2015-02-18, 22:36
Medlem
Deathhippies avatar
Jag tänker öppna ett företagskonto på Avanza, men blir inte riktigt klok på hur det fungerar när man vill föra över stålar från sin KF till det vanliga lönekontot hos storbanken (Swedbank i mitt fall).

Om du vill göra ett uttag från ett aktie- och fondkonto eller sparkonto kan du begära det direkt via hemsidan. Ett delåterköp från en kapitalförsäkring behöver begäras via blanketten "uttag av kapital (återköp)".

Står det på hemsidan. Men i mina öron låter det väldigt komplicerat.

Min plan var att behålla ungefär vad jag behöver för lön och andra omkostnader (mer eller mindre ingenting i mitt fall) hos storbanken och sedan placera allting annat i fonder och räntepapper hos Avanza.

MEN skulle det dyka upp en oplanerad utgift som överstiger vad jag har på mitt vanliga transaktionskonto - ska jag då behöva fylla i en blankett för att få ut stålar från Avanza? Och uppstår det eventuella vinstskatter eller andra kostnader i samband med detta?

Med ödmjuka hälsningar: en tvättäkta nybörjare
Citera
2015-02-19, 06:58
Avslutad
KF, precis som ISK, har en schablonbeskattning så du betalar en viss % på årlig basis, du behöver inte skatta för vinst.

Däremot så till skillnad från ISK så är det inte ett vanligt konto utan det är ju en försäkring, så det finns en del hakar som att du inte "får" ta ut pengar inom en viss tid har gått (utan att betala straffavgift) osv. De flesta jag sett har att du inte får ta ut pengar första året.

Det är inte så jobbigt som det låter. Nu har jag inte tittat på just Avanzas KF men var lite försiktig med uttag för det brukar som sagt kosta pengar på ett eller annat sätt att göra själva uttaget.

Se det som mer långsiktig investering så jag skulle rekomendera att du behåller ett sparkonto på storbanken så AB'et klarar några månader med rullande utgifter och sen resten skickar du till Avanzas KF
Citera
2015-02-19, 07:28
Medlem
Deathhippies avatar
Tack för svar Ethernal!

Ja, lite krångel verkar det ju vara.

Vet du om det finns något annat alternativ än KF för just fonder och andra värdepapper hos Avanza? Jag vet att jag såklart kan investera i fonder även hos Swedbank, men det är ju avgifter på avgifter....

Har du själv företag, och hur har du i så fall gjort med eventuell överlikviditer?
Citera
2015-02-19, 20:21
Medlem
Deathhippies avatar
Ingen annan AB-ägare som vill dela med sig av hur ni gör med eventuell överlikvid?

Jag har alltså ett AB som jag inte är direkt aktiv i, men har fått en nätt klumpsumma via en försäljning och tänkte nu ha denna som grundinkomst. Där finns kapital för att jag ska klara mig några år, men det känns ju som att det räcker att ha kanske 6 månaders behov på rörelsekontot. Funderar mycket på hur jag ska göra med resten.
Citera
2015-02-20, 01:52
Avslutad
Ett AB kan givetvis investera i enskilda aktier/fonder men det är inte rekomenderat.

Isåfall måste du skatta på vinst och framförallt är det väldigt jobbigt rent bokföringsmässigt att redovisa innehav, vinster samt förluster.

För investering är kapitalförsäkring det enda rimliga alternativet för ett litet AB. Allt annat blir en jävla massa pappersexercis och pengar till staten, fett olönt.
Citera
2015-02-20, 08:45
Medlem
Deathhippies avatar
Ethernal: guldsvar, tack! Så i princip kan jag behandla mitt AB:s kapitalförsäkring på samma sätt som mitt privata ISK (dvs köpa och sälja fonder hur ofta jag vill), förutom att jag bör dubbelkolla vilka regler som gäller för uttag FRÅN kapitalförsäkringen?

Har du själv ett AB?

Ingen annan som vill dela med sig av hur de arbetar med överlikvider i sina företag? NÅGON måste det ju finnas
Citera
2015-02-20, 10:33
Medlem
knut_1s avatar
Tjenis. Har själv KF via Avanza för mitt lilla AB. När det blir pengar över som jag är övertygad om att jag inte behöver i närtid/någonsin så sätter jag sonika in där. Smidigt, konterar insättningen som jag sedan betraktar som ute ur systemet och tar sedan upp värdet i balansräkningen. Storbankerna tar en massa avgifter och allehanda pålagor om man skulle placera på motsvarande vis där. Rekommenderas av mig i a f (ja, alltså inte storbankerna då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in