Citat:
Ursprungligen postat av
11xx22
Sådana köpare tror jag det är som bjuder litet extra före visning för att vara säkra på att de får den där lägenheten de letat länge efter.
Men varför vill bostadsmarknadsaktörerna (köpare och säljare) inte få det svart på vitt att det familjen erbjuder i pris verkligen är det högsta budet genom att låta det gå till budgivning?
Antingen har den bostadssugna familjen det högsta budet på marknaden eller så har de inte det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Red-Cloak
Anta att lägenheten i fråga har utgångspriset 5 M. Om köparen är beredd att betala 5,5 M slutmässigt skulle köparen kunna erbjuda 5,3 M, eller varför inte 5,5 M om köparen verkligen tror att det kommer bli en budgivning och då försäkra sig om att han eller hon får lägenheten till det pris han eller hon är beredd att betala. Köparen kanske precis har varit med i några liknande budgivningar och sett alla gå en bit över 5,5 M och har tröttnat vid det här laget.
Det han går miste om är det att en budgivning kanske hade visat sig att 5.1 M var det högsta budet och det var han som lade det. Nu får han betala 5.3 för att han trodde att han var smart.
Jag helt säker på min tes att någon har "tabbat sig", dvs. missbedömt marknadsvärdet, antingen köparen eller säljare.
Självklart måste man ju dock bortse från specialfallen där någon har något konstig preferens om tex. snabbt avslut. Men de fallen torde vara ovanliga.