Vad är det svenska namnet på fågeln Seiurus (alternativt Parkesia) noveboracensis? På engelska heter den Northern waterthrush och i min finska fågelbok heter den rantarastas (~strandtrast). Den hör till de fåglar som bara påträffats ett par gånger i Europa.
Här blir det ju roligt:
'pip(are)-lärk-sångare' låter ju lite som 'mes-flugsnappare-trast'...
OT/Trams:
Det blir ännu festligare om man spanar in wikisidan om 'thrush':
Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Thrush_(bird)
Genera
FAMILY: TURDIDAE
Genus Turdus: true thrushes (some 65 species, one recently extinct)
Genus Platycichla: (two species) – part of a South American group within Turdus
Genus Nesocichla: Tristan thrush or starchy – part of a South American group within Turdus
Genus Cichlherminia: forest thrush – genus paraphyletic with Turdus
Ont.
Thrush(es) är dock, såvitt jag begriper just trast(ar).
Namngivning av utländska djurnamn inom fiskar och fåglar blir ibland lite märkliga.
Här borde väl dock 'nordamerikansk vattentrast' eller '-strandtrast' vara ett bättre namn?
Ja, tackar. Den där länken hade varitbra igår när jag gick igenom de 121 andra arterna som saknade namn
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Här blir det ju roligt:
'pip(are)-lärk-sångare' låter ju lite som 'mes-flugsnappare-trast'...
OT/Trams:
Det blir ännu festligare om man spanar in wikisidan om 'thrush':
Ont.
Thrush(es) är dock, såvitt jag begriper just trast(ar).
Namngivning av utländska djurnamn inom fiskar och fåglar blir ibland lite märkliga.
Här borde väl dock 'nordamerikansk vattentrast' eller '-strandtrast' vara ett bättre namn?
Jo, jag blev också lite förundrad, piplärkor finns men det är en annan familj. Men jag kollade upp den i lista över fåglar som bytt namn och den heter samma ännu så tydligen är det okej. Fågeln till hör familjen skogssångare så själv tycker jag att strandtrastsångare hade varit ett passande, men krångligt, namn.