2005-09-28, 22:37
Medlem
Mysonoxens avatar
En av mina bästa vänner fyller 40 i januari. Vi i "grabbgänget" har tänkt att ge denne vår näst yngste "medlem" en matlagningskurs, då mat, öl, vin och sprit brukar vara temat då vi träffas vilket är ungefär 2-3 ggr/månad.

Vi har en del yrkesmässiga kockar i gänget som skulle kunna lära upp honom, samt en del dryckesexperter, men vi tycker att det skulle vara kul att i present sala ihop till en matlagningskurs åt honom så han får diplom och liknande annat trams.

Vi är ett rätt stort grabbgäng och kan tänka oss att med ekonomisk hjälp av hans fru även skicka honom utomlands på en intensivkurs, då denne person brukar "snylta" på våra kunskaper vid spisen och sällan vara den som lagar riktig mat (nåja han är snäll och generös och bjuder ofta på cateringmat när vi är hemma hos honom men vi tycker han borde visa framfötterna vid spisen lite oftare).

Dock är våra kunskaper om kortare kurser såväl i Sverige som utomlands begränsade så jag/vi undrar om någon på FB känner till nåt bra ställe vi kan skicka honom till.
Citera
2005-09-28, 22:41
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Ort??

/CW
Citera
2005-09-28, 23:11
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
Ort??

/CW

Jag/vi finns i 08-området men som sagt går det bra att ha kursen varsomhelst!
Citera
2005-09-28, 23:14
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag/vi finns i 08-området men som sagt går det bra att ha kursen varsomhelst!

Jag tror att de flesta gourmetkrogar sysslar med sådant. Kolla med F12

http://www.f12.se/studion/

/CW
Citera
2005-09-29, 02:51
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Willhelm
Jag tror att de flesta gourmetkrogar sysslar med sådant. Kolla med F12

http://www.f12.se/studion/

/CW

Tackar!

Skulle dessutom vara kul att se min polare svettas under Melkers fasta disciplin. Inte för att jag vill honom illa, men som sagt hade han kunnat visa lite entusiasm när det gäller att fixa till de kulinariska högtiderna åt oss andra, så detta förslag kommer jag att ta till mig
Citera
2005-09-29, 03:56
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Tackar!

Skulle dessutom vara kul att se min polare svettas under Melkers fasta disciplin. Inte för att jag vill honom illa, men som sagt hade han kunnat visa lite entusiasm när det gäller att fixa till de kulinariska högtiderna åt oss andra, så detta förslag kommer jag att ta till mig
Liten sidofråga: Vet du hur Melker är "på riktigt"? När man ser honom på tv så verkar han ju vara ganska stel och humorlös. Att jämnföra med exempelvis Nils-Emil Ahlin som verkar trevlig. Nils-Emil tror jag det skulle vara kul att gå på kurs hos! Möjligtvis så är han kanske lite väl insnöad på svensk husmanskost - inget fel i det, men man kanske vill lära sig nånting som man inte lagat förut om man går en kurs, exemelvis asiatisk matlagning eller nåt.
Citera
2005-09-29, 04:22
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Liten sidofråga: Vet du hur Melker är "på riktigt"? När man ser honom på tv så verkar han ju vara ganska stel och humorlös. Att jämnföra med exempelvis Nils-Emil Ahlin som verkar trevlig. Nils-Emil tror jag det skulle vara kul att gå på kurs hos! Möjligtvis så är han kanske lite väl insnöad på svensk husmanskost - inget fel i det, men man kanske vill lära sig nånting som man inte lagat förut om man går en kurs, exemelvis asiatisk matlagning eller nåt.

Nej, hehe, det har du rätt i. Jag har bara ätit hos Melker på F 12.

Dock får man här ställa sig frågan: Vilka kockar är inte bara skickliga vid spisen utan även duktiga på att lära ut sina knep?

T.ex. så finns det ju folk som är mycket skickliga på att spela gitarr men som saknar den pedagogiska biten att lära ut sina kunskaper till noviser.

Detsamma gäller även inom köksregionerna och det är just denna balans mellan skicklighet och pedagogiskt kunnande vid grytor och stekpannor jag söker hos den jag vill se som min väns mentor
Citera
2005-09-29, 08:09
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn

Melker är ett proffs (kökschefer ska vara stränga och stela annars funkar det inte i köket) och väldigt god lärare men jag tror man ska komma med lite förkunskaper inte bara valsa in och fjanta på då blir han nog säkert bara less och trött.
Citera
2005-09-29, 12:29
Medlem
Ivanovichs avatar
Kanske detta kan vara en lämplig present.
Tryffelfest.
Och så får jag gratta Smakrike som blivit vald till en av Gotlands ´tre bästa krogar.(som inte jag trodde,men det är väl tryffeln som lockar journalister)
www.smakrike.se/KrogS-Aktiviteter.asp
Citera
2005-09-29, 12:39
Medlem
Greve O2s avatar
mat

http://www.restaurangakademin.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto