2015-02-17, 23:17
Medlem
Panzs avatar
Existerar komplexa kvadratrötter i formell mening?
Citera
2015-02-17, 23:25
Medlem
Ja, men jag tror inte man anser dem vara entydiga.

z²=re^(iθ) (r≥0)

har lösningarna

z=±√r·e^(iθ/2)
Citera
2015-02-17, 23:36
Medlem
HanMedPinnens avatar
Visst gör de det. Men man får vara lite försiktig. Hur man gör beror också på vad man menar med kvadratrot. Vad menar du? Vi kan till exempel bestämma att det tal som kvadrerar till x och har minst argument kallas roten ur x. Med den definitionen är 2 roten ur 4 och i roten ur -1.
Citera
2015-02-17, 23:48
Medlem
Panzs avatar
Det blir problematisk då man betraktar lösningen till en andragradsekvation som kan se ut som 2±√(-4).

Denna lösning har ± framför kvadratroten, vilket indikerar att det är fråga om en reell rot. Det känns då konstigt att beräkna den som en komplex rot.
Citera
2015-02-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panz
Det blir problematisk då man betraktar lösningen till en andragradsekvation som kan se ut som 2±√(-4).

Denna lösning har ± framför kvadratroten, vilket indikerar att det är fråga om en reell rot. Det känns då konstigt att beräkna den som en komplex rot.
Jag tycker inte ± indikerar att den är reell. Man kan ha ± på komplexa tal också.
Citera
2015-02-17, 23:52
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Jag tycker inte ± indikerar att den är reell. Man kan ha ± på komplexa tal också.

Jag menar att om kvadratroten är komplex så hade det räckt att skriva 2+√(-4) och det hade blivit rätt.
Citera
2015-02-18, 00:01
Medlem
Citat:
Jag menar att om kvadratroten är komplex så hade det räckt att skriva 2+√(-4) och det hade blivit rätt.
Sättet att redovisa lösningen av andragradsekvationer är bara formalism som är till för att vara enkel och tydlig.
Citera
2015-02-18, 00:02
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Men då missar du ju 2-√(-4).
Citera
2015-02-18, 00:06
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Men då missar du ju 2-√(-4).

Inte som jag tänker mig förloppet.

2+√(-4)

Kan evalueras på två sätt:

2+(2i)

eller

2+(-2i)
Citera
2015-02-18, 00:18
Medlem
Jag har för mig att √x alltid skall vara en entydig funktion och att man därför bestämt att den rot avses som har en vinkel -π < φ ≤ π.
Citera
2015-02-18, 00:21
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Inte som jag tänker mig förloppet.

2+√(-4)

Kan evalueras på två sätt:

2+(2i)

eller

2+(-2i)
Om inte annat sägs brukar man med √z mena principalvärdet, och detta är entydigt. För ett godtyckligt komplext tal är det definierat på följande sätt:

z=r*e^(i*arg(z))
√z=√r * e^(i*arg(z)/2)

Observera att r inte är realdelen, utan avståndet till origo, dvs √(Re(z)²+Im(z)²)) och tan (arg(z))=Im(z)/Re(z)
Citera
2015-02-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag har för mig att √x alltid skall vara en entydig funktion och att man därför bestämt att den rot avses som har en vinkel -π < φ ≤ π.
Det borde vara att intervall av halva längden. I intervallet (-pi,pi] kommer båda rötterna med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in