Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Låter underligt faktiskt.
Jag brukar ha en 6-10 lagerblad, lika mycket kryddpeppar och några nejlikor i en normalfond.
Sedan rostar jag grönsaker och lök och vitlök i ugnen tills de får färg penslar med lite olivolja.
In med ben och några billiga köttbitar de sista 10-15 minuterna duttar jag i tomatpurén.
Skölj ur plåtarna med en skvätt vatten och i med detta i fonden.
Sedan som du gjort, koka långt och länge och skumma av.
Sista 30 minuterna i med örter.
Salt tillsätter jag inte heller till fonden.
Riktigt så mycket kryddor hade jag inte, 5 lagerblad och 15 svartpepparkorn tror jag att jag hade i. Skall prova med kryddpeppar nästa gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoeDevola
Svaret har ju nästan framkommit redan. Jag skulle påstå att du redan har en mycket bra fond, men utan salt smakar det inte särskilt mycket, och det är precis som det ska vara. Jag har jobbat med många kockar och ingen av dem har saltat sina fonder eller buljonger. Salt är den överlägset bästa smakbäraren. Jämför med att äta osaltat kött, fisk eller ägg. Om du använder osaltad fond har du mer manöverutrymme.
Fett i fonden är inte att föredra. Det skummar man av. Bättre att tillsätta det i såsen eller grytan.
Tack, nu blev jag mycket lugnare. Det var så det stod i receptet också.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Lite fett spelar inte så stor roll tycker jag, det lägger sig som ett lock över fonden i kylskåpet när det stelnar och hindrar att bakterier kommer åt fonden mer än nödvändigt.
Är det så bra att koka fett så länge? Någonstans har jag för mig att det kan bli beskt...
Om det här funkade idag så får jag nog köpa en större kastrull till nästa gång, 2 st om 4,5 L vardera var på håret. Tyvärr uppskattade inte frugan doften under koket och ärligt talat var det nog lite mer jobb med skummandet än jag räknat med så vi får se om det blir någon mer gång.