• 1
  • 2
2015-02-25, 23:27
Medlem
Vad är det för skillnad på den med basåret och den utan? Jag har precis avslutat 2b och tänkte börja läsa matte 3c
Citera
2015-02-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Vad är det för skillnad på den med basåret och den utan? Jag har precis avslutat 2b och tänkte börja läsa matte 3c

Förmodlingen ingen nämnvärd, du kan ju kika här där man får provläsa nästan första kapitlet i de flesta böckerna och jämföra innehållsförteckningarna åtminstone.

http://www.nok.se/Laromedel/GY-VUX/G...atematik-5000/
Citera
2015-02-26, 13:27
Medlem
Basårsversionen innehåller en del repetition från de tidigare mattekurserna.
Citera
2015-02-26, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madiac
Basårsversionen innehåller en del repetition från de tidigare mattekurserna.
Okej så den kanske är bäst om man hoppar från 1b och 2b?
Citera
2015-02-27, 07:50
Medlem
Citat:
Okej så den kanske är bäst om man hoppar från 1b och 2b?

Om dom kostar lika mycket så visst, är den dyrare så är det pengar i sjön, även om det inte är särskilt mycket.

Med matteboken och diverse andra klipp som finns på youtube så kan du söka på det du har problem med och få en update; den vanliga 3c har iaf allt du behöver för den här kursen, även om förklaringarna om t ex logaritmer och potenser blir lite bristfällig om man inte kommer ihåg från matten tidigare.
Citera
2015-02-27, 11:47
Medlem
Luriosans avatar
Jag köpte ingen basårsbok när jag läste matematik 4 och jag klarade mig väldigt bra. Min lärare sa att det enda basårsboken hade mer av var fler lösningar och härledningar.

Det bästa tipset är att räkna mycket hemma. Lägg ner mellan 20-40 minuter om dagen så ska du se att du fixar kursen. Förstår du inte någon uppgift så fråga läraren på nästa lektion och be om en genomgång. Nu var vi bara tre stycken som läste matematik 4 och därför hade han tid att ge oss långa genomgångar på enskilda tal, och det kanske inte fungerar om man är en större grupp.

EDIT: Glömde säga att jag hade bara läst b-kurserna i matematik innan jag började med matematik 4. Det gick bra så länge man är villig att lägga ner mycket tid på ämnet. Oroa dig inte för att du "bara" läst matematik 2b innan 3c, det kommer gå vägen så länge du är beredd att göra vad som krävs.
Senast redigerad av Luriosan 2015-02-27 kl. 11:49. Anledning: Glömde nämna en grej
Citera
2015-02-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Jag köpte ingen basårsbok när jag läste matematik 4 och jag klarade mig väldigt bra. Min lärare sa att det enda basårsboken hade mer av var fler lösningar och härledningar.

Det bästa tipset är att räkna mycket hemma. Lägg ner mellan 20-40 minuter om dagen så ska du se att du fixar kursen. Förstår du inte någon uppgift så fråga läraren på nästa lektion och be om en genomgång. Nu var vi bara tre stycken som läste matematik 4 och därför hade han tid att ge oss långa genomgångar på enskilda tal, och det kanske inte fungerar om man är en större grupp.

EDIT: Glömde säga att jag hade bara läst b-kurserna i matematik innan jag började med matematik 4. Det gick bra så länge man är villig att lägga ner mycket tid på ämnet. Oroa dig inte för att du "bara" läst matematik 2b innan 3c, det kommer gå vägen så länge du är beredd att göra vad som krävs.
Tack för det pushandet svaret! Men är matematik 4 samma sak som 3c?
Citera
2015-02-27, 22:25
Medlem
Citat:

Nej, men skillnaden på matematik 3b och 3c är att 3b har en fördjupning i talföljd medans 3c tror jag går på trgiometrin som det doc blir mycket mer av i 4; men det är egentligen ganska så basic i matematik 4 också och är det något man inte fattar så är det bara att kolla upp eller ställa en fråga här på flashback, du får snabbare svar här plus att här så försöker dom hjälpa dig till skillnad från en lärare som bara dunkar på med defintionen och formler och inte alls sätter sig in din sits.
Citera
2015-02-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Nej, men skillnaden på matematik 3b och 3c är att 3b har en fördjupning i talföljd medans 3c tror jag går på trgiometrin som det doc blir mycket mer av i 4; men det är egentligen ganska så basic i matematik 4 också och är det något man inte fattar så är det bara att kolla upp eller ställa en fråga här på flashback, du får snabbare svar här plus att här så försöker dom hjälpa dig till skillnad från en lärare som bara dunkar på med defintionen och formler och inte alls sätter sig in din sits.
Vad skulle du valt av 3c och 4 om du vore i min sist och kommer från matte 2b?
Citera
2015-02-28, 18:47
Medlem
Citat:
Vad skulle du valt av 3c och 4 om du vore i min sist och kommer från matte 2b?

3c eftersom att den är något mer förberedande för 4, fast det är väl ingen större skillnad.
Citera
2015-03-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
3c eftersom att den är något mer förberedande för 4, fast det är väl ingen större skillnad.
Då måste jag även fråga om du hade valt matte 3c lärobok eller matte 3c basår lärobok?
Citera
2015-03-02, 12:45
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Jag är duktig på att pusha mig själv och andra människor, så det var så lite så

Matematik 4 är kursen efter 3b/3c. Jag rekommenderar att du läser 3c eftersom de går genom trigonometri som behövs för matematik 4. Jag lärde mig trigonometri i matematik 4 och fick lägga ner mycket tid på att räkna hemma, ca. 1-4 h om dagen.

Vet du redan nu med dig att du ska läsa matematik 4 så läs matematik 3c.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in