2015-02-16, 15:57
Medlem
Antoonjs avatar
Hej bullen, min Airport verkar bara klara av 4 anslutna gadgets åt gången. Jag har en ReadyNAS ansluten 24/7 sedan så har jag sammanlagt två macbooks, två iphones och två paddor men jag kan inte ha alla anslutna samtidigt.

Låt säga att jag är hemma och jobbar med min Macbook och två telefoner har WiFi anslutet (dvs totalt 4 prylar anslutna) och min sambo kommer hem och vill jobba, då kan hon inte ansluta till nätverket. Om jag däremot slår av på exempelvis telefonen och väntar nån timme eller två, då går det bra för henne att ansluta.

Någon som vet hur jag löser problemet?
Citera
2015-02-16, 17:30
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoonj
Hej bullen, min Airport verkar bara klara av 4 anslutna gadgets åt gången. Jag har en ReadyNAS ansluten 24/7 sedan så har jag sammanlagt två macbooks, två iphones och två paddor men jag kan inte ha alla anslutna samtidigt.

Låt säga att jag är hemma och jobbar med min Macbook och två telefoner har WiFi anslutet (dvs totalt 4 prylar anslutna) och min sambo kommer hem och vill jobba, då kan hon inte ansluta till nätverket. Om jag däremot slår av på exempelvis telefonen och väntar nån timme eller två, då går det bra för henne att ansluta.

AE Extreme klarar 50 simultana anslutningar så det är något som är tokfel hos dig. Rent spontant låter det som att du har fel på NATen. Har du testat att göra en reset?
Citera
2015-02-16, 19:03
Medlem
Citat:

Jag har ett bryggat Compal CH7284e-modem kopplat till en femte generationens Airport Extreme med ett tiotal anslutna trådlösa prylar.

I programmet AirPort-verktyg under rubriken "Nätverk" så har jag valt alternativet "DHCP och NAT" för min Extremerouter.

Testa och se hur den inställningen fungerar för dig.
Citera
2015-02-18, 17:14
Medlem
Antoonjs avatar
Tack för svaren! Jag har inte resettat NAT:en, men jag ska göra ett försök nu ikväll.

En sak jag bör tillägga är att när jag pratade med min bredbandsleverantörs support (bredbandsbolaget) så kunde de se vilka enheter som var anslutna och alla hade separata IP-nr, när hon sedermera kopplade bort en av de anslutna gadgets så kunde jag ansluta med en annan direkt. Tyvärr hade de inte någon riktig support för AE och de tyckte att jag istället skulle ansluta via deras medskickade router, eller ta hjälp av någon extern firma som kunde lösa det åt mig.

Nåväl - jag testar med det ni skrivit och hoppas på det bästa!
Citera
2015-02-18, 20:01
Medlem
Bongomans avatar
Praktiskt kan man köra 10 per band vilket är 20 aktiva användare. Det stämmer nog att 50 är max antal anslutna klienter. Har inte forskat på det men det låter rimligt.
Citera
2015-02-25, 15:40
Medlem
Om alla enheter har fått varsin extern IP så har du gjort fel och satt Airporten i Bryggläge, den ska vara inställt på DHCP
Citera
2015-03-21, 12:46
Medlem
capmacs avatar
Citat:
En sak jag bör tillägga är att när jag pratade med min bredbandsleverantörs support (bredbandsbolaget) så kunde de se vilka enheter som var anslutna och alla hade separata IP-nr, när hon sedermera kopplade bort en av de anslutna gadgets så kunde jag ansluta med en annan direkt.

Då kör du ju den bryggat och alla enheter får skarpa, externa IP-adresser. Naturligtvis finns det hos operatören en begränsning hur många sådana du får ut.

Ställ om den till NAT (Share a public adress) så fungerar det bättre.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in