Precis som med frågan Vem är du? så kan även tillåtelse att få sova enbart komma inifrån dig själv.
Vad är ett identitetsperspektiv?
Hur menar du att nuet existerar utanför oss själva?
Du krånglar till det. Känn efter vem du är och beskriv sedan vad du upplever dig vara för något.
Det är vårt perspektiv. Från perspektivet hur det är att vara människa.
Nuet som upplevelse existerar väl inte utanför oss själva, men det existerar ett "vara(t?)", ett allt.
... Försökte ge ett simpelt svar "mina tankar". Men jag får väl säga att jag inte vet. Finns det något enkelt, korrekt svar på detta?
... Försökte ge ett simpelt svar "mina tankar". Men jag får väl säga att jag inte vet. Finns det något enkelt, korrekt svar på detta?
En enkel, korrekt negation skulle vara att säga "Jag är inte tankarna" eftersom ju upplevelsen av att existera inte försvinner med dem när sinnet är helt stilla. Neti, neti säger hinduerna, d.v.s. Inte det här, inte det där. Om du tänker efter på allt det man kan ta bort, allt det som inte är du själv, vad återstår?
En enkel, korrekt negation skulle vara att säga "Jag är inte tankarna" eftersom ju upplevelsen av att existera inte försvinner med dem när sinnet är helt stilla. Neti, neti säger hinduerna, d.v.s. Inte det här, inte det där. Om du tänker efter på allt det man kan ta bort, allt det som inte är du själv, vad återstår?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!