2015-02-24, 00:11
Medlem
Efter läkarbesök fick jag utskrivet Venlafaxin mot ångest/utbrändhet. Har höjt dosen för ca en vecka sedan och tycker att det verkar fungera bra. Men mitt stora problem är sömnen, vilket jag ser på FB är ett vanligt problem.
Doktorn skrev ut Zolpidem och sa att det här kommer troligen att hjälpa mig, med de är starkt beroendeframkallande så de ska helst inte behövas när Venlafaxinet ger full effekt. Får 30 tabl med ett uttag i taget och har nu fått tre gånger utskrivna. Tar jag inte tabletten så är det jättesvårt, nästan omöjligt att somna.
Nu börjar jag tänka hur det ska bli om han säger att han inte kan skriva ut mer pga risken att bli beroende. Har förstått att risken mest ligger i att de inte gör någon verkan, men så är det ju inte än i alla fall. De funkar klockrent. Själv tänker jag att fasen, jag är 56 år och mår skit ibland och med tabletterna kan jag sova jättebra så vem bryr sig om eventuellt beroende!
Börjar lite smått få lite panikångest över tankarna om att inte få mer. Hur ska jag klara det? Nån som varit i samma situation, och hur löste ni det?
Citera
2015-02-24, 00:20
Medlem
Som det brukar stå i FASS om detta och liknande preparat:

"Användning av bensodiazepiner eller bensodiazepinliknande substanser kan leda till utveckling av ett fysiskt eller psykologiskt beroende av dessa produkter. Risken för beroende ökar med dosen och behandlingstiden. Den är också större hos patienter med alkohol- eller drogmissbruk i anamnesen."

Så att det är starkt beroendeframkallande beror på vem man avser.

Vad gäller tolerans anges:

"En minskning av den hypnotiska effekten av korttidsverkande bensodiazepiner eller bensodiazepinliknande substanser kan uppträda efter upprepad användning under några veckor."

Så det bästa är väl att försöka göra ett uppehåll då och då. Viss sömnlöshet är inte allvarlig. För egen del växlar jag mellan Stesolid och Imovane just nu. Zolpidem har jag nyss fått utskrivet, men ännu inte testat.

Alternativt så kör du på och ser om just du blir drabbad eller ej. Det är inte hugget i sten att man blir beroende eller utvecklar tolerans.
Senast redigerad av Redax 2015-02-24 kl. 00:23.
Citera
2015-02-24, 00:22
Medlem
Hela grejen att du får ångest över att läkaren kanske inte kommer skriva ut fler tabletter är definitivt ett varningstecken

Vilken dos har du? Tar du de varje dag? Då är risken för beroende hög, och att du behöver höja dosen för att få samma effekt. Problemet blir ju då att du får höja, höja, och höja, och det kommer läkaren till slut inte gå med på. Och då sitter du där med en reboundeffekt som heter duga.

Har du testat alla andra sömnmediciner? Behöver du ta varje dag kan det vara bättre att testa först med något som inte är så beroendeframkallande, tex. Propavan, Theralen, Lergigan, Atarax...
Citera
2015-02-24, 00:34
Medlem
Ta inte venlafaxinen på kvällen då är det helt omöjligt att somna, bättre att ta dom på morgonen
Citera
2015-02-24, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirkidyrk
Ta inte venlafaxinen på kvällen då är det helt omöjligt att somna, bättre att ta dom på morgonen
Tar dom på morgonen.
Ska ta ett snack med läkaren om detta, hoppas på en bra lösning.
Citera
2015-02-24, 01:35
Medlem
Problemet är nog övergående om du står ut ett tag.
Venlafaxinet kan även orsaka förstoppning i början med.

Dock är det en jäkligt bra medecin. Du kommer må finfint om någon månad
Citera
2015-02-24, 07:58
Medlem
Melatonin, har du provat på den?

Fungerar ruskigt bra för meg. Dyrt å få det på recept i Sverige men bra prisar hos näthandlar i utlandet.
Citera
2015-02-24, 18:49
Medlem
dxdps avatar
Jag löste det inte. Nu har jag det kontinuerligt utskrivet, att ta varje dag. Annars kan jag rekommendera theralen, det är det enda icke beroendeframkallande som har någon som helst sövande effekt på mig.
Citera
2015-02-24, 19:57
Medlem
lithionits avatar
benzoanaloger som zolpidem kan användas då och då utan risk för beroende, dvs. någon zolpidemtablett i veckan när du har som svårast att sova medför inte någon större beroenderisk eller toleransutveckling.
Dagligt brukar däremot är mer eller mindre garanti för tolerans och beroende.

Zolpidem är en bra sömnmedicin (iaf i början) det negativa (eller positiva beroende på hur man ser det) är att det är en väldigt bra medicin att flumma på vilket i sig medför ett psykiskt beroende utöver att man blir beroende av det för att kunna somna, personligen får jag världens eufori av zolpidem, låg ut och tänkte ut lösningar på alla mina problem, lyckorus, jättekonstiga tankar en gång när jag tagit 20 mg hade jag tydligen fått för mig att det var en "bra idé" att måla badrumsspegeln med hudlotion :P

Ett observandum är att inte kombinera zolpidem och alkohol :P
Då kan de mest konstiga saker hända...
Citera
2015-02-24, 21:15
Medlem
Jag löste inte heller problemet. Äter 20 mg stilnoct varje kväll och måste kombinera med 400 mg seroquel för att ha nån chans att somna. Ganska ofta funkar det inte i alla fall. Med stilnoct i kroppen utan att somna händer det ibland att jag gör väldigt dumma saker.

Tror att du redan är beroende. Problemet med att ta stilnoct länge är att man oftast (det finns alltid något undantag) måste höja och höja dosen för att få nån effekt och det är läkaren antagligen inte med på att göra... Men för att slippa ha ångest över att bli av med stilnoct tycker jag att du ska fråga läkaren vad planen är, då slipper du åtminstone grubbla på det. Sen finns det massa andra mediciner att pröva för att sova bättre, det är inte så att det är kört om du inte får mer stilnoct.
Citera
2015-02-24, 23:10
Medlem
Mot ångest, panikattacker och sömnproblem brukar magnesium hjälpa bra. Akta bara att få ett fungerande magnesiumpreparat och ta rätt dos. Läs i tråden om magnesium.
Citera
2015-02-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michailoff
Efter läkarbesök fick jag utskrivet Venlafaxin mot ångest/utbrändhet. Har höjt dosen för ca en vecka sedan och tycker att det verkar fungera bra. Men mitt stora problem är sömnen, vilket jag ser på FB är ett vanligt problem.
Doktorn skrev ut Zolpidem och sa att det här kommer troligen att hjälpa mig, med de är starkt beroendeframkallande så de ska helst inte behövas när Venlafaxinet ger full effekt. Får 30 tabl med ett uttag i taget och har nu fått tre gånger utskrivna. Tar jag inte tabletten så är det jättesvårt, nästan omöjligt att somna.
Nu börjar jag tänka hur det ska bli om han säger att han inte kan skriva ut mer pga risken att bli beroende. Har förstått att risken mest ligger i att de inte gör någon verkan, men så är det ju inte än i alla fall. De funkar klockrent. Själv tänker jag att fasen, jag är 56 år och mår skit ibland och med tabletterna kan jag sova jättebra så vem bryr sig om eventuellt beroende!
Börjar lite smått få lite panikångest över tankarna om att inte få mer. Hur ska jag klara det? Nån som varit i samma situation, och hur löste ni det?

Jösses, var hittar landstingen dessa läkare någonstans

Har du diagnosen utbrändhet och sömnproblem ska du under inga omständigheter äta Venlafaxin. Venla är en noradrenalin återupptagshämmare och kommer göra din utbrändhet och sömnproblem värre än de är. Under stress som jag förmodar att du varit under iom att du har utbrändhet som diagnos så har du haft för höga noradrenalin nivåer under för lång tid, det är detta som orsakat din utbrändhet. Att din läkare ger dig mer noradrenalin är som att ge en amfetaminist som försöker sluta ännu mer amfetamin. Dessutom kommer dina sömnproblem förvärras av Venla också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in