Citat:
Ursprungligen postat av
Ennummerilla
Han man katt så är det smart att ha kattförsäkring. Behåll den
Jag tycker att du ska försöka tillåta dig själv att vara jäkligt stolt över dig själv och din ekonomiska förmåga. Du tar hand om dig själv på ett ypperligt sätt. Okej, du blev sviken av exet, och jag antar att du lärt dig en läxa och inte kommer att ta lån åt någon annan, utan istället skydda dig själv i framtiden - MEN, det här med exet säger ju ändå en sak, nämligen att du är generös och omhändertagande. Om man har starka åsikter om privatekonomi som du så hade man ju kunnat tro att du skulle vara snål

Det finns nog all möjlighet att du kan hitta en bra balans mellan att vara sparsam och ansvarsfull och att kunna dela med dig och vara generös - utan att varken vara snål eller oansvarig.
Hmm kan det ligga någonting i det här med din barndom? Har den gjort att du utvecklat ett överkompenserande beteende eller en rädsla för att få det likadant som din mamma? Det skulle kunna skapa ångest över ekonomin trots att du sitter i en ganska god ekonomisk sits, speciellt med tanke på omständigheterna.
Ja, jag känner mig bra som ändå har kontroll över ekonomin. Nä, inga planer för nytt lån, inte ens för mig själv, än mindre för någon annan haha

Jag är nog lite snål med, men nog bara mot mig själv eftersom att jag aldrig köper något åt mig själv eller så. I annat fall så bjuder jag på mycket när det gäller vänner och så, men inga direkta onödiga kostnader, och jag lånar ut pengar när det behövs, till de jag vet att jag får tillbaka det.
Tror nog att jag är jävligt rädd att få det som mamma, även om jag har ett bättre ekonomiskt sinne än vad hon har, hon har fullt med krediter och lån, och fortsätter handla på kredit. Men det är hennes egna val och det tar inte jag ansvar för, även om jag skulle kunna få henne att bättra på sin ekonomi själv (exempelvis slänga ut sitt snyltande ex och min snyltande storebror, ingen av de genererar pengar utan kostar pengar).