• 1
  • 2
2005-09-29, 17:10
Medlem
cosmic_dancers avatar
hade dett fått varit flottigt hade jag rekomenderat mangorajadressing.

Nu kan jag tipsa om matyougurt och mangochutnysås (kallsås) Blanda ihop det hela och krydda med salt och vitpeppar
Citera
2005-09-29, 17:11
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Mannenisvart och Chigaran. Får tacka för era tips. Desvärre tycker jag dom verkar aningens komplicerade. Hade hoppats på att man kunde ta produkt 1 + produkt 2 vilket skulle bli = Sås.

Creme fraiche (stavning?) är något folk säger att jag borde använda. Någon som har erfarenhet av den produkten? Ska iväg nu till butiken och se ifall jag finner något spännande.
Citera
2005-09-29, 17:13
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Mannenisvart och Chigaran. Får tacka för era tips. Desvärre tycker jag dom verkar aningens komplicerade. Hade hoppats på att man kunde ta produkt 1 + produkt 2 vilket skulle bli = Sås.

Creme fraiche (stavning?) är något folk säger att jag borde använda. Någon som har erfarenhet av den produkten? Ska iväg nu till butiken och se ifall jag finner något spännande.
jaha, men ta creme fraiche, antingen naturell eller nån smaksatt som passar med kyckling, sen så river du bara i limeskal i den, lite limejuice sen har du sin sås. Det funkar även med typ tjock turkisk yoghurt eller liknande
Citera
2005-09-29, 17:14
Bannlyst
men ta creme fraiche och en bredbar vitlökost då. typ en creme bonjour, blanda och häll i kycklingformen när det är 20 minuter kvar. godare går det nog inte att få det med bara två ingredienser.
Citera
2005-09-29, 17:16
Medlem
Chigarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannenisvart
men ta creme fraiche och en bredbar vitlökost då. typ en creme bonjour, blanda och häll i kycklingformen när det är 20 minuter kvar. godare går det nog inte att få det med bara två ingredienser.
men eftersom att de båda är mejeriprodukter så får man väl en rätt "kläggig" känsla när man käkar? Då föredrar iaf jag att bland ut med nån citrusjuice eller liknande. Så att man får dels en lättare och dels en fräschare sås
Citera
2005-09-29, 17:23
Medlem
..

creme fraiche paprika & chili, passar väldigt bra med kyckling.
Tror att det är creme fraiche som gör dom kalla såserna iaf.
Citera
2005-09-29, 17:25
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN

2dl creme fraiche (lätt)
1 tsk dragon
smula i en hönsbuljongtärning
salta och peppra (svartpeppar)

Värm i panna och lägg sedan ner kycklingbitarna i såsen. Ät ris och sallad till.

Använd färdiggrillad kyckling om du är lat - annars kan du ju steka filéer och strimla och lägga i.
Citera
2005-09-30, 00:23
Medlem
Vardons avatar
Köp påsar med tex champinjonsås, brunsås eller så, tex från knorr, i med möjlk - värm och rör... Lägg istället energin på att skära ner mer champinjoner, expermintera med kryddor... Enkelt ialla fall... Eller varför inte vanliga kantareller...
Citera
2005-09-30, 09:11
Medlem
Egenhändigt gjord sötsur sås är gott till kyckling:

Blanda och låt koka upp:

3 dl vatten
4 msk socker
3 msk vit- eller äppelcidervinäger
¾ tsk salt
2 msk ketchup

Red av med 2½ tsk potatismjöl, utrört i 2 msk vatten.
Citera
2005-09-30, 10:28
Medlem
Hispers avatar
Här kommer ett recept med både grädde och fetaost, men den totala fetthalten kan ju regleras med fetthalt på grädde och ost samt mängderna av desamma.

Skär en kycklingfilé i bitar, ca 1-2 cm stora.
Bryn i en stekpanna, krydda med salt, peppar och krossad vitlök.
Häll på grädde av valfri fetthalt och mängd. Brukar själv använd mellangrädde.
Smula och tillsätt fetaost i valfri mängd och fetthalt.
Tillsätt halva körsbärstomater efter eget val, eller tomatklyftor
Låt allt bli varmt.

Servera tillsammans med bandspagetti

Om du använder riktigt "nyttig" grädde kan slutresultatet bli lite blaskigt så du kan behöva tillsätta lite majsenaredning.
Citera
2005-09-30, 11:07
Medlem
alrunans avatar
Creme fraiche funkar bra med lite sweet chilli sås, bara att blanda ner.

Annars kan du blanda ner lite buljong, örter eller senap. Så har du en färdig sås till kyckling och ris eller likande.
Citera
2005-09-30, 12:49
Medlem
Annars kan man ju göra det enkelt för sig (i min mening iaf) genom att hälla på 3 dl vatten när det är 20 minuter kvar. När kycklingen är klar häller du spat i en kastrull. För att vara på den säkra sidan att få ordentligt med kycklingsmak kan man fuska med lite kycklingfond som köps på flaska, eller en tärning hönsbuljong. Tänk dock på att båda dessa är ganska salta, så var sparsam med övrigt saltande.

Gör sedan en redning. Det är inte så svårt som det låter. Ta 3-4 msk mjöl i en bunke, häll på ca 1½ dl vatten medan du vispar. Vispa ordentligt så att det inte blir några klumpar. Häll det i kastrullen med kycklingspat och vispa lätt. Krydda med salt, peppar och valfri krydda (förslagsvis curry, men funkar ju även med paprikapulver t ex). Låt det koka upp, sänk sedan värmen och låt det sjuda eller möjligen småputtra i 5-10 minuter. Om du vill kan du efter uppkoket ha i en skvätt grädde eller mjölk för att få en rundare smak. Voilà!

Som sagt, det kanske låter avancerat, men det är verkligen enkelt och SÅ gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in