2015-02-16, 21:33
Medlem
Lulu1301s avatar
Hej! Så det här är kanske bus enkelt, men jag förstår inte riktigt, frågan är.

Markera samtliga komplexa tal.

A. Vet ej (lol)

B. i

C. -i

D. 3 + i

E. -3

F. 12 - 12i

Om nån skulle kunna förklara just hur man ska tänka, behöver inte bara just slänga ut svaret

Tack!
Citera
2015-02-16, 21:36
Medlem
Alla utom E. De andra talen består av en komplex term (i).
Citera
2015-02-16, 21:37
Medlem
Vilka innehåller komponenten i ? Dessa är komplexa tal.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Komplexa_tal
Citera
2015-02-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulu1301
Hej! Så det här är kanske bus enkelt, men jag förstår inte riktigt, frågan är.

Markera samtliga komplexa tal.

A. Vet ej (lol)

B. i

C. -i

D. 3 + i

E. -3

F. 12 - 12i

Om nån skulle kunna förklara just hur man ska tänka, behöver inte bara just slänga ut svaret

Tack!

Tal som innehåller en imaginär komponent OCH en reell brukar kallas komplext. i och -i är då imaginära tal och inte komplexa. Tror det var såhär jag fick lära mig termologin
Citera
2015-02-16, 21:45
Medlem
Nimportequis avatar
Alla de givna talen är komplexa. Mängden komplexa tal är alla tal som kan skrivas a+bi för reella a,b. I synnerhet är alltså alla tal som skrivs "a+0i" för reella a komplexa, alltså när man låter b=0. Alla reella tal är alltså också komplexa.

Ofta tycker matematiker är det är bökigt med exklusiva definitioner, alltså att man delar in i antingen-eller. Till exempel så är en kvadrat också en rektangel.
Citera
2015-02-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Alla de givna talen är komplexa. Mängden komplexa tal är alla tal som kan skrivas a+bi för reella a,b. I synnerhet är alltså alla tal som skrivs "a+0i" för reella a komplexa, alltså när man låter b=0. Alla reella tal är alltså också komplexa.

Ofta tycker matematiker är det är bökigt med exklusiva definitioner, alltså att man delar in i antingen-eller. Till exempel så är en kvadrat också en rektangel.

edit:
Ja du har rätt, alla reella tal och imaginära tal finns som delmängder på det komplexa talplanet men i allmänhet så benämner man inte ett reellt tal som komplext, och vice versa, bara för att man kan.

Jag vet inte vilken erfarenhet ni har här i tråden men som jag ser på det så är "i" bara en komponent i ett komplext tal. Ungefär som att minustecknet "-" är en komponent i ett negativt tal. Det "existerar" inget komplext tal där man bara behandlar den imaginära enheten. Det är det komplexa talplanet som är intressant och det är, just det, ett plan och inte en linje.
Senast redigerad av XrayCharles 2015-02-16 kl. 22:33.
Citera
2015-02-16, 22:01
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Tal som innehåller en imaginär komponent OCH en reell brukar kallas komplext. i och -i är då imaginära tal och inte komplexa. Tror det var såhär jag fick lära mig termologin
Så har jag också lärt mig. Således är det bara D & F som är komplexa tal.
Citera
2015-02-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Nej, alltså... Jag vet inte vilken erfarenhet ni har här i tråden men som jag ser på det så är "i" bara en komponent i ett komplext tal. Ungefär som att minustecknet "-" är en komponent i ett negativt tal. Det "existerar" inget komplext tal där man bara behandlar den imaginära enheten. Det är det komplexa talplanet som är intressant och det är, just det, ett plan och inte en linje.

Det brukar klarna efter en eller ett par högskolekurser där man går in på djupet.
Så du menar att man har exkluderat både den imaginära och den reella axeln från det komplexa talplanet? Låter lite märkligt tycker jag. Blir det inte onödigt krångligt med kontinuerliga funktioner och så då?
Citera
2015-02-16, 22:07
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Så har jag också lärt mig. Således är det bara D & F som är komplexa tal.

Vad klassas isåfall ±i som för tal?
Citera
2015-02-16, 22:11
Medlem
Scraps avatar
Ja du, en imaginär enhet kanske? Lite som ett tecken istället för ett tal. Men jag gissar bara.
Citera
2015-02-16, 22:16
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Ja du, en imaginär enhet kanske? Lite som ett tecken istället för ett tal. Men jag gissar bara.

Mhm.
Citera
2015-02-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Så du menar att man har exkluderat både den imaginära och den reella axeln från det komplexa talplanet? Låter lite märkligt tycker jag. Blir det inte onödigt krångligt med kontinuerliga funktioner och så då?

Nej det menade jag inte. Jag försökte bara resonera fram varför man i termologin skiljer på uttrycken. Du har rätt när du insinuerar att man inte exkluderar axlarna från talplanet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in