2015-02-24, 23:44
Medlem
sleinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Källa på den så kallade stödgruppen i Småland!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...de-till-gnosjo
Citera
2015-02-24, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGoesCrazy
Såg ett mycket intressant inlägg från en äldre dam, uppväxt i Rumänien som verkade ha väldigt bra koll på det sanningsenliga vad gäller de tiggande EU-migranterna!

Bra! Då återstår bara att vi känner till kvinnans identitet!
Citat:
Forts

Citat:
Forts

Kommentarer och åsikter angående detta? Texten öppnar ju verkligen för diskussion!

Källa: http://petterssonsblogg.se/2015/02/2...ona-nya-varld/

Bara dax att fixa översättning till alla som inte har samma tur som jag har att skicka filerna till någon som kan översätta...
Citera
2015-02-24, 23:55
Medlem
Wargs avatar
Vet inte huruvida hennes utsagor är sanna eller ej men vad som går att fastslå är att våra svenskfödda romer befinner sig i en likartad situation;
Citat:
"Uppskattningsvis 50.000 romer lever i dag i Sverige. Av dem tros 80 procent vara arbetslösa; flertalet lever i ett mer eller mindre permanent utanförskap.

– Det är ett utanförskap som är osannolikt stort. Det kostar oerhört, ekonomiskt, men främst mänskligt, säger Maria Leissner, ordförande för regeringens delegation för romska frågor, till DN.se."

Citat:
"– Enligt utredningar som andra har gjort kostar en människa som är arbetslös under hela sitt liv staten 14 miljoner kronor. Om man utgår från att vår uppskattning är korrekt – att vi har 50.000 romer i landet varar 80 procent går utan arbete – så medför det 560 miljarder kronor i extra utgifter för staten under deras livstid, säger Maria Leissner.

Den summan ger i sin tur en årlig kostnad om 12,5 miljarder kronor." [1]

Det här handlar alltså om människor som är födda här. Samtidigt har somalier, vilket överlägset är den sämsta invandrargruppen i hela västvärlden, en arbetslöshet på 82 % [2]. Men då ska man också komma ihåg att de här människorna kommer ifrån världens, eller åtminstone ett av världens, minst stabila samt utvecklade land. Det är människor som i stor utsträckning inte ens kan läsa eller skriva.

Samtidigt har romer lika hög arbetslöshet trots att de är födda och uppvuxna i Sverige. Det är ärligt talat skandalöst och att skylla på diskriminering och dylikt räcker inte, Markoolio är ett exempel på en av väldigt få framgångsrika romer, det är inte en jävel som bryr sig om hans etniska ursprung. Vad det handlar om är en total avsaknad till uppmuntran av studier samt vanligt arbete inom den romska kulturen.

Judar och romer har förföljts och diskriminerats precis lika mycket under historiens gång, det finns en orsak till att den ena gruppens folk har ett eget land samt är extremt överrepresenterade inom finansbranschen, nöjesbranschen, Ivy League-universiteten, forskarvärlden samtidigt som den andra lever som råttor i diverse länder.

Att skylla på diskriminering är ett populärt knep för att slippa att utmålas som "rasist" då man inser att vissa etniska grupper är extremt svårintegrerade i samhället, man hamnar i en i Sverige extremt prekär sits. Det säger sig självt att det inte går att integrera folkslag som är väldigt lågutbildade, saknar språk, saknar kulturell förståelse i ett av de mest progressiva länderna i världen.

1. http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...nnolikt-stort/
2. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2826741
Senast redigerad av Warg 2015-02-25 kl. 00:01.
Citera
2015-02-24, 23:58
Medlem
XRAHs avatar
Passar på att länka denna artikel som behandlar "EU-migranter", Anna Silver, godhetsvänstern och innehåller ett par intressanta citat: http://snaphanen.dk/2014/02/22/sonda...ndliga-godhet/

Citat:
Föreställningen om romer som hjälplösa offer är felaktig. Romer är suveräna överlevare. Karl-Olov Arnstberg, professor i etnologi, har forskat om romer och den romska kulturen i decennier. Han beskriver romernas situation så här:

“Att väldigt många romer runt om Europa bor i förslummade och mycket fattiga byar och samhällen, är starkt ogillade av majoritetsbefolkningar och hårt diskriminerade är bara halva sanningen. Det är den del som journalisterna tycker om att beskriva. Förklaringen till att det går så illa för romerna blir då omgivningens rasism och diskriminering.

Men varför finns det andra fattiga befolkningsgrupper där medlemmarna lyckas lyfta sig själva till välstånd men inte romerna? Svaret är att romerna har en sinnrikt uppbyggd försvarskultur. Gränsen mot majoriteterna är knivskarp. Vi forskare brukar använda begreppet 'gränsbevarande mekanismer'."

“Man har inga ledare som kan förleda folket till att integreras, utan alla romska släktgrupper (vistas) bestämmer hur de ska leva. Man fungerar inte individuellt gentemot gajó, alltså alla icke-romer, man tar inte jobb annat än tillfällighetsjobb, man går helst inte i gajós skolor etc. Man hjälper varandra kollektivt att stanna på botten, samtidigt som man har utpräglade aristokratföreställningar om sig själva. Romer får hela tiden bekräftat att de är paria, vilket i sin tur stärker deras egen kultur.”
Citera
2015-02-25, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Vet inte huruvida hennes utsagor är sanna eller ej men vad som går att fastslå är att våra svenskfödda romer befinner sig i en likartad situation;

Det här handlar alltså om människor som är födda här. Samtidigt har somalier, vilket överlägset är den sämsta invandrargruppen i hela västvärlden, en arbetslöshet på 82 % [2]. Men då ska man också komma ihåg att de här människorna kommer ifrån världens, eller åtminstone ett av världens, minst stabila samt utvecklade land. Det är människor som i stor utsträckning inte ens kan läsa eller skriva.

Samtidigt har romer lika hög arbetslöshet trots att de är födda och uppvuxna i Sverige. Det är ärligt talat skandalöst och att skylla på diskriminering och dylikt räcker inte, Markoolio är ett exempel på en av väldigt få framgångsrika romer, det är inte en jävel som bryr sig om hans etniska ursprung. Vad det handlar om är en total avsaknad till uppmuntran av studier samt vanligt arbete inom den romska kulturen.

Judar och romer har förföljts och diskriminerats precis lika mycket under historiens gång, det finns en orsak till att den ena etniska gruppen har ett eget land samt är extremt överrepresenterade inom finansbranschen, nöjesbranschen, Ivy League-universiteten, forskarvärlden samtidigt som den andra lever som råttor i diverse länder.

Att skylla på diskriminering är ett populärt knep för att slippa att utmålas som "rasist" då man inser att vissa etniska grupper är extremt svårintegrerade i samhället, man hamnar i en i Sverige extremt prekär sits. Det säger sig självt att det inte går att integrera folkslag som är väldigt lågutbildade, saknar språk, saknar kulturell förståelse i ett av de mest progressiva länderna i världen.
1. http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...nnolikt-stort/
2. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2826741

Jo, varför judarna har ett eget land kan vi ju roa oss med att fråga FN om. Och jo, jag begriper att saker ska ses i sin politiska kontext...
Citera
2015-02-25, 00:07
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vansternationell
Jo, varför judarna har ett eget land kan vi ju roa oss med att fråga FN om. Och jo, jag begriper att saker ska ses i sin politiska kontext...
Utan FN hade man inte haft en egen stat, men man hade samtidigt redan varit framgångsrika företagare och köpmän i diverse europeiska länder i flera sekel samtidigt som romer då, som tidigare, som nu levde och lever som råttor.

Så visst Israel hade knappt överlevt utan ett USA vid sin sida, men folkgruppen som helhet var redan långt mer framgångsrik än den romska folkgruppen under tiderna då inte en jävel ägnade några positiva tankar åt den judiska gruppen.
Citera
2015-02-25, 00:12
Medlem
Texten är fabricerad. Det är inte en 70-årig rumänsk akademiker som skrivet denna text.
Citera
2015-02-25, 00:20
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Texten är fabricerad. Det är inte en 70-årig rumänsk akademiker som skrivet denna text.

vem har skrivit den?
Citera
2015-02-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
vem har skrivit den?
Det vet jag inte, men jag misstror att det är en 70-årig rumänsk akademiker. Just doesn't make sence.

"För drygt två timmar sen såg jag programmet Madonnafallet om prostitutionshärva i Göteborg."
Därefter följer en väldig massa länkar och beskrivningar på youtube-klipp om zigenare.

Det tyder på att personen lagt ner mycket tid på att dokumentera zigenare, vilket tyder på en agenda.
Att en 70-årig pensionerad rumänska skulle sitta på nätet, råka snubbla in på en liten blogg, för att av en slump sitta på massa länkar till youtubeklipp, och detaljerade beskrivningar till dessa.. Det stämmer inte.
Språkbruket stämmer inte heller in på en gammal tant, särskilt inte en som studerat språk.

Texten är fabricerad, för författaren skriver under "anonym pseudonym", därför är även författarens barndomsminnen fabricerade.

Jag tycker inte om zigenare, men jag kan inte motstå att peka ut fabricerade texter.
Jag skulle kunna analysera texten än mer, och hitta mer oegentligheter, men jag nöjer mig med att säga; It just doesn't make sence.
Senast redigerad av goderian2 2015-02-25 kl. 00:55.
Citera
2015-02-25, 00:37
Medlem
XRAHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2

Visa delar låter inte som något en 70-åring skulle skriva, t.ex.: "DRA VID NÄSAN – ett passande uttryck – svenskar, ni är ÄGDA !" eller "Money talks – bulllshit works", men jag har å andra sidan ingen större koll på 70-åriga svenskrumäners vokabulär.
Citera
2015-02-25, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Det är ärligt talat skandalöst och att skylla på diskriminering och dylikt räcker inte, Markoolio är ett exempel på en av väldigt få framgångsrika romer, det är inte en jävel som bryr sig om hans etniska ursprung. Vad det handlar om är en total avsaknad till uppmuntran av studier samt vanligt arbete inom den romska kulturen.
Rätta mig om jag har fel men Markoolio är väl för fan inte rom?
Citera
2015-02-25, 00:57
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Rätta mig om jag har fel men Markoolio är väl för fan inte rom?
Citat:
"Christina Lindberg som sjöng ”De sista ljuva åren” har resandebakgrund liksom ståupparen Anna-Lena Brundin. Markoolio har romsk härkomst. Elvis mamma var rom och president Clinton härstammar från resande."
http://www.gd.se/gastrikland/gavle/z...narig-historia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in