Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-02-14, 23:51
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Lite fett spelar inte så stor roll tycker jag, det lägger sig som ett lock över fonden i kylskåpet när det stelnar och hindrar att bakterier kommer åt fonden mer än nödvändigt.

Jag håller med dig, men Dre får komma med en bättre motivering för att övertyga mig.
Citera
2015-02-15, 00:02
Medlem
Citat:
Låter underligt faktiskt.
Jag brukar ha en 6-10 lagerblad, lika mycket kryddpeppar och några nejlikor i en normalfond.
Sedan rostar jag grönsaker och lök och vitlök i ugnen tills de får färg penslar med lite olivolja.

In med ben och några billiga köttbitar de sista 10-15 minuterna duttar jag i tomatpurén.

Skölj ur plåtarna med en skvätt vatten och i med detta i fonden.

Sedan som du gjort, koka långt och länge och skumma av.
Sista 30 minuterna i med örter.
Salt tillsätter jag inte heller till fonden.
Riktigt så mycket kryddor hade jag inte, 5 lagerblad och 15 svartpepparkorn tror jag att jag hade i. Skall prova med kryddpeppar nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Svaret har ju nästan framkommit redan. Jag skulle påstå att du redan har en mycket bra fond, men utan salt smakar det inte särskilt mycket, och det är precis som det ska vara. Jag har jobbat med många kockar och ingen av dem har saltat sina fonder eller buljonger. Salt är den överlägset bästa smakbäraren. Jämför med att äta osaltat kött, fisk eller ägg. Om du använder osaltad fond har du mer manöverutrymme.

Fett i fonden är inte att föredra. Det skummar man av. Bättre att tillsätta det i såsen eller grytan.
Tack, nu blev jag mycket lugnare. Det var så det stod i receptet också.

Citat:
Lite fett spelar inte så stor roll tycker jag, det lägger sig som ett lock över fonden i kylskåpet när det stelnar och hindrar att bakterier kommer åt fonden mer än nödvändigt.
Är det så bra att koka fett så länge? Någonstans har jag för mig att det kan bli beskt...

Om det här funkade idag så får jag nog köpa en större kastrull till nästa gång, 2 st om 4,5 L vardera var på håret. Tyvärr uppskattade inte frugan doften under koket och ärligt talat var det nog lite mer jobb med skummandet än jag räknat med så vi får se om det blir någon mer gång.
Citera
2015-02-15, 00:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Är det så bra att koka fett så länge? Någonstans har jag för mig att det kan bli beskt...
Inget jag någonsin märkt av, men jag har sällan fond längre än en vecka i kylskåpet och det används ju inte när fonden används då pillar man bort den. Skall det frysas ner tas ju allt fett bort.

Köp en "saftmaja" på 10 liter så får du en utmärkt fondgryta och en bra syltkok på samma gång. Går att hitta en ~10l för någon hundring på en second hand butik.
Citera
2015-02-15, 07:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:

Om det här funkade idag så får jag nog köpa en större kastrull till nästa gång, 2 st om 4,5 L vardera var på håret. Tyvärr uppskattade inte frugan doften under koket och ärligt talat var det nog lite mer jobb med skummandet än jag räknat med så vi får se om det blir någon mer gång.

Det var förmodligen omständigt att skumma för att det var första gången för dig. Om du täcker alla ben med vatten plus ännu lite mer vatten blir det mycket lättare att skumma i en tidig fas. Lägg i de flytande kryddorna efter att det har sjudit någon halvtimme och du är någorlunda nöjd med din skumning. Det viktigaste är att få bort stelnade äggviteämnen och annat som ser snuskigt ut. Fettet försöker jag skumma bort det mesta av, men det är som MeanME skriver ingen fara för smaken och går lätt att ta bort när det är kylskåpskallt.

Citat:
Inget jag någonsin märkt av, men jag har sällan fond längre än en vecka i kylskåpet och det används ju inte när fonden används då pillar man bort den. Skall det frysas ner tas ju allt fett bort.

Köp en "saftmaja" på 10 liter så får du en utmärkt fondgryta och en bra syltkok på samma gång. Går att hitta en ~10l för någon hundring på en second hand butik.

Även här får jag hålla med MeanME, men håll koll på din kastrullbotten om du köper second hand. De har ofta "slagit sig" och vinglar betänkligt på plant underlag. Dock inget större problem om du har gasspis.
Citera
2015-02-15, 17:26
Medlem
Citat:

Ja, det får nog bli något sånt så småningom. Jag bor tio minuter från ett ikea-varuhus så det blir inga problem att få tag på en gryta.
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det var förmodligen omständigt att skumma för att det var första gången för dig. Om du täcker alla ben med vatten plus ännu lite mer vatten blir det mycket lättare att skumma i en tidig fas. Lägg i de flytande kryddorna efter att det har sjudit någon halvtimme och du är någorlunda nöjd med din skumning. Det viktigaste är att få bort stelnade äggviteämnen och annat som ser snuskigt ut. Fettet försöker jag skumma bort det mesta av, men det är som MeanME skriver ingen fara för smaken och går lätt att ta bort när det är kylskåpskallt.

Även här får jag hålla med MeanME, men håll koll på din kastrullbotten om du köper second hand. De har ofta "slagit sig" och vinglar betänkligt på plant underlag. Dock inget större problem om du har gasspis.
Nu står såsen och väntar, det blir en gräddig viltsås med äpple och enbär, och den verkar riktigt lovande. En hel del salt och soja behövdes men smaken känns bra.

Tack alla för era tips, jag skall läsa dem igen inför nästa kok.
Citera
2015-02-18, 01:48
Medlem
Citat:
Ja, det får nog bli något sånt så småningom. Jag bor tio minuter från ett ikea-varuhus så det blir inga problem att få tag på en gryta.

Nu står såsen och väntar, det blir en gräddig viltsås med äpple och enbär, och den verkar riktigt lovande. En hel del salt och soja behövdes men smaken känns bra.

Tack alla för era tips, jag skall läsa dem igen inför nästa kok.

Ja misstänker du inte rostat grejerna hårt nog, lätt att mesa ur med hemma ventilation, ja brukar köra allt ingredienser i en stor panna som ja först hettar upp , slänger i lite olivilja och fräser på tomarpuren sen karameliserar jag benen så gott det går sen låter ja det gå en bra stund med stora bitar grönsaker som tål yta utan att försvinna. Sen deglacar ja pannan med vatten.

Dock är det olika såklart, fonden du beskricer skulle ja spara till fisk.

Sen brukar jag aldrig göra en plain fond av det utan gör der till en consumé direkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in