2015-02-15, 23:38
Medlem
Hejsan allihopa!

Det r s att jag hller p och skriver om en hndelse d ngon mrdades och nu ska jag frska komma p en etisk princip som borde glla fr samhllet angemde om man fr mrda ngon.

Jag har kommit p lite men skulle grna vilja skriva mer utvecklat men kommer inte p ngot s kan ngon komma p en etisk princip angende om man fr mrda eller ej i det hr samhllet.

Tack p frhand!
Senast redigerad av Theinterestedone 2015-02-15 kl. 23:43.
Citera
2015-02-15, 23:57
Medlem
RolandOfGileads avatar
Pratar du om att mrda eller dda? Fr skillnaden mellan dom r enormt viktig.

Annars hittar du bra stoff hr:
http://www.debate.org/opinions/is-mu...ver-acceptable
Citera
2015-02-16, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolandOfGilead
Pratar du om att mrda eller dda? Fr skillnaden mellan dom r enormt viktig.

Annars hittar du bra stoff hr:
http://www.debate.org/opinions/is-mu...ver-acceptable

vet inte riktigt vilken :/
Lite kort om hndelsen: Det va tre killar i en bt och dem hade ingen mant kvar och en av killarna var mkt svag och utmattad s dem ddade/mrdade honom och t upp hans ktt fr att verleva.

Tack fr lnken!
Citera
2015-02-16, 01:02
Medlem
RolandOfGileads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theinterestedone
Lite kort om hndelsen: Det va tre killar i en bt och dem hade ingen mant kvar och en av killarna var mkt svag och utmattad s dem ddade/mrdade honom och t upp hans ktt fr att verleva.

Tack fr lnken!

Inga problem!

Det lter som ett etiskt dilemma. Finns mnga exempel p sdana.

Grejen r vl att det inte finns ngra rtt eller fel. Du fr fritt filosofera dig fram till ett svar du tycker knns bst. Offra ett liv fr att rdda flera eller avst frn att dda? Det r svrt. S lnge du motiverar bra och vger alternativen mot varandra kommer du fixa ett bra betyg!

Lycka till!
Citera
2015-02-16, 03:35
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theinterestedone
Det du beskriver kallas fr mord. Majoriteten av mnniskor anser det vl vara moraliskt ofrsvarbart, och jag kan vara bengen att hlla med, beroende p hur man vljer att tnka och vilka perspektiv man utgr ifrn.
Man ju g in p djupet och diskutera om huruvida moral faktiskt existerar, eller vad det egentligen r fr ngonting, men det r inte den diskussionen du sker fra s jag skippar det...

Ett tips till dig: skriv inte "dem" nr du inte vet om det r rtt eller fel. Skriv istllet det - fr abderitiska - accepterade "dom", eller anvnd "de" om du mste (eftersom det r mer frekvent)... som i bgge fallen i ovanstende inlgg.
Citera
2015-02-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolandOfGilead
Inga problem!

Det lter som ett etiskt dilemma. Finns mnga exempel p sdana.

Grejen r vl att det inte finns ngra rtt eller fel. Du fr fritt filosofera dig fram till ett svar du tycker knns bst. Offra ett liv fr att rdda flera eller avst frn att dda? Det r svrt. S lnge du motiverar bra och vger alternativen mot varandra kommer du fixa ett bra betyg!

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Det du beskriver kallas fr mord. Majoriteten av mnniskor anser det vl vara moraliskt ofrsvarbart, och jag kan vara bengen att hlla med, beroende p hur man vljer att tnka och vilka perspektiv man utgr ifrn.
Man ju g in p djupet och diskutera om huruvida moral faktiskt existerar, eller vad det egentligen r fr ngonting, men det r inte den diskussionen du sker fra s jag skippar det...

Ett tips till dig: skriv inte "dem" nr du inte vet om det r rtt eller fel. Skriv istllet det - fr abderitiska - accepterade "dom", eller anvnd "de" om du mste (eftersom det r mer frekvent)... som i bgge fallen i ovanstende inlgg.

Tack s mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in