Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Alla har förmodligen rätt i sin tro. Det är vi människor som slåss om vem som har mest rätt.
Nej, om det finns endast en absolut Sanning, en enda gud så kan alla samtidigt inte ha rätt eftersom religionerna skiljer sig åt, både vad gäller doktriner och semantik. Alla varianter av tolkningar.
På vilket sätt menar du att man "slåss" om vem som har rätt? Är du övertygad om att du har rätt?
Då har de andra väl fel i sin tro? De är ju lika övertygade. Kan du t ex bevisa för mig hur bibeln skulle ha mer rätt eller vara sann än t ex koranen? Varför buddhistens tro inte är mer rätt än den kristnas?
Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Nej jag kommer inte från en apa. Du får tro att du gör det men nej absolut inte.
Jag "tror" inte, jag vet med stöd av modern vetenskap. Ledsen om jag gör dig besviken, men vi alla som nu tillhör släktet Homo Sapiens härstammar från en gemensam anfader. Vi har 98,5 identiskt DNA med just schimpansen. Mänskliga spädbarn har samma gripreflex som den. Vi har t o m kvar en rest av svansen, som vi haft en gång i tiden. Alltså svanskotan. Schimpansen och vi har gått skilda vägar en gång i tiden. Tänk dig som ett träd, med jättemånga förgreningar. Där varje förgrening utvecklat en art o s v.
Jag rekommenderar du läser igenom böcker om vårt ursprung som behandlar evolution och går igenom de trädlevande föregångarna till den moderna människan. Det är riktigt intressant med all den fossil man funnit, och den kan naturligtvis inte bortförklaras eller förkastas annat av oseriösa kreationister som ängnar sig åt oärlig pseudo-vetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
Ja allt är skapat av människor både kol-14 metod med mera och teorier om fossiler och årsringar på träden med mer.
Antyder du att geologerna, paleontologerna och evolutionisterna har fel? Sållar du verkligen bort den grundläggande och största delen av vår vetenskap?
Finns det någon mer tillförlitlig förklaringsmodell menar du? Då menar jag inte bibeln, då den både saknar utombibliska källor eller kan verifieras på något sätt ;-)
Citat:
Ursprungligen postat av
goran744
OCH ja självklart motsätter sig vetenskapen och evolutionen skapelseberättelsen men du kan inte säga att den är falsk, det är inte sant. Inte ens en vetenskaplig sanning. De tror så
Jo, helt klart är den falsk. Men även oförnuftig, som andra religiösa föreställningar, som t ex att en människa kan uppväcka andra från de döda, för det strider mot allt vi vet om hur vår värld fungerar. Att en man för 2000 år sedan kunde gå på flytande vatten. Det är helt klart vidskepliga uppfattningar. Kom ihåg vad jag sagt: ALL religion som strider mot naturlagarna är inte sann, således falsk. Enkelt!