Lars Vilks och Salman Rushdie - två dödsföraktande herrar som dragit på sig varsin dödsdom
som aldrig lär upphävas för någon av dem. Dessvärre. De får leva med detta så gott det går.
I Rushdies fall hjälpte det inte att han gick ut och bad alla muslimer om ursäkt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Salman_Rushdie#cite_note-4
Jag har ofta undrat och särskilt den sista tiden vad som skulle bli följden om någon eller
några tog sig för att iordningsställa ett präktigt bokbål uteslutande ägnat åt den heliga
boken, Koranen. Eldade på en jäkla massa exemplar av denna skrift som ännu håller
miljoner och åter miljoner människor i denna postmoderna tid i ett sånt otroligt grepp,
styr och ställer över livsföring, över allt i vardagen praktiskt taget för dessa muslimska
skaror när och fjärran.
Väcks ett sånt veritabelt raseri till liv över några tämligen harmlösa teckningar eller
en skönlitterär bok som "Satansverserna" eller en liten skapelse till rondellhund,
hur ska då inte reaktionerna bli hos "de lättkränkta" inför någons eller någras vågade
lilla tilltag att sätta fyr på nämnda tusenåriga skrift? Blir följden ett fullständigt blodbad?
Varje det minsta lilla troende muslim hinner inte fort nog rasa ut genom lägenhetsdörren
i förortens betongdjungel för att markera vilken ursinnig vrede man blivit uppfylld av
och skulle händelsevis bokbrännaren ha utfört sin oerhörda djävulsgärning
utan ha skyddat sin identitet så lär denne djärve figur snart ha dragit sin sista suck.
Muslimernas upprördhet och vrede inför dylik hädelse skulle nog inte ha stoppat vid
det utan många, många fler av de otrogna hade rykt med i farten.
Jag befarar närmast totalt kaos och död över lång tid ifall någon verkligen i dagens minst sagt
spända läge i ett nordiskt land skulle dristat sig till övningar av det här slaget i sin
egen trädgård eller på en offentlig plats och det hela fått spridning i vida kretsar.
Filma detta slags bokbål, lägga ut det YouTube, och det tar liv utav helvete eller vad
tror ni andra? Det är den yttersta synden och ska obönhörligen straffas med den gruvligaste död?
Om jag inte missminner mig fullständigt så har det här faktiskt utspelat sig i verkligheten
redan. Nämligen "over there" och har för mig att det var något halvkänt sydstatsoriginal,
pastor möjligen, starkt högerorinterad äldre herre, som tyckte att det var en bra idé att fixa till
en sån här brasa. Konsekvenserna blev förvånansvärt milda, tror jag.
Men i dagens turbulenta värld där religionen åter intagit en skrämmande stor plats,
bedömer jag det som ett minst sagt "högriskprojekt.
Det bör tilläggas att jag verkligen inte vill att någon eller några ska hitta på att göra
något sånt här varken nu eller senare. Jag bara undrar över VAD SOM HADE HÄNT.