2015-02-13, 23:31
Medlem
11xx22s avatar
De jag känner som köpt eller letar lägenhet har familj och det är inte deras första lägenhet. De har ofta letat ett tag innan de hitta en lägenhet som passar familjen.
Folk vill bo i vissa områden, de kanske vill ha lika stora egna rum till sina barn, balkong i viss riktning, sovrum mot gården, eller något annat som gör att det faktiskt kan vara svårt att hitta det där drömhemmet som man ska betala 3-6 MSEK för.

Sådana köpare tror jag det är som bjuder litet extra före visning för att vara säkra på att de får den där lägenheten de letat länge efter.
Citera
2015-02-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Så här kan man se på det också.

"Ok, jag är redo att erbjuda 5 M för lägenheten men då vill jag att det blir affär nu och att det inte går till budgivning. För går det till budgivning tror jag att högsta budet blir 5.5 M och jag vill helst inte betala så mycket."

Varför skulle säljaren gå med på det?

Självklart säger ju inte spekulanten andra meningen i mitt exempel men det är det han tänker.

Jag känner inte några mäklare så det här är ren spekulation, men jag tror att mäklaren (aka munlädret) övertygar säljaren om att det här är bäst för säljaren. Att det är bäst för mäklaren håller jag för självklart.
Citera
2015-02-13, 23:37
Medlem
Red-Cloaks avatar
Citat:
Så här kan man se på det också.

"Ok, jag är redo att erbjuda 5 M för lägenheten men då vill jag att det blir affär nu och att det inte går till budgivning. För går det till budgivning tror jag att högsta budet blir 5.5 M och jag vill helst inte betala så mycket."

Varför skulle säljaren gå med på det?

Självklart säger ju inte spekulanten andra meningen i mitt exempel men det är det han tänker.

Att säga att du i slutändan är beredd att betala mer är ju affärsmässigt självmord.

Anta att lägenheten i fråga har utgångspriset 5 M. Om köparen är beredd att betala 5,5 M slutmässigt skulle köparen kunna erbjuda 5,3 M, eller varför inte 5,5 M om köparen verkligen tror att det kommer bli en budgivning och då försäkra sig om att han eller hon får lägenheten till det pris han eller hon är beredd att betala. Köparen kanske precis har varit med i några liknande budgivningar och sett alla gå en bit över 5,5 M och har tröttnat vid det här laget.
Citera
2015-02-13, 23:38
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingendera
Jag föredrar budgivning eftersom jag inbillar mig att det leder till marknadspris (om det inte är riggat). Jag har sett ett antal budgivningar de senaste månaderna som har dragit iväg uppemot +40%. Tur för säljaren att inte mäklaren lyckades få igenom ett förtida avslut...

Kan du inte länka till några av dessa affärer? Hade varit kul att se hur de objekten ser ut som ökar 40% och vilka mäklare det är som sätter lockpriser.

Anledningarna till att sälja innan visning varierar givetvis från fall till fall. Det kan handla om säljare som redan köpt bostad och inte vill dra ut på tiden och riskera dubbla boendekostnader, säljare som är i budgivning på annat objekt och vill kunna skriva kontrakt men som måste sälja sitt eget boende innan detta, säljare som inte vill ha visning tre söndagar till eller okända människor som springer runt i sitt boende eller helt enkelt en säljare som nöjer sig med det bud han fått och inte trånar efter mer.

Sen behöver det inte vara så att det enbart är en spekulant som fått komma på förhandsvisning. Man kan ha visning innan den första publika visningen för spekulanter man redan har i sin kundbas eller träffat på andra visningar i området. Sålde man ett objekt i samma område veckan innan som är jämförbart med detta objekt har det troligtvis inte tillkommit 20 nya spekulanter sedan dess, så då kollar man av de som var på visning på det första objektet och stämmer av intresse hos dessa och har kanske turen att få en eller två intressenter som lägger bud innan den första visningen. Dessa spekulanter är förmodligen samma spekulanter som skulle dykt upp på visningen på söndagen och således slipper man denna visning om man accepterar bud innan dess.
Citera
2015-02-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Cloak
Slippa visning var mest en personlig anekdot.

Det finns bevisligen folk som safear i Stockholm eftersom du råkat ut för dem, men det kan vara svårt att veta varför de gör som de gör.

Säg att det snart är dags för tillökning i familjen och du ska flytta ut från tullarna till en villa. Du har räknat på vad du vill få ut för lägenheten och sätter detta som utgångspris. Du får ett bud som är 50 000 till 100 000 högre än det du räknat med, har du lust att gambla för att kanske få lite mer? Din lägenhet tävlar samtidigt mot flera andra, som kan vara finare för samma pris, eller likvärdiga men billigare. Frågan är vad man som säljare är beredd att satsa, det kan verka självklart, men när du väl står där och någon är beredd att ge dig ett acceptabelt pris, vågar eller orkar du gå längre då?

Jag skulle kunna tänka mig att avstå från ganska mycket pengar för att slippa visningseländet, så jag förstår precis vad du menar.

Du har bra poänger, men inte i Stockholm. Jag har inte hört talas om något fall där rimligt prissatt lägenhet har saknat intressenter. Jag skulle aldrig sälja utan budgivning med mindre än att jag fick ett bud på det dubbla mot mitt förväntade. Kan tillägga att jag personligen är både blivande köpare och säljare.
Citera
2015-02-13, 23:47
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Sådana köpare tror jag det är som bjuder litet extra före visning för att vara säkra på att de får den där lägenheten de letat länge efter.

Men varför vill bostadsmarknadsaktörerna (köpare och säljare) inte få det svart på vitt att det familjen erbjuder i pris verkligen är det högsta budet genom att låta det gå till budgivning?

Antingen har den bostadssugna familjen det högsta budet på marknaden eller så har de inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Red-Cloak
Anta att lägenheten i fråga har utgångspriset 5 M. Om köparen är beredd att betala 5,5 M slutmässigt skulle köparen kunna erbjuda 5,3 M, eller varför inte 5,5 M om köparen verkligen tror att det kommer bli en budgivning och då försäkra sig om att han eller hon får lägenheten till det pris han eller hon är beredd att betala. Köparen kanske precis har varit med i några liknande budgivningar och sett alla gå en bit över 5,5 M och har tröttnat vid det här laget.

Det han går miste om är det att en budgivning kanske hade visat sig att 5.1 M var det högsta budet och det var han som lade det. Nu får han betala 5.3 för att han trodde att han var smart.

Jag helt säker på min tes att någon har "tabbat sig", dvs. missbedömt marknadsvärdet, antingen köparen eller säljare.

Självklart måste man ju dock bortse från specialfallen där någon har något konstig preferens om tex. snabbt avslut. Men de fallen torde vara ovanliga.
Citera
2015-02-13, 23:48
Medlem
Melalnsloeadf.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingendera
Jag känner inte några mäklare så det här är ren spekulation, men jag tror att mäklaren (aka munlädret) övertygar säljaren om att det här är bäst för säljaren. Att det är bäst för mäklaren håller jag för självklart.
Lustigt att du inte känner någon mäklare, men uttala dig nedsättande är inga problem ser jag!
Mäklaren vill generellt inte sälja innan visning, eftersom där träffar man kunderna som ska sälja sen!
Att få något högre provision och riskera att inte träffa en enda ny person är något jag väljer bort alla dagar i veckan!
Citera
2015-02-13, 23:48
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Köpt mina senaste två boenden innan visning, i båda fallen handlar det om en säljare som accepterar pga att det är ett snabbt avslut till ett rimligt bud, dock under vad en budgivning skulle ge men smidigheten/snabbheten trumfar ett maximerat försäljningspris.
Citera
2015-02-13, 23:53
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Köpt mina senaste två boenden innan visning, i båda fallen handlar det om en säljare som accepterar pga att det är ett snabbt avslut till ett rimligt bud, dock under vad en budgivning skulle ge men smidigheten/snabbheten trumfar ett maximerat försäljningspris.

Hade du dragit dig ur om säljaren hade sagt att han ville låta det gå till budgivning?

Vad är grejen tror du? Jobbigt att städa? Tanken på att ha massa främmande människor i bostaden skrämmande? Varför orkar man inte vänta ca 2 veckor och kanske tjäna en halv mille extra?

Min gissning är att folk inte fattar den stora fördelen med budgivning. Det räcker ju att det är två spekulanter som har blivit helt förälskade i objektet och som driver upp priset 15 % extra.
Citera
2015-02-13, 23:55
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Men varför vill bostadsmarknadsaktörerna (köpare och säljare) inte få det svart på vitt att det familjen erbjuder i pris verkligen är det högsta budet genom att låta det gå till budgivning?

Antingen har den bostadssugna familjen det högsta budet på marknaden eller så har de inte det.

Det han går miste om är det att en budgivning kanske hade visat sig att 5.1 M var det högsta budet och det var han som lade det. Nu får han betala 5.3 för att han trodde att han var smart.

Jag helt säker på min tes att någon har "tabbat sig", dvs. missbedömt marknadsvärdet, antingen köparen eller säljare.

Självklart måste man ju dock bortse från specialfallen där någon har något konstig preferens om tex. snabbt avslut. Men de fallen torde vara ovanliga.

Min poäng är att jag inte tror det är så ovanligt med kombon köpare som "vill säkra affär och betala litet med" och säljare "som tycker det värt en peng att slippa budgivning och visning".

Sedan tror jag att borttagen före visning är ovanligare för små lägenheter, förstagångslägenheter. vore kul om någon kunde se ett mönster. Är det en viss sorts objekt som tas bort före visning?
Citera
2015-02-13, 23:56
Medlem
Red-Cloaks avatar
Citat:

Det är absolut en risk. Men om köparen väljer att ge sig in i en budgivning finns risken att budet överstiger budgeten. Har köparen förlorat ett antal budgivningar under den senaste tiden, och därmed vet att 5,5 M är en klar möjlighet, kanske köparen tar det säkra före det osäkra och försöker få till en deal. Men, som du säger, det finns också en risk att 0,5 M åker i sjön om utångspriset var 5 M.
Senast redigerad av Red-Cloak 2015-02-13 kl. 23:59.
Citera
2015-02-13, 23:59
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Om man erbjuds 2 miljoner för en lägenhet som har ett marknadsvärde på 1 miljon så ska man ju självklart inte låta det gå till budgivning.

Men varför skulle en spekulant komma med ett sånt bud? Det är det som inte går ihop.

Som sagt, någon har "tabbat" sig när det inte går till budgivning men det behöver inte vara säljaren.

Fördelen med budgivning är att det triggar kamplusten hos spekulanterna. Och det är just tävlingen man vill åt som säljare.

Men allt hänger på vilken marknad man säljer på. I sthlm skulle jag absolut ha budgivningen, medan på trögare marknader som exempelvis Malmö kanske man kan sälja innan visning. Detta om man är nöjd med budet och det inte är så många spekulanter på objektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in