2015-02-17, 19:43
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Herregud vilket vinklat reportage nyss i Rapport. Fullt fokus på muslimers utsatthet....

Ingen orkar bry sig längre. man blir bara så trött på dessa propagandareportage. Man vet inte vem som är värst när det gäller snyftet.
Citera
2015-02-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
----
Om jag inte missminner mig fullständigt så har det här faktiskt utspelat sig i verkligheten
redan. Nämligen "over there" och har för mig att det var något halvkänt sydstatsoriginal, pastor möjligen, starkt högerorinterad äldre herre, som tyckte att det var en bra idé att fixa till en sån här brasa. Konsekvenserna blev förvånansvärt milda, tror jag.
----

Pastor Terry Jones är det som du tänker på. Han finns fortfarande med på al-Qaidas dödslista:

http://www.vilks.net/2015/02/01/1973-som-ett-fotbollslag-med-en-man-utburen/

Bilden är från Vilks blogg, som är läsvärd vare sig man vill läsa Vilks tankar kring rondellhundsprojektet, eller följa rent allmänt vad som händer i konstvärlden.
Citera
2015-02-17, 21:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Blir det ingen uppslutning kring vår svenske konstnär Lars Vilks? Jag menar i form av "kärleksmombning" och fackeltåg. Han är förmodligen livrädd just nu och i stort behov av stöd från svenska folket.
Citera
2015-02-17, 21:23
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Stone
https://facebook.com/events/931252050249117/?pnref=story#!/events/931252050249117/?pnref=story

Bra initiativ från Norska muslimer. Hade varit trevligt att se liknande i Sverige.

Enormt bra initiativ!

Jag önskar att vi kunde få se något liknande i Sverige, särskilt i Malmö.
Citera
2015-02-17, 21:41
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Det var beväpnade poliser på båda platser så en beväpnad allmänhet hade föga hjälpt.
Det var ju en evinnerlig tur att det fanns beväpnad polis på plats i båda fallen, i annat fall hade vi stått inför en massaker av ohyggliga mått.
Citera
2015-02-17, 21:43
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lars Vilks och Salman Rushdie - två dödsföraktande herrar som dragit på sig varsin dödsdom
som aldrig lär upphävas för någon av dem. Dessvärre. De får leva med detta så gott det går.
I Rushdies fall hjälpte det inte att han gick ut och bad alla muslimer om ursäkt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Salman_Rushdie#cite_note-4

Jag har ofta undrat och särskilt den sista tiden vad som skulle bli följden om någon eller
några tog sig för att iordningsställa ett präktigt bokbål uteslutande ägnat åt den heliga
boken, Koranen. Eldade på en jäkla massa exemplar av denna skrift som ännu håller
miljoner och åter miljoner människor i denna postmoderna tid i ett sånt otroligt grepp,
styr och ställer över livsföring, över allt i vardagen praktiskt taget för dessa muslimska
skaror när och fjärran.
Väcks ett sånt veritabelt raseri till liv över några tämligen harmlösa teckningar eller
en skönlitterär bok som "Satansverserna" eller en liten skapelse till rondellhund,
hur ska då inte reaktionerna bli hos "de lättkränkta" inför någons eller någras vågade
lilla tilltag att sätta fyr på nämnda tusenåriga skrift? Blir följden ett fullständigt blodbad?
Varje det minsta lilla troende muslim hinner inte fort nog rasa ut genom lägenhetsdörren
i förortens betongdjungel för att markera vilken ursinnig vrede man blivit uppfylld av
och skulle händelsevis bokbrännaren ha utfört sin oerhörda djävulsgärning
utan ha skyddat sin identitet så lär denne djärve figur snart ha dragit sin sista suck.
Muslimernas upprördhet och vrede inför dylik hädelse skulle nog inte ha stoppat vid
det utan många, många fler av de otrogna hade rykt med i farten.
Jag befarar närmast totalt kaos och död över lång tid ifall någon verkligen i dagens minst sagt
spända läge i ett nordiskt land skulle dristat sig till övningar av det här slaget i sin
egen trädgård eller på en offentlig plats och det hela fått spridning i vida kretsar.
Filma detta slags bokbål, lägga ut det YouTube, och det tar liv utav helvete eller vad
tror ni andra? Det är den yttersta synden och ska obönhörligen straffas med den gruvligaste död?

Om jag inte missminner mig fullständigt så har det här faktiskt utspelat sig i verkligheten
redan. Nämligen "over there" och har för mig att det var något halvkänt sydstatsoriginal,
pastor möjligen, starkt högerorinterad äldre herre, som tyckte att det var en bra idé att fixa till
en sån här brasa. Konsekvenserna blev förvånansvärt milda, tror jag.
Men i dagens turbulenta värld där religionen åter intagit en skrämmande stor plats,
bedömer jag det som ett minst sagt "högriskprojekt.

Det bör tilläggas att jag verkligen inte vill att någon eller några ska hitta på att göra
något sånt här varken nu eller senare.
Jag bara undrar över VAD SOM HADE HÄNT.

Ja, eller tänk om någon skulle bajsa på den.
Citera
2015-02-17, 21:49
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Blir det ingen uppslutning kring vår svenske konstnär Lars Vilks? Jag menar i form av "kärleksmombning" och fackeltåg. Han är förmodligen livrädd just nu och i stort behov av stöd från svenska folket.
I dom få intervjuer med vilks efter dådet så tycker jag mig ana en viss kyla i tonen mot honom ifrån journalisterna. Efter en sådan nära döden situation så brukar väl journalisterna visa på en viss medkänsla och förståelse men ingenting sådant vad jag har märkt, inte ens ett "vilken tur att du klarade dig".
Citera
2015-02-17, 21:53
Medlem
Wilks har sagt att det som händer är en del av hans konstverk. Konst till varje pris
http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article20329013.ab
Citera
2015-02-17, 22:08
Bannlyst
Det där intenetfiket där de grepp 2 ev medhjälpare och där mördarmuslimen var inne mellan dåden... Undra om de har levererat fler vapen till andra jihader, som planerar likvärdiga dåd eller om de planerar nått större dåd. Har nån hört om fler gripande eller razzior i Danmark? Sen bör det väl ha finnas likvärdiga vapengömmor i rosengård eller ute i andra delar av Malmö. Och givetvis i Husby. Så vi kanske har razzior att vänta men det bör nog ske fort då de retar muslimerna genom att strypa deras ekonomiska flöden till jihadöknens högkvarter. Eller
Citera
2015-02-17, 22:12
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Stone
https://facebook.com/events/931252050249117/?pnref=story#!/events/931252050249117/?pnref=story

Bra initiativ från Norska muslimer. Hade varit trevligt att se liknande i Sverige.

Två flugor i en smäll.
Citera
2015-02-17, 22:12
Medlem
Ollonskalle2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Vem skulle göra det? Vänstern tågade i alla fall mot rasism och islamofobi i måndags.

180 tågade mot rasism i Borlänge
http://www.dt.se/dalarna/borlange/180-tagade-mot-rasism-i-borlange
Citera
2015-02-17, 22:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Ja, men å andra sidan var det för att det var mot muslimsk sed att lägga blommor vid dödsplatsen. Inte för att det var blommor till just gärningsmannen. Att man tillägger att man tar avstånd är ju fint och så, men uppenbarligen prio två i sammanhanget.

Ja, det är spännande insikter i de tankevärldar som vi har runt omkring oss på gatorna. Någon lägger blommor där en terrorist skjutits av polisen, och det kan ju vara folk som gillar terrorism eller helt enkelt bara ogillar poliser och judar, men uppenbarligen inte några som är utbildade i muslimsk tradition (kan blommorna komma från exempelvis danska autonoma?). Muslimerna däremot anser det opassande med blommor på platsen och tar bort dem och det lär ju knappast vara några sekulariserade muslimer... Hur många av våra beslutsfattare förstår alls de kulturella och sociala mekanismer som kommer fram i ljuset vid en sådan här händelse? Förstår de ens vad de inte förstår? Däremot tror jag polisen och SÄPO/PET är väl insatta. Skulle inte bli förvånad om säkerhetspolisen är en av de få organisationer utanför universiteten där man faktiskt kan få bra jobb men en doktorsexamen i antropologi...

OT: vill någon prova att bränna heliga böcker för att se effekten, så varför då inte bränna koranen, bibeln och talmud samtidigt i samma brasa. Skulle väl ge vissa jämförelsepunkter? Sedan får vederbörande med spänning se fram emot i vilken himmel eller vilket helvete denne hamnar efter döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in