2015-02-25, 06:39
Medlem
Drapåtrissors avatar
Enligt en undersökning vid Umeå universitet så dubbleras risken för alkoholberoende hos gruppen som snusar. Kan detta stämma och vad skulle det isf kunna bero på?
http://www.hd.se/nyheter/sverige/201...koholberoende/
Citera
2015-02-25, 06:48
Medlem
Kan det vara så att alkoholberoende ofta också är snusare och att de har tolkat resultaten lite tokigt?
Citera
2015-02-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt en undersökning vid Umeå universitet så dubbleras risken för alkoholberoende hos gruppen som snusar. Kan detta stämma och vad skulle det isf kunna bero på?
http://www.hd.se/nyheter/sverige/201...koholberoende/

Huuummmmmm..... Vet inte vad jag ska tro riktigt. Jag har varit alkoholist en kort period. Är fortfarande lite småalkis men inte sådär så jag tappar kontrollen och MÅÅÅÅSTE ha öl hela tiden längre. Drack just en öl för det var gött, men vet att det inte är värt att fortsätta för det är inte så jävla roligt att kämpa emot abstinensen i en vecka sen.
Det gäller att lära sig respektera alkoholen, att ta det med lite måtta helt enkelt. annars spårar det ur.

Jag blir i och för sig beroende av typ allt väldigt lätt. Det spelar ingen roll om det är alkohol, amfetamin, cannabis, sömnpiller eller att sniffa bensin. Det spårar lätt ur för min del. Antar att det är lite av en flykt från verkligheten, sen om jag blir pigg och glad (vilket jag förvisso föredrar) eller ligger halvdöd i mina egna spyor spelar mindre roll.

Är det här tack vare snuset, eller är snuset bara ytterligare ett medel som jag missbrukar? Sannolikt det senare. Så jag tror snarare att folk som snusar (eller missbrukar någon annan drog) helt enkelt är såna där "beroendepersoner" eller vad man ska kalla dom. De är nog svaga för det mesta och snus är väl bara en av de första lasterna som de drar på sig.
Senast redigerad av Klopski 2015-02-25 kl. 08:45.
Citera
2015-02-25, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
Huuummmmmm..... Vet inte vad jag ska tro riktigt. Jag har varit alkoholist en kort period. Är fortfarande lite småalkis men inte sådär så jag tappar kontrollen och MÅÅÅÅSTE ha öl hela tiden längre. Drack just en öl för det var gött, men vet att det inte är värt att fortsätta för det är inte så jävla roligt att kämpa emot abstinensen i en vecka sen.
Det gäller att lära sig respektera alkoholen, att ta det med lite måtta helt enkelt. annars spårar det ur.

Jag blir i och för sig beroende av typ allt väldigt lätt. Det spelar ingen roll om det är alkohol, amfetamin, cannabis, sömnpiller eller att sniffa bensin. Det spårar lätt ur för min del. Antar att det är lite av en flykt från verkligheten, sen om jag blir pigg och glad (vilket jag förvisso föredrar) eller ligger halvdöd i mina egna spyor spelar mindre roll.

Är det här tack vare snuset, eller är snuset bara ytterligare ett medel som jag missbrukar? Sannolikt det senare. Så jag tror snarare att folk som snusar (eller missbrukar någon annan drog) helt enkelt är såna där "beroendepersoner" eller vad man ska kalla dom. De är nog svaga för det mesta och snus är väl bara en av de första lasterna som de drar på sig.

så att ligga halvdöd i sina spyor eller att vara pigg och glad, det spelar inte så stor roll för dig? Det är enbart något bättre med det andra alternativet?

För att sammanfatta, om man är beroende av något är det lättare att byta ut eller lägga till ett beroeende. Detta behöver inte vara negativt som många så kallade "behandlare" påstår.
Citera
2015-02-25, 14:23
Medlem
symbicorts avatar
Jag var alkoholist före jag snusade,nu snusar jag och tar väldigt sällan något starkt.
Citera
2015-02-25, 14:42
Medlem
Shurikans avatar
Snusare och rökare är ofta personer som inte tar livet lika seriöst som andra, utan vi gör det vi tycker om även om det kan vara skadligt, samma sak med alkisar.
Citera
2015-02-25, 22:27
Medlem
NecroBytes avatar
Jag snusar som fan och jag hatar alkohol, fyfan vilket skit. Dysfori på dirren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in