en vuxen person, som denna tjej trots allt var.
Ett exempel är min fd svärmor, hon blev dement när hon var ca 70 år, och det blev bara värre och värre.
Hon gick vilse, stal sin dotters bil, ringde på nätterna, tog pengar hos andra som råkade ligga framme, varpå alla fick gömma pengar och bilnycklar när hon var i antågande.
Eftersom hon själv helt motsatte sig hjälp eller vård, så fanns det inte mycket att göra.
De kunde inte tvinga henne.
Aha detta stod ingenstans på aftonbladets scoop överhuvudtaget, tack för upplysningen. Oavsett måste det blivit jobbigt för pappan
Inte heller Expressen tar upp att hon var utvecklingsstörd https://www.expressen.se/nyheter/pap...et-i-finspang/

Men någonstans när man läser följande att hon antagligen haft någon slags utvecklingsstörning:
–Vi förstod att det inte var en bra kille. Vi försökte prata med henne och säga att han suttit i fängelse. De träffades i smyg först, men sedan började hon umgås med honom varje dag, säger Veroslav.
Det blev snabbt tydligt att den öppna, varmhjärtade Alexandra blivit förändrad, enligt pappan.
– De ringde från hennes skola och sa att allt höll på att gå åt fel håll och att hon aldrig var där. Hon var inte den rara tjejen längre.
Veroslav försökte slå larm till såväl socialtjänst som polis - men eftersom hon var myndig ingrep ingen berättar han.
Däremot gjorde den misstänkte 32-åringen klar för resten av familjen att hon var med honom nu, säger Veroslav.
– Hon var aldrig hemma, vi såg henne alltmer sällan. När jag pratade i telefon med honom sa han bara: "Hon är 18, du får inte göra någonting".
Det hela gick snabbt neråt, och Veroslav berättar att han märkte hur 32-åringen förmådde henne att begå småstölder.

Å andra sidan satt Löfvén i regeringsmakten och snubben är definitivt utvecklingsstörd.
Citera
2022-09-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Aha detta stod ingenstans på aftonbladets scoop överhuvudtaget, tack för upplysningen. Oavsett måste det blivit jobbigt för pappan
Inte heller Expressen tar upp att hon var utvecklingsstörd https://www.expressen.se/nyheter/pap...et-i-finspang/

Men någonstans när man läser följande att hon antagligen haft någon slags utvecklingsstörning:
–Vi förstod att det inte var en bra kille. Vi försökte prata med henne och säga att han suttit i fängelse. De träffades i smyg först, men sedan började hon umgås med honom varje dag, säger Veroslav.
Det blev snabbt tydligt att den öppna, varmhjärtade Alexandra blivit förändrad, enligt pappan.
– De ringde från hennes skola och sa att allt höll på att gå åt fel håll och att hon aldrig var där. Hon var inte den rara tjejen längre.
Veroslav försökte slå larm till såväl socialtjänst som polis - men eftersom hon var myndig ingrep ingen berättar han.
Däremot gjorde den misstänkte 32-åringen klar för resten av familjen att hon var med honom nu, säger Veroslav.
– Hon var aldrig hemma, vi såg henne alltmer sällan. När jag pratade i telefon med honom sa han bara: "Hon är 18, du får inte göra någonting".
Det hela gick snabbt neråt, och Veroslav berättar att han märkte hur 32-åringen förmådde henne att begå småstölder.

Å andra sidan satt Löfvén i regeringsmakten och snubben är definitivt utvecklingsstörd.
Det framgår i FUPen att hon diagnostiserats med utvecklingstörning. Hon gick i särskolan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in