• 5
  • 6
2015-03-22, 23:32
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord

Vad är ett identitetsperspektiv?
Hur menar du att nuet existerar utanför oss själva?

Du krånglar till det. Känn efter vem du är och beskriv sedan vad du upplever dig vara för något.
Det är vårt perspektiv. Från perspektivet hur det är att vara människa.
Nuet som upplevelse existerar väl inte utanför oss själva, men det existerar ett "vara(t?)", ett allt.

... Försökte ge ett simpelt svar "mina tankar". Men jag får väl säga att jag inte vet. Finns det något enkelt, korrekt svar på detta?
Citera
2015-03-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
... Försökte ge ett simpelt svar "mina tankar". Men jag får väl säga att jag inte vet. Finns det något enkelt, korrekt svar på detta?

En enkel, korrekt negation skulle vara att säga "Jag är inte tankarna" eftersom ju upplevelsen av att existera inte försvinner med dem när sinnet är helt stilla. Neti, neti säger hinduerna, d.v.s. Inte det här, inte det där. Om du tänker efter på allt det man kan ta bort, allt det som inte är du själv, vad återstår?
Citera
2015-03-23, 10:08
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
En enkel, korrekt negation skulle vara att säga "Jag är inte tankarna" eftersom ju upplevelsen av att existera inte försvinner med dem när sinnet är helt stilla. Neti, neti säger hinduerna, d.v.s. Inte det här, inte det där. Om du tänker efter på allt det man kan ta bort, allt det som inte är du själv, vad återstår?
Upplevelsen av att vara?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in