2015-02-19, 12:20
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Hejsan!

Kanske kommer att flytta till Göteborg nu i vår pga arbete. Har noll koll på vart man ska bo? Som jag förstår det så är det jäkligt svårt att få tag på en hyresrätt (no shit) och jag kommer därför leta efter en bostadsrätt. Kontoret där jag kommer jobba ligger ca 2 minuter från centralstationen. Vill gärna bo så nära och centralt som möjligt. Letar efter 1-2 rok, runt 30-55 kvm. Min budget ligger på ca 1,5-2 miljoner. I vilka områden ska jag leta? Är Lunden ett bra område, hur långt är det från "centrum"? Priserna verkar ju vara lite lägre där än om man kollar på t ex Vasastaden. Har samma frågor och funderingar om Johanneberg!

Undrar också hur marknaden ser ut i Göteborg? Brukar budgivningarna dra iväg och landa runt en halv miljon mer än utgångspriset eller är utgångspriserna ganska så realistiska och inte så mycket "lockpriser"?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
Citera
2015-02-19, 12:22
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Ska tillägga att jag tillhör dem som vill bo i BR och inte hyresrätt. Så även om jag skulle hitta en hyresrätt så kommer jag ändå leta efter en BR för framtiden. Tror jag kan lösa boende den första tiden genom att bo inneboende hos en vän tills jag hittar något eget.
Citera
2015-02-19, 12:40
Medlem
labambass avatar
Hej,

Ja lunden är schysst och relativt prisvärt även om priserna har ökat, tar typ 10-20 minuter in till stan beroende på var i lunden du bor. Kolla reseplaneraren på vasttrafik.se för att se tider när du kollar på lägenheter.

Dom mest attraktiva (och dyraste) är ju dom centrala stadsdelarna (typ Lorensberg, Vasa, Linné, innanför vallgraven). Andra områden som ligger ganska centralt men är lite billigare är t.ex. Guldheden, Landala, Johanneberg, Masthugget. Men det finns många områden och det är lite olika var i stadsdelen man bor också. Finns också mycket nybyggda brf:er på andra sidan älven i Eriksberg som är fina och ligger nära vattnet, tar också typ 15 minuter med buss till centrum.

Min erfarenhet är att det ofta ökar med 100 000 - 300 000 på utgångspriset. Men det beror läge, tidpunkt och pris så klart.
Senast redigerad av labambas 2015-02-19 kl. 12:45.
Citera
2015-02-19, 12:43
Medlem
labambass avatar
Ett annat tips om du vill bo nära centralstationen är att kolla stadsdelen stampen som ligger precis bakom centralstationen, då har du gångavstånd. Nackdelen kan vara att området inte är så trevligt kan jag tycka med järnvägsspår och motorväg ganska nära. Men det är en smaksak.
Citera
2015-02-19, 12:48
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Hej,

Ja lunden är schysst och relativt prisvärt även om priserna har ökat, tar typ 10-20 minuter in till stan beroende på var i lunden du bor. Kolla reseplaneraren på vasttrafik.se för att se tider när du kollar på lägenheter.

Dom mest attraktiva (och dyraste) är ju dom centrala stadsdelarna (typ Lorensberg, Vasa, Linné, innanför vallgraven). Andra områden som ligger ganska centralt men är lite billigare är t.ex. Guldheden, Landala, Johanneberg, Masthugget. Men det finns många områden och det är lite olika var i stadsdelen man bor också. Finns också mycket nybyggda brf:er på andra sidan älven i Eriksberg som är fina och ligger nära vattnet, tar också typ 15 minuter med buss till centrum.

Min erfarenhet är att det ofta ökar med 100 000 - 300 000 på utgångspriset. Men det beror läge, tidpunkt och pris så klart.

Tack för svaret!!

Jag tycker t ex att denna verkar rätt schysst http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-bagaregarden-goteborgs-kommun-ejdergatan-2-a-6948504#link-anchor-map eller är detta långt ifrån "centrum"? jag har riktig dålig uppfattning och har dålig koll på gbg, har tillbringat mer tid i stockholm.. Hur är det med att t ex åka bil till jobbet i Göteborg? Om man jobbar inne i stan, är det då helt hopplöst?
Citera
2015-02-19, 12:51
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ett annat tips om du vill bo nära centralstationen är att kolla stadsdelen stampen som ligger precis bakom centralstationen, då har du gångavstånd. Nackdelen kan vara att området inte är så trevligt kan jag tycka med järnvägsspår och motorväg ganska nära. Men det är en smaksak.
Hur är priserna där då?? När jag kollar på kartan så känns det som att det ligger JÄTTE centralt? Jag har som sagt riktigt dålig koll.. Säg att jag ska ut på krogen eller till nån resturang som t ex ligger innanför vallgraven, är det då gångavstånd?
Citera
2015-02-19, 12:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hej,

Det byggs också ganska mycket kring backaplan och där brukar det finns en del till salu. Men stampen är nog bästa alternativet för kring 2 miljoner eftersom det brukar finnas en hel del till salu där och området är inte så attraktivt för barnfamiljer.
Citera
2015-02-19, 12:53
Avslutad
Lennestaden är ett fint område, kanske lite dyrt, men du får utvärdera själv om du tycker det är värt det.
Citera
2015-02-19, 12:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Hur är priserna där då?? När jag kollar på kartan så känns det som att det ligger JÄTTE centralt? Jag har som sagt riktigt dålig koll.. Säg att jag ska ut på krogen eller till nån resturang som t ex ligger innanför vallgraven, är det då gångavstånd?

Det område som man kallar för "stampen" är ganska långt (800 meter) och från delen närmast centralen är det 2 minuter promenad till centrum innanför vallgraven.

Kolla på lägenheter i "prippska tomten" vilket är den del som är närmast centralen. Här har du 2 minuters gångväg till centralstationen och 10 minuters väg till avenyn där kroglivet finns (på sommarhalvåret finns lånecyklar vilket är ett enkelt sätt att ta sig dit och hem)
Citera
2015-02-19, 12:57
Medlem
labambass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Tack för svaret!!

Jag tycker t ex att denna verkar rätt schysst http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-bagaregarden-goteborgs-kommun-ejdergatan-2-a-6948504#link-anchor-map eller är detta långt ifrån "centrum"? jag har riktig dålig uppfattning och har dålig koll på gbg, har tillbringat mer tid i stockholm.. Hur är det med att t ex åka bil till jobbet i Göteborg? Om man jobbar inne i stan, är det då helt hopplöst?

Ja visst det är ju inte centralt direkt men inte långt från centrum, tar ju typ 20 minuter med kommunala medel in till brunnsparken. Åka bil går rätt bra iaf för mig, men om du åker i rusningstid kan du givetvis få sitta lite i kö. Det du bör kolla då är om lgh ligger innan för eller utanför trängseltullarna kan göra en del pengar (dyraste perioderna kostar 22 kr / passage). Sen är ju frågan om ditt företag erbjuder parkering annars kan det bli rätt dyrt i centrum.
Citera
2015-02-19, 12:57
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Lennestaden är ett fint område, kanske lite dyrt, men du får utvärdera själv om du tycker det är värt det.
Du tänker på Linnéxx eller?
Citera
2015-02-19, 13:00
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Om det ska vara mer centralt än t ex Stampen så ska jag mer åt Haga hållet eller blir det lika långt ifrån fast åt andra hållet? Fan måste verkligen läsa på lite om Göteborg..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in