2015-02-24, 14:40
Medlem
Christopher.s avatar
"Count Lana Del Rey as the latest celebrity claiming to not be a feminist. She joins the ranks of Shailene Woodley, Lady Gaga and Taylor Swift, all who have recently rejected the feminist label because they “love men,” or “don’t think of things as guys versus girls.”

http://msmagazine.com/blog/2014/06/12/lana-del-rey-not-a-feminist/

Varför är det viktigt för att kalla sig feminist, att sätta på sig en etikett. När kända högt uppstående personer av kvinnligt kön (detta är det centrala, könet) tar avstånd från feminismen så anser feminister att de står på männens sida, en fiende. Jag är mer av den åsikten att det finns inget kollektiv bestående av kön och därmed ingen konflikt som feminister hävdar. Jag håller med dessa prominenta kvinnor i deras synsätt det existerar inget tjejer mot killar.
Citera
2015-02-24, 14:48
Medlem
Arboristens avatar
Som jag påpekat i tidigare trådar är feministisk retorik förskräckligt lik psykiskt sjuka människors svamlande.
Citera
2015-02-24, 15:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är en trosbekännelse, på motsvarande sätt som en som Kyrkan använder. Det är ett sätt att för sig själv varje dag övertyga sig i hjärtat, för andra att marknadsföra vilken god människa man är och för att kunna angripa andra - en sorts härskarteknik: "Jag är feminist - Är Du kvinnomisshandlare?"

Som man är det givetvis omöjligt att vara feminist, med någon form av heder i behåll. Därför blir svaret på frågan: "Nej, jag föredrar att inte låta mig kastreras."
Citera
2015-02-24, 16:19
Medlem
salty-sailors avatar
mer interesant är väl snarare hur feminister näthatar de kvinnor som inte kallar sig feminister, eller enbart säger att de inte känner sig förtryckta, som exempelvis kaley cuoco
Citera
2015-02-24, 16:28
Medlem
Märklig TS.

Varför skulle det inte vara av vikt?
Och varför ska jag specifikt bry mig om vad Lady Gaga tycker i saken och inte ex. Gudrun Schyman, Nina Björk eller Beyoncé? hmm?

Varför inte vad jag själv tycker i saken förresten? Jag anser att man måste fan vara totalt blind för att inte se att kvinnor överallt i världen oftast är i skarpt underläge och att i det världsklimatet säga att näää det finns ingen "konflikt", inget behov för kvinnor att kräva delad makt, inflytande och mänskliga rättigheter är ju rätt blåst.
Inte mitt fel att Lady Gaga måste vara blåst alltså.
Citera
2015-02-24, 16:39
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Märklig TS.

Och varför ska jag specifikt bry mig om vad Lady Gaga tycker i saken och inte ex. Gudrun Schyman, Nina Björk eller Beyoncé? hmm?

Varför inte vad jag själv tycker i saken förresten? Jag anser att man måste fan vara totalt blind för att inte se att kvinnor överallt i världen oftast är i skarpt underläge och att i det världsklimatet säga att näää det finns ingen "konflikt", inget behov för kvinnor att kräva delad makt, inflytande och mänskliga rättigheter är ju rätt blåst.

De som inte tycker som du är altså blåsta? vilken unken kvinnosyn du har.
Citera
2015-02-24, 20:48
Medlem
Det är väl många som vill kalla sig det för att vinna gillande alt. röster.
Citera
2015-02-24, 20:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
De som inte tycker som du är altså blåsta? vilken unken kvinnosyn du har.
Har det missat något så fundamentalt som det Scott talar om så är de navelskådare av rang ... och navelskådare av rang är blåsta eftersom de inte lyckas lyfta nosen ur sitt eget navelludd.
Citera
2015-02-24, 20:57
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Har det missat något så fundamentalt som det Scott talar om så är de navelskådare av rang ... och navelskådare av rang är blåsta eftersom de inte lyckas lyfta nosen ur sitt eget navelludd.

Så Lady Gaga är altså förtryckt men är för dum för att inse det själv? hon behöver feministernas hjälp just för att se hur förtryckt hon värkligen är? eller vad är det du menar?
Citera
2015-02-25, 19:17
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Märklig TS.

Det går att vara för jämlikhet utan att vara manshatare.
Ni feminister vill i övrigt när det väl kommer till kritan egentligen ha 85-90% jämlikhet och inte 100%
Citera
2015-02-25, 19:21
Medlem
Bryr mig inte om någon kallar sig feminist eller ej. Viktigast att personen kämpar för kvinnors rättigheter.
Citera
2015-02-26, 14:59
Medlem
Citat:
Märklig TS.

Om du vill hjälpa kvinnor i underläge kan du hjälpa de stackars människorna i asien och afrika som råkar födas under en värdelös despots styre. Svenskar har det bekvämt, bara släpp småskiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in