2015-02-15, 09:12
Medlem
internet2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimbal
"bat mitzva celebration at the synagogue"
http://www.jpost.com/Diaspora/Man-shot-in-second-Copenhagen-attack-near-synagogue-dies-of-wounds-391032

Dan Rosenberg Asmussen, Copenhagen Jewish community leader, said that following the earlier attack, he had requested police presence at the synagogue, but police did not follow through.

“We had contacted the police after the shooting at Café Krudttønden to have them present at the bat-mitzva, but unfortunately this happened anyway," Asmussen told Denmark's TV 2 News, as reported in The Guardian. “I dare not think about what would have happened if (the killer) had access to the congregation."

Detta var allvarligt, polisen verkar inte tagit hoten mot dem på allvar.
Citera
2015-02-15, 09:14
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happymeat
Massproducerade vapen med tillhörande massproducerad ammunition är lätt att spåra med ljud för de som har rätt utrustning.

Vapen som är ombyggda på olika sätt och med egenladdade patroner är däremot svåra att fastställa identitet på.
Det oroar mig att nyheterna i tv2 har tillfälligt avbrott i tio till femton minuter plus att ljudet försvinner då och då hela tiden.
vid sjutiden bröts sändningen tvärt för att sedan upptas men då med annat ljud bild och bakgrund.

Nu verkar det som att de är tillbaka i ordinarie studio.
de bekräftar att det nu är en man men inte mer ,dribblar men vägrar säga sannigen,de talar bara om ira och högerextremister fy fan.

SVT krånglar och gör allt för att detta skall betraktas som en "liten händelse". Man nämner inte ordet terrorism, islam, jihad, muslim. Detta skall vara endast en "incident".
Citera
2015-02-15, 09:14
Medlem
artikel i BT

Om jag förstått saken rätt så förflöt gårdagseftermiddagen och natten enligt följande:

Efter attentatet mot mötet på Kruttunnan runt 16-tiden flydde GM till fots och observerades då talandes i en mobiltelefon. Denna färd till fots till spårade senare av polisen till Kildevældsskolen via övervakningskameror.

Vid skolan hade GM sedan tagit en taxi till en adress på Nørrebro. När destinationen kommit till polisens kännedom, lade man spaning mot adressen.

GM lyckades dock smita ut (eller hade lämnat innan polisen kom dit?) och utförde kl ett på natten det andra dådet vid Synagogan. (Varför är det folk i en synagoga mitt i natten förresten?)

Sedan konfronterades han kl 5 på morgonen vid återkomsten till Nørrebro. Han drog då fram ett vapen och öppnade eld mot poliserna. De besvarade elden och sköt ned honom.
Citera
2015-02-15, 09:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej det är sant. Personer skadades och dog ju faktiskt. Vilks antar bara att han var målet men exakta syftet vet vi ju inte om ännu.
Jag tycker danska polisen är lite sega med att gå ut med identifieringar. Jag undrar varför de dröjer. Kanske för att de först vill underrätta anhöriga. Än så länge vet vi inte vem någon av de tre döda är.
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hksnismo
Sverige nästa ställe som blir attackerat säkert

Det är hugget som stucket, då det finns tusentals muslimer i Västeuropa som är beredda på att begå liknande handlingar och någon/några av dem kan lika väl välja att utföra det t.ex. idag, utöver nämnda GM. Möjligtvis kommer risken öka i den mån det går illa för IS, Al-Shabaab, Al-Qaida m.fl. utanför Europa och många väljer att istället vända tillbaka eller t.o.m. tar sig hit för första gången med hjälp av de hundratusentals svenska pass som man har delat ut för det ändamålet. Sannolikaste länderna att drabbas av större, mer kordinerade attacker, är väl Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och inte minst Belgien, men den stora belgiska offensiven mot terrormuslimer nyligen kan möjligtvis ha minskat risken litegrann de närmaste veckorna/månaderna. Men när det gäller liknande terroristangrepp där själva attacken utförs av enskilda muslimer, så är det närmast omöjligt att göra några förutsägelser. Vi har ju haft en lång rad sådana enskilda dåd i Frankrike och även i Belgien, England m.fl. länder endast under de senaste månaderna och sådant kan lika väl ske i en lång rad andra europeiska länder än endast de som medvetet har valt att sätta sig i skiten genom att islamisera det egna landet.
Citera
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid

Om jag förstått saken rätt så förflöt gårdagseftermiddagen och natten enligt följande:

Efter attentatet mot mötet på Kruttunnan runt 16-tiden flydde GM till fots och observerades då talandes i en mobiltelefon. Denna färd till fots till spårade senare av polisen till Kildevældsskolen via övervakningskameror.

Vid skolan hade GM sedan tagit en taxi till en adress på Nørrebro. När destinationen kommit till polisens kännedom, lade man spaning mot adressen.

GM lyckades dock smita ut (eller hade lämnat innan polisen kom dit?) och utförde kl ett på natten det andra dådet vid Synagogan. (Varför är det folk i en synagoga mitt i natten förresten?)

Sedan konfronterades han kl 5 på morgonen vid återkomsten till Nørrebro. Han drog då fram ett vapen och öppnade eld mot poliserna. De besvarade elden och sköt ned honom.
Så har jag också tolkat rapporteringarna.
Citera
2015-02-15, 09:18
Medlem
Det är svårt att verifiera gärningsmannen eftersom säpo jobbar under sträng sekretess.
Det säger rapportuppläsaren 0914 i rapport.
Detta dåd i Danmark,när händer det i Sverige?

Sverige är under belägring har jag skrivit tidigare, men får utöka det till Europa.
Citera
2015-02-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
SVT krånglar och gör allt för att detta skall betraktas som en "liten händelse". Man nämner inte ordet terrorism, islam, jihad, muslim. Detta skall vara endast en "incident".
"Ensam galning" skulle jag tro. Att denne har sitt uttalade stöd av åtskilliga miljoner likadana ensamma galningar spelar säkert ingen större roll.
Citera
2015-02-15, 09:19
Medlem
http://www.vilks.net/2015/02/15/1981-kulorna-mot-yttrandefriheten/
Citera
2015-02-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det är solklart i en sändning som denna att landet är i förstört av b-politiken.
Citera
2015-02-15, 09:22
Medlem
Sammanfattning på Berlingske Tidender:
http://www.b.dk/nationalt/det-ved-vi-om-skyderierne-i-koebenhavn
Citera
2015-02-15, 09:22
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Åsa och Gustav har väl inte vaknat ännu.
Tror nog mera på att Bildherberg inte haft möte än men det blir nog något i still med
-Nu är det viktigare än någonsin att inte spela SD i händerna balabalabalab.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in