Har blivit nekad att få ett juridiskt ombud på min kommande rättegång.
Har dom rätt att neka mig ett ombud? Isåfall, i vilka fall nekas man ett ombud?`
Rattfyllerister får sällan offentlig försvarare, i vart fall i de fall jag har stött på. Jag antar att det beror på att målet är relativt "lätt" i bevishänseende, analysbesked etc.
Det vanligaste skälet att inte få en offentlig försvarare är emellertid att tingsrätten redan i detta skede bedömer att påföljden sannolikt hamnar på nivån villkorlig dom eller lägre (böter). Är du tidigare straffad , och i så fall för likartad brottslighet?
grova rattfyllerister får försvarare, vanliga får det inte
hade du under en promille så tittar TR bara i en tabell i Sterzels påföljdspraxis där det står hur många dagsböter du ska ha o så får du det
Det är inte så att man alltid har rätt till en OFFENTLIG försvarare. En försvarare har man rätt att ha men man får ofta pröjsa själv.
Du kan få en offentlig försvarare under följande omständigheter:
Du är anhållen eller häktad
Brottet är av svårare beskaffenhet och flerårigt fängelsestraff finns med i straffskalan
Du är helt obekant med det svenska rättssystemet, antingen för att du är dum i huvudet eller är handikappad.
Det är tingsrätten som gör bedömningen och även om du tycker att du borde få en offentlig försvarare så är det inte säkert att du får det.
Det är inte så att man alltid har rätt till en OFFENTLIG försvarare. En försvarare har man rätt att ha men man får ofta pröjsa själv.
Brottet är av svårare beskaffenhet och flerårigt fängelsestraff finns med i straffskalan
Du är helt obekant med det svenska rättssystemet, antingen för att du är dum i huvudet eller är handikappad.
Det är tingsrätten som gör bedömningen och även om du tycker att du borde få en offentlig försvarare så är det inte säkert att du får det.
Alright, mest nyfiken på hur det fungerade. Känns som jag redan vet utgången av rättegången redan så en advokat är inte nödvändigt i vilket fall.