2015-02-20, 10:18
Medlem
gralehs avatar
Hej!

Jag tycker det är sjukt äckligt nu när verkligen alla är sjuka och går och hostar och nyser sig i händerna och sedan tar på allt möjligt. Jag har alltid fingervantar och långärmat på mig på kontoret som jag drar över händerna när jag ska ta i handtag, kaffekokaren och annat. Så sjukt äckligt när man ser hur folk inte kan hosta/nya i armvecket/tröjan istället för i handen. Innan jag ska t.ex. peta mig i munnen/ögonen eller äta något, tvättar/spritar jag händerna väldigt noga alltså. Men jag ser knappt någon annan som gör det så det tror jag det att alla är sjuka. Och för att inte tala om alla de som åker kollektivtrafik och snorar i handen och petar sig i näsan och sedan direkt trycker på stoppknappen. Usch för människor!!!

Så, till min fråga: Hur länge lever egentligen virus/bakterier?
Om en person nyser/hostar sig i handen och tar på ett handtag, hur länge sitter skiten fast på handtaget då? Det är säkert jääätteolika beroende på vad det är som sitter och smittar, men finns det en generell tid innan det försvinner?

/G
Citera
2015-02-20, 10:58
Medlem
Strychnos avatar
Detta har inget med medicin & hälsa att göra.

Medicin och hälsa --> Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
/Moderator
Citera
2015-02-20, 10:59
Avslutad
Det beror helt på vilken typ av bakterie/virus det är. Tänker du ett vanligt förkylningsvirus så klarar sig ett sådant på handtaget ungefär i 7 timmar.

För att slippa förkylningar är det nästan uteslutande bäst att varken klia sig i ögonen, eller peta sig i nästan. Gör du ingenting av dessa två så är chansen för att du ska bli smittad liten.
Citera
2015-02-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Det beror helt på vilken typ av bakterie/virus det är. Tänker du ett vanligt förkylningsvirus så klarar sig ett sådant på handtaget ungefär i 7 timmar.

För att slippa förkylningar är det nästan uteslutande bäst att varken klia sig i ögonen, eller peta sig i nästan. Gör du ingenting av dessa två så är chansen för att du ska bli smittad liten.

För att slippa förkylningar är det nästan uteslutande bäst att undvika kontakt med andra människor
Citera
2015-02-20, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
För att slippa förkylningar är det nästan uteslutande bäst att undvika kontakt med andra människor

Helt klart. Men jag läste någon artikel för ett tag sedan att det var väldigt liten del av förkylningar som spreds av virus-partiklar som cirkulerar i luften. Utan de flesta blir förkylda för att man stoppar fingrar i ögon/mun/näsa.
Citera
2015-02-20, 14:29
Medlem
Fris avatar
Somliga mikrober övervintrar i tusentals år. Tid är inget säkert skydd mot smitta. Vad vi än tycker om det så flyter vi omkring bland en helt okontrollerad flora mikrober. Tusentals arter sägs leva inuti våra egna kroppar (bakterier, svampar, virus, whatever), varav bara en bråkdel ens har blivit identifierade. En del av dem verkar vara viktiga välgörare för vår hälsa. Samma arter lever inuti andra slags djur där de umgås med konstiga kompisar och evolverar på sitt sätt.

Tanken på människan som en vit marmorstaty är vacker. Om man inte har mikrobiologi som sitt yrke så bör man nog hålla fast vid den höga vackra tanken. Det går ju faktiskt överraskande bra trots allt!
Citera
2015-02-21, 10:28
Medlem
Jag tror att de håller sig där tills dess att man har tvättat bort dem med rengöringsmedel.
Citera
2015-02-21, 10:51
Medlem
Fris avatar
Försök till tekniska lösningar finns, och förutom det nedan så finns det dörrhandtag men mikrobdödande nanopartiklar av silver.
https://www.youtube.com/watch?v=2-1gcpy5_9M
Men de kräver ju påstått energiförbrukande och miljö- och klimatödeläggande industri för att kunna framställas, dessutom är ministrarna och väljarna mer panikrädda för de "nanopartiklar" de består av, än för de mikrober som de består av. Så det kanske inte slår igenom.

Och jag tror själv inte att det skulle hjälpa ändå, vi är mycket konstigare än att vi kan bota sjukdom genom att döda mikrober. En dödad mikrob blir ju direkt bara mat för andra mikrober. Vi har funnits i miljoner år och består ju redan mest bara av mikrober. Om de väljer att döda dig av någon obegriplig orsak, då är du chanslös. Hur många servetter och desivonflaskor du än använder. Just Keep Calm and live on!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in