Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-25, 23:18
  #1
Medlem
Har försökt att stifta bekantskap med Tor browser i veckan. Idag var det dags för uppdatering och då flyttade Panda filen firefox.exe från sin ursprungliga plats till karantän.

Nu funkar inte genvägen när jag vill starta Tor. Får förfrågan om jag vill ta bort genvägen och vet inte om jag ska svara ja eller nej.

Panda erbjuder att återställa filen eller ta bort den, vilket bör jag göra? Pandas åtgärd beskrivs också som att en misstänkt fil neutraliserats, vad innebär det?

Laddade ner Tor från torproject.org som borde vara ok.

Operativsystemet är Windows 8 och jag är inte inloggad som admin om det är till någon hjälp.

Hur ska jag gå till väga nu?
__________________
Senast redigerad av Kamelhund 2015-02-25 kl. 23:19. Anledning: stavfel
Citera
2015-02-26, 04:02
  #2
Medlem
Skulle gissa på att det är en false positive, men det låter skumt för Pandas nya XMT motor får inte många false positive.

Så skulle säga att du återställer den och laddar sedan upp på Virustotal, visa sen resultatet.
Om du orkar kan du även skicka den till mig så ska kolla igenom den.


https://www.virustotal.com/
Citera
2015-02-27, 11:13
  #3
Medlem
Gjorde till slut en ren ominstallation då datorn haft några andra småproblem (ej virusrelaterade) samt att jag tyckte den kändes "smutsig" efter Tor uppdateringen.

49 st antivirus ansåg att den var skadlig enl. virustotal, 8 st tyckte den var ok. Känns inte som det var en false positive.

Tack för tips!
Citera
2015-03-23, 07:43
  #4
Medlem
nasses321s avatar
Du kan även bara ladda ner själva tor klienten utan Firefox, men då måste du ha din webbläsare inställd på tors proxy och du bör använda diverse noscript addons.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback