Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Typiskt "jag vet allt"-protestant-kristna som du... att inte ägna 1 sekund åt andliga övningar, men hela din tid åt externa aktiviteter såsom förakt och sarkasm. Er kristendom har ni hittat på själva och finns bara i ert eget huvud... Och den saknar kristendomens grundbultar: kärlek och gemenskap. Vad kan man ha för kristendom utan detta? Nån slags avart blir det.
Jag kan inte påstå att jag vet allt, men jag har lärt mig av de bästa, Jesus Kristus och Gud. Till saken hör att denna så kallade "andliga" övning som kristna ägnar sig åt ofta begränsas till att avstå från mat och andra njutningar. Det har alltså väldigt lite med andlighet att göra. Eller som aposteln skrev: ett förakt för kroppens behov. Kristendomen bygger på de judiska skrifterna, deras profeters ord. De första kristna var själva judar, liksom Jesus. Men du får väl utveckla din...teologi så vi får testa hur väl den stämmer överens med profeternas ord. Jag drar mig inte för att tillrättavisa en dåre som bygger en teologi kring några få verser.