2015-02-15, 15:32
Medlem
kato85s avatar
VAPNET i fråga är med 99% säkerhet en Hekler & Koch G3A3 (eller variant av samma typ)

Detta kan jag konstatera då man släppt bilder på vapnet i svart sopsäck och flamdämparen är synlig.

Endast G3-typerna använder denna typ av flamdämpare. Samt att det går att se att vapnet öppnats genom att dra ut sprinten ovanför avtryckaren vilket är typiskt för G3.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heckler_%26_Koch_G3
Senast redigerad av kato85 2015-02-15 kl. 15:35.
Citera
2015-02-15, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Det var ju användaren Jobbe som påstod dom sa det i senaste presskonferensen , att dom inte kunde koppla honom till islamism
Och någon källa på det i text form har vi inte fått. Jag såg också på presskonferensen och även om min danska är mer än lovligt bristfällig så hörde jag ingenting som kunde tolkas så.
Jag är dessutom väldigt säker på att åtminstone svensk media hade varit som hökar på ett sådant uttalande men jag hittar ingenting.

Så Joppe, en textkälla på det uttalandet och/eller exakt tidsangivelse för när under presskonferensen detta sägs?
Citera
2015-02-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
VAPNET i fråga är med 99% säkerhet en Hekler & Koch G3A3 (eller variant av samma typ)

Detta kan jag konstatera då man släppt bilder på vapnet i svart sopsäck och flamdämparen är synlig.
Endast G3 använder denna typ av flamdämpare.

Används av danska soldater. Kan det vara genom försvaret/armen han fått tag på det?
Citera
2015-02-15, 15:37
Medlem
Netanyahu uppmanar nu alla judar världen över att flytta "hem" till Israel, med anledning av nattens attentat.
Källa Le Parisien.
http://www.leparisien.fr/international/attentats-de-copenhague-netanyahu-appelle-les-juifs-europeens-a-immigrer-en-israel-15-02-2015-453557 5.php

Situationen i europa känns ohållbar just nu, nyhetsfolk, tecknare, poliser samt judar har tuffa tider framför sig nu.
Citera
2015-02-15, 15:37
Medlem
Fick precis reda på att den döde Dan var en gammal kollega till mig på SAS Kastrup. Tragiskt, trevlig kille.
Citera
2015-02-15, 15:42
Medlem
Paijters avatar
Citat:

Endast G3-typerna använder denna typ av flamdämpare. Samt att det går att se att vapnet öppnats genom att dra ut sprinten ovanför avtryckaren vilket är typiskt för G3.

En AK4:a alltså?
Citera
2015-02-15, 15:44
Medlem
Två gripna nu på internetcafét enligt Expressen.
Citera
2015-02-15, 15:45
Medlem
different_trips avatar
Citat:

Var ser du att vapnet har öppnats?
Citera
2015-02-15, 15:47
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Och någon källa på det i text form har vi inte fått. Jag såg också på presskonferensen och även om min danska är mer än lovligt bristfällig så hörde jag ingenting som kunde tolkas så.
Jag är dessutom väldigt säker på att åtminstone svensk media hade varit som hökar på ett sådant uttalande men jag hittar ingenting.

Så Joppe, en textkälla på det uttalandet och/eller exakt tidsangivelse för när under presskonferensen detta sägs?

Jag kan inte hitta någon täxtkälla på vad PETs chef sa vid pressmötet. Han sa att man arbetar med teorin om att gm kan varit inspirerad av händelsen i Paris och IS propaganda, att han var väl känd av PET, men inte varit aktiv i Syrien eller liknande krigszoner.

På DR har den tidigare chefen för PET sagt att om det hade varit en islamist, hade man sagt det och inte kommit med teorier om att han kan ha varit inspirerad av IS propaganda. Det styrks även av sättet PET och polisen har uttalat sig tidigare om islamister i Danmark, samt att PET inte haft bättre koll på honom.

Så nej, Polisen säger inte direkt att han inte var islamist. Men allt de säger och deras agerande pekar på att han inte varit islamist men möjligen påverkad av IS-propaganda.

Jag har inget imot om det visar sig att idioten är islamist. Jag tycker bara det är oseriöst och populistisk att kalla honom islamist bara för att han kan arabiska.

Jag ser fram till att polisen kommer ut med mer info. Det kommer nog i loppet av kvällen och så kan vi se om han var islamist eller inte.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobjakabob
Kolla Aftonbladets internetsida nu, ser ut som militärer. Tror inte att vanliga insatspoliser springer runt i ökenuniform.

Finns inte en vanlig polis som springer runt i den typen av mundering. Militärpolis eller ett militäriskt specialförband.
Citera
Medlem
SmokeOns avatar
Nu en tredje som greps vid internetcafét. Ju fler som sugs in i polisens utredning, desto större chans att det finns en svensk koppling.
Citera
2015-02-15, 15:49
Medlem
cavaliers avatar
Citat:

Dvs det vi kallar AK4? Flamdämparen stämmer (svårt att se på bilden), men inte ljudet (som har förekommit i diverse klipp). Var har du sett att vapnet "öppnats" med en sprint? Man "öppnar" inte en AK4 som ett bockhagelgevär direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in