• 1
  • 2
2015-02-28, 00:07
Medlem
Exaktes avatar
Det är inte licensen eller teknisk utrustning som bestämmer om det är skattefritt. Det handlar om var bolagets huvudsakliga verksamhet bedrivs från.

Känns som ett vanligt missförstånd.
Citera
2015-02-28, 10:18
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Det är inte licensen eller teknisk utrustning som bestämmer om det är skattefritt. Det handlar om var bolagets huvudsakliga verksamhet bedrivs från.

Har du något exempel på sidor som inte har sin licens innanför EES-området som är skattebefriade eller sidor som har licens innanför EES-området som är skattepliktiga? T.ex Pokerstars har såvitt jag vet inte flyttat sina kontor men blev skattebefriade efter att ha fått licens från Malta trots att man drivs från samma ställe.
Citera
2015-02-28, 15:30
Medlem
Finns den en officiell lista där man kan se om en bookie räknas som EU-bookie eller inte?
Citera
2015-02-28, 21:44
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
Finns den en officiell lista där man kan se om en bookie räknas som EU-bookie eller inte?

Citat:

Destå mer nödvändigt med en lista då.
Såg att det fanns en lista över pokersidor (på skatteverket har jag för mig).
Citera
2015-03-03, 11:29
Moderator
easy_dans avatar
Citat:

Exakte kan du komma med ett klargörande eftersom även skatteverket verkar hävda att det är licens som avgör om det är skattefritt, någon källa?
Citera
2015-03-03, 15:34
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Exakte kan du komma med ett klargörande eftersom även skatteverket verkar hävda att det är licens som avgör om det är skattefritt, någon källa?
Citat:
Skatteverket anser därför att spelet ska anses vara anordnat där den huvudsakliga verksamheten är förlagd för att organisera och styra det specifika spelet.

Vanligtvis saknar webbplatsen tydliga uppgifter om verksamhetens geografiska lokalisering, dvs. var någonstans som personalen i huvudsak är stationerad för att möjliggöra och tillhandahålla spelet. Det kan förekomma uppgift om vilket bolag som är anordnare och var det är hemmahörande. Utgångspunkten bör i sådana fall vara att verksamheten får antas vara bedriven där anordnaren anges vara hemmahörande, om det inte framkommer andra uppgifter som tyder på motsatsen.

I flera fall kan det alltså vara oklart var spelet är anordnat. Enligt Skatteverket bör det i första hand ankomma på spelaren att vid behov inhämta uppgifter om var anordnaren har förlagt sin verksamhet, eftersom spelaren såsom kund har en affärsmässig relation till anordnaren. Det kan t.ex. vara uppgift om vilket bolag som är anordnare av spelet, var det är hemmahörande samt adresser där verksamheten bedrivs. Vid taxeringen bör alltså spelaren ha en inledande bevisbörda för att presentera sådana fakta och uppgifter som i vart fall indikerar att spelet kan vara anordnat inom EES.

Lokaliseringen av den tekniska utrustningen har ingen materiell betydelse vid bedömningen om var spelet är anordnat. Vissa länder eller territorier, t.ex. Malta, Gibraltar, Alderney, Mohawk Territory of Kahnawake, utfärdar licenser för anordnande av s.k. distansspel om någon del av den tekniska utrustningen är förlagd inom landet eller territoriet. Innehav av en sådan spellicens ger därmed inte någon egentlig ledning för att bedöma var spelet i skatterättslig mening ska anses vara anordnat.

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...800010113.html

Problemet är att de själva inte bidrar med en lista att följa och allt som oftast vägrar svara på frågor om det, vilket leder till att några faktiska svar om en enskild sida inte finns förrän det faktiskt kommer till kritan. Marathonbet skulledå enligt deras ställningstagande ovan vara skattefritt, trots deras licens, då den huvudsakliga verksamheten verkar finnas i UK, men tyvärr är det något man själv kommer behöva argumentera för och något officiellt ställningstagande till dem som enskild spelbolag kommer oftast inte finnas tillgängligt. Skulle jag känna mig säker om jag hamnade i rätten för att argumentera för det här? Absolut inte, de är tyvärr alldeles för inkonsekventa för det. Visst, det finns en lista på pokersidor på skatteverkets hemsida, men det är överlag synd att det här inte är tydligare.

Sanningen är att ingen vet innan det faktiskt avgjorts i domstol.
Senast redigerad av Exakte 2015-03-03 kl. 15:38.
Citera
2015-03-03, 15:57
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Problemet är att de själva inte bidrar med en lista att följa och allt som oftast vägrar svara på frågor om det, vilket leder till att några faktiska svar om en enskild sida inte finns förrän det faktiskt kommer till kritan. Marathonbet skulledå enligt deras ställningstagande ovan vara skattefritt, trots deras licens, då den huvudsakliga verksamheten verkar finnas i UK, men tyvärr är det något man själv kommer behöva argumentera för och något officiellt ställningstagande till dem som enskild spelbolag kommer oftast inte finnas tillgängligt. Skulle jag känna mig säker om jag hamnade i rätten för att argumentera för det här? Absolut inte, de är tyvärr alldeles för inkonsekventa för det. Visst, det finns en lista på pokersidor på skatteverkets hemsida, men det är överlag synd att det här inte är tydligare.

Sanningen är att ingen vet innan det faktiskt avgjorts i domstol.

Fast nu är ju din länk 6 år gammal, en hel del har ändrats sedan dess. En lista finns ju när det kommer till poker som du nämner och tittar man på den ser man att var spelet är licensierat verkar vara i fokus. Ta t.ex. skybet/skypoker som är skattepliktigt då licensen för Europa är från Alderney men all verksamhet förekommer i England/London, baserat på det kan jag inte tänka mig att Marathonbet skulle vara ett undantag. Samma sak med pokerstars som jag nämnde, fulltiltpoker. ComeOn drivs på Malta men är till delar licensierat från Curacao och är även dom listade som skattepliktiga med licensgivaren som motivering.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...ee2eb5471.html
Citera
2015-03-03, 20:17
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Fast nu är ju din länk 6 år gammal, en hel del har ändrats sedan dess. En lista finns ju när det kommer till poker som du nämner och tittar man på den ser man att var spelet är licensierat verkar vara i fokus. Ta t.ex. skybet/skypoker som är skattepliktigt då licensen för Europa är från Alderney men all verksamhet förekommer i England/London, baserat på det kan jag inte tänka mig att Marathonbet skulle vara ett undantag. Samma sak med pokerstars som jag nämnde, fulltiltpoker. ComeOn drivs på Malta men är till delar licensierat från Curacao och är även dom listade som skattepliktiga med licensgivaren som motivering.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...ee2eb5471.html

Sant, håller med dig om det troligen är så det tolkas i nuläget, hade inte uppdaterat mig om läget i branschen sen åren då det var mitt levebröd, mitt misstag. Verkar som att det fallit ett par domar som motsäger det som gällde då sedan dess. Tråkigt bara att det är så inkonsekvent att ställningstaganden kommer upp, ligger kvar och sedan frångås utan att lagarna egentligen har förändrats.

Vad tror du om sportmarket.com ur ett skatteperspektiv? Maltabaserad broker med egen plattform där spelen läggs, antar dock att problemet kvarstår då de faktiska spelen avgörs hos spelbolag utanför EU?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in