2015-02-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObblegObble
Du sätter inte Gud på prov, utan du ger upp saker som gör att du går från Guds väg. Vet du ens vad kristen fasta är för något?
Så...mat får dig att gå från Guds väg? Vad händer då när du utsätts för en riktig prövning? Jag vet vad fasta är, men era gristna tolkningar är bisarra!
Citera
2015-02-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Så...mat får dig att gå från Guds väg? Vad händer då när du utsätts för en riktig prövning? Jag vet vad fasta är, men era gristna tolkningar är bisarra!

Typiskt "jag vet allt"-protestant-kristna som du... att inte ägna 1 sekund åt andliga övningar, men hela din tid åt externa aktiviteter såsom förakt och sarkasm. Er kristendom har ni hittat på själva och finns bara i ert eget huvud... Och den saknar kristendomens grundbultar: kärlek och gemenskap. Vad kan man ha för kristendom utan detta? Nån slags avart blir det.
Citera
2015-02-23, 18:12
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Typiskt "jag vet allt"-protestant-kristna som du... att inte ägna 1 sekund åt andliga övningar, men hela din tid åt externa aktiviteter såsom förakt och sarkasm. Er kristendom har ni hittat på själva och finns bara i ert eget huvud... Och den saknar kristendomens grundbultar: kärlek och gemenskap. Vad kan man ha för kristendom utan detta? Nån slags avart blir det.

Men det har väl Kristna visat länge att kärlek är ett missbrukat ord som används inom kristenheten
Citera
2015-02-23, 18:34
Medlem
Citat:
Jag kan inte påstå att jag vet allt, men jag har lärt mig av de bästa, Jesus Kristus och Gud. Till saken hör att denna så kallade "andliga" övning som kristna ägnar sig åt ofta begränsas till att avstå från mat och andra njutningar. Det har alltså väldigt lite med andlighet att göra. Eller som aposteln skrev: ett förakt för kroppens behov. Kristendomen bygger på de judiska skrifterna, deras profeters ord. De första kristna var själva judar, liksom Jesus. Men du får väl utveckla din...teologi så vi får testa hur väl den stämmer överens med profeternas ord. Jag drar mig inte för att tillrättavisa en dåre som bygger en teologi kring några få verser.
Citera
2015-02-25, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag kan inte påstå att jag vet allt, men jag har lärt mig av de bästa, Jesus Kristus och Gud. Till saken hör att denna så kallade "andliga" övning som kristna ägnar sig åt ofta begränsas till att avstå från mat och andra njutningar. Det har alltså väldigt lite med andlighet att göra. Eller som aposteln skrev: ett förakt för kroppens behov. Kristendomen bygger på de judiska skrifterna, deras profeters ord. De första kristna var själva judar, liksom Jesus. Men du får väl utveckla din...teologi så vi får testa hur väl den stämmer överens med profeternas ord. Jag drar mig inte för att tillrättavisa en dåre som bygger en teologi kring några få verser.

Enligt Matteus så föregicks Jesu prövning i öknen av 40 dagars fasta (jfr Matt 4:2).

Alltså: Jesus fastade, därför fastar vi. I 40 dagar.

Förstår du?
Citera
2015-02-25, 22:17
Medlem
Citat:

Fastan går tillbaka till jesus tid.
Citera
2015-02-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Enligt Matteus så föregicks Jesu prövning i öknen av 40 dagars fasta (jfr Matt 4:2).

Alltså: Jesus fastade, därför fastar vi. I 40 dagar.

Förstår du?

Jesus säger också hur man ska bete sig under fastan i Matt 6:16. Så vad användaren Bassiehof pratar om, vet jag inget.
Citera
2015-03-12, 23:07
Medlem
Hur går det med er lent?

Själv har jag skippat kött nu i 3 veckor... kokat linssoppa och sånt istället. Har tillåtit mig fisk dock.
Tänkte ta och skippa kaffe nu också. Men jag dricker té istället....
Citera
2015-03-13, 11:02
Medlem
Citat:
Hur går det med er lent?

Själv har jag skippat kött nu i 3 veckor... kokat linssoppa och sånt istället. Har tillåtit mig fisk dock.
Tänkte ta och skippa kaffe nu också. Men jag dricker té istället....

Vissa saker går bra, andra inte så bra. Sa att jag skulle lägga ner onödig internettid men jag kan inte sluta komma till forum som dessa för jag måste vara masochist eller något. Läser bibeln några kapitel var dag och försöker be oftare. Så om man ska sammanfatta så går det skapligt.
Citera
2015-03-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Vissa saker går bra, andra inte så bra. Sa att jag skulle lägga ner onödig internettid men jag kan inte sluta komma till forum som dessa för jag måste vara masochist eller något. Läser bibeln några kapitel var dag och försöker be oftare. Så om man ska sammanfatta så går det skapligt.

Ja men att surfa på forum som detta är ju på sätt och viss meningsfullt. (för dig och andra)

Kanske bättre du fokuserar på kosten, där finns mycket onödigt man kan skippa.
Citera
2015-03-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ja men att surfa på forum som detta är ju på sätt och viss meningsfullt. (för dig och andra)

Kanske bättre du fokuserar på kosten, där finns mycket onödigt man kan skippa.

Det ger mig oftast inget då man för samma diskussion dag ut och dag in med samma arga skribenter. Jag är väl beroende och det är något som man ska bryta. Kosten är inga problem för mig, där har jag stor disciplin.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in