Hej, en vän ska sälja sin Honda BF90 årsmodell 1996.
Dessvärre fick han ärva den och kan inte ett skit om båtmotorer och bad mig hjälpa honom.
Fint skick, går bra. 90hk.
Vad skulle ni säga för ett ärligt pris att ta för en sån motor idag?
Vad skulle ni säga för ett ärligt pris att ta för en sån motor idag?
Jag vet inte men du kan kolla runt lite på nätet för referensobjekt.
Här har du en likadan motor till salu som säljaren (båthandlare) vill ha 69'000SEk för.
Jag vet inte men du kan kolla runt lite på nätet för referensobjekt.
Här har du en likadan motor till salu som säljaren (båthandlare) vill ha 69'000SEk för.
Fast Marin&fritid är kända för att ta orimligt betalt för gamla grejer. Motorn är trots allt nästan 20 år gammal, så jag skulle säga 40-50 k om den är i bra skick
Tack för svar. Ska berätta de vidare till honom.
69.000 ja låter lite mycket med tanke på att dom kostar ca 90.000 ny.
40-50 skulle jag nog säga själv också, men vore kul att höra fler?
Tack för svar. Ska berätta de vidare till honom.
69.000 ja låter lite mycket med tanke på att dom kostar ca 90.000 ny.
40-50 skulle jag nog säga själv också, men vore kul att höra fler? :)
40k kanske en seriös handlare kan klämma ut om alla papper på service m.m är i ordning.
Som privatperson gissar jag att ni inte får ut mer än 25-30k för den motorn. Också under förutsättning att alla papper är i ordning. Vi vet ingenting om gångtimmarna just nu men 20 år är trots allt 20 år.
Kan ju vara värt att påtala att just utombordare (i allmänhet, fyrtaktare i synnerhet & Hondas fyrtaktare i speciell synnerhet) ofta har perverst bra andrahandsvärde.
Det är därför de försvinner apsnabbt från blocket.
Lägg på blocket ut den för 40-45k med tillägget 'bvsa'.
Tio pers kommer att ringa första dagen. Sen blir det en förhandlingsfråga.
--
Jag kan tänka mig att värdet är någonstans i spannet 30-35k, beroende på skick och gångtimmar.
Har den gått som 'sommarbåtsmotor' och med dokumenterad service, vettig vinterförvaring och få gångtimmar så tror jag man kan nypa 35k+ utan några större problem.
Till motorns nackdel skall sägas att det är det (med risk för att minnas fel) är generation 1 som var ett stort, tungt och klumpigt åbäke. Även om den var välfungerande.
Ta den på ett diagnostiktest till din närmsta auktoriserade Honda återförsäljare, CDI-boxen ger alla värden och servicebok. Värdet hänger helt ihop med gångtimmar, serviceintervall, kamremsbyte osv.