2015-02-17, 07:28
Medlem
Tjena, jag har en fråga som innefattar alla kampsporter kan man säga. Jag utövar karate sen ett antal år tillbaka, och det går bra. Vi tränar många olika sparkar, rundsparkar, framåt, bakåt och så vidare. Jag har dock ett litet problem med min roundhouse kick. När jag värmer upp ordentligt kan jag sparka ganska högt, typ till huvudet på någon annan, och jag känner mig relativt vig. Jag skulle dock vilja bli ännu vigare, för när jag inte värmer upp ordentligt och sparkar just en rundspark, blir resultatet att jag får riktigt ont i stödjebenet. Detta händer inte direkt med andra sparkar, för det är en helt annan rörelse. Och sen ser jag snubbar som Bruce Lee och van Damme som exekverar mycket snabbare, starkare och högre roundhouse kicks utan någon som helst ansträngning. Alltså skulle jag behöva tips på hur jag kan göra för att bli vigare, och kunna göra sådana sparkar på kommando. Ska jag stretcha före eller efter, dynamiskt eller statiskt, hur och hur ofta? Jag har gjort split-ställningen förut och verkligen pressat ner så att jag känt lite smärta, för att sedan vakna nästa dag med ben som hos en invalid, svårt att gå och ännu mindre sparka. Så, skulle någon vilja ge mig lite råd? Tack
Citera
2015-02-17, 11:10
Medlem
Grodaifickans avatar
Svårt att ge tips och råd när man inte har en aning om hur det ser ut när just du sparkar. Annars är ett generellt råd att utgå ifrån dig själv, inte från Bruce Lee/JCVD. Skulle även vilja hävda att "vighet" är väldigt överskattat när det kommer till sparkar. Du behöver inte vara särskilt vig alls för att kunna sparka någon i huvudet, så länge du har rätt teknik.

Vilka råd har din tränare gett dig? Tycker ärligt talat att det ganska konstigt att du tränat i flera år utan att kunna dra iväg en huvudspark utan svårigheter. Låter överlag som en rätt kass klubb du tränar på, och om jag var du hade jag sökt mig någon annanstans. Är det bara sparkarna som är problemet så tycker jag att du söker dig till en MT- eller möjligtvis en TKD-klubb för att lära dig just den biten.
Citera
2015-02-17, 14:20
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Och sen ser jag snubbar som Bruce Lee och van Damme som exekverar mycket snabbare, starkare och högre roundhouse kicks utan någon som helst ansträngning.

Öh.. Nej, på film ser du ingen värma upp... (Det har dom ju gjort innan tagningarna. )
Det finns inte heller många som rekommenderar höga sparkar på gatan, inte ens Thai-boxare.
Citera
2015-02-18, 17:26
Medlem
RhasaanOranges avatar
Sparka högt på tunga säckar så ofta du kan, ha tålamod.
Att sparka riktigt hårt i ansiktshöjd utan att värma upp är dömt att misslyckas
Citera
2015-02-18, 17:57
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Öh.. Nej, på film ser du ingen värma upp... (Det har dom ju gjort innan tagningarna. )
Det finns inte heller många som rekommenderar höga sparkar på gatan, inte ens Thai-boxare.
Höga sparkar i jeans är alltid en succés om man vill ta det till marken
Citera
2015-02-19, 00:12
Medlem
MrWalldemars avatar
Fråga din tränare, han borde ha koll på det
Citera
2015-02-19, 01:02
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Tjena, jag har en fråga som innefattar alla kampsporter kan man säga. Jag utövar karate sen ett antal år tillbaka, och det går bra. Vi tränar många olika sparkar, rundsparkar, framåt, bakåt och så vidare. Jag har dock ett litet problem med min roundhouse kick. När jag värmer upp ordentligt kan jag sparka ganska högt, typ till huvudet på någon annan, och jag känner mig relativt vig. Jag skulle dock vilja bli ännu vigare, för när jag inte värmer upp ordentligt och sparkar just en rundspark, blir resultatet att jag får riktigt ont i stödjebenet. Detta händer inte direkt med andra sparkar, för det är en helt annan rörelse. Och sen ser jag snubbar som Bruce Lee och van Damme som exekverar mycket snabbare, starkare och högre roundhouse kicks utan någon som helst ansträngning. Alltså skulle jag behöva tips på hur jag kan göra för att bli vigare, och kunna göra sådana sparkar på kommando. Ska jag stretcha före eller efter, dynamiskt eller statiskt, hur och hur ofta? Jag har gjort split-ställningen förut och verkligen pressat ner så att jag känt lite smärta, för att sedan vakna nästa dag med ben som hos en invalid, svårt att gå och ännu mindre sparka. Så, skulle någon vilja ge mig lite råd? Tack

http://youtu.be/NKOJwdqT43E?t=38s
antar det är den typen av sparkar du menar, men nu är han 7dan svart bälte i karate(vet inte vad han hade då)
jag ligger på ca 130kilo när jag inte har match och jag har kört några sparkar som i ovan clip, även där man snurrar andra hållet och träffar med hälen, fick riktigt jäkla ont i knäet, jäkla rotation du sätter igång för att snurra ett varv i luften med den vikten och lända på ett ben så jag kom på att jag kommer inte träna den mer :P

för att bli vigare skall du inte slita sönder dig, du skall känna att det spänner, håll i 20-30 sekunder, släpp efter sakta, och sen går du ner igen denna gången lite mer och sedan släpper du sakta igen och bytar ben, kör detta 2 ggr till sen och gör det varje dag i ca 3 år så skall du nog se resultat

jag har hållet på med ovan sedan jag var 6 så har ju alltid haft vigheten

finns ju även olika tex strecha sidan, undersidan och olika övningar för dessa

denna är helt okey video
https://www.youtube.com/watch?v=xJwwioOcE4E

en kommentar under filmen

You forgot to mention to breathe, each time you take a deep breath and inhale and exhale, you go deeper and deeper into the stretch. You don't use muscle for a stretch like lifting a weight, stretching is entirely from breathing.

glömde påpeka det ovan
Senast redigerad av Kebabsuger 2015-02-19 kl. 01:04.
Citera
2015-02-20, 19:54
Medlem
withnonames avatar
Duke Roufus har instruktioner på Youtube om grunderna bakom en bra roundhouse kick.Mycket användbart och jag kan garantera att du kommer få en brutal roundhouse kick om du följer hans råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in