2015-02-14, 13:36
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tails är säkrast. Har det själv men använder det inte just för närvarande, då det känns bekvämare att göra på det gamla sättet och Tor med NoScript, µBlock, HTTPS Everywhere och Ghostery känns tämligen säkert på datorn, som dessutom är krypterad med TrueCrypt 7.1a med ett mycket starkt lösenord.

Citat:
Don't enable or install browser plugins

The Tor Browser will block browser plugins such as Flash, RealPlayer, Quicktime, and others: they can be manipulated into revealing your IP address. Similarly, we do not recommend installing additional addons or plugins into the Tor Browser, as these may bypass Tor or otherwise harm your anonymity and privacy.
[/quote]
Citera
2015-02-14, 14:02
Bannlyst
Undrar vad Chloë säger om detta? NoScript och HTTPS Everywhere är inbyggt i TBB från början, så de bör rimligtvis vara säkra att ha. Däremot har jag de andra på min "vanliga" Firefox också.
Citera
2015-02-15, 09:46
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GnusMaster
Varför skulle jag vara dum för att jag svarar på att operativsystemet är windows? Är du?
Windows 3.11 eller Windows 8, och alla varianter däremellan.
Windows är det minst säkra systemet, orkar inte hjälpa folk som dig...
Citera
2015-02-15, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Windows 3.11 eller Windows 8, och alla varianter däremellan.
Windows är det minst säkra systemet, orkar inte hjälpa folk som dig...

Men osäkert ur vilket perspektiv? Om vi utgår ifrån att TrueCrypt fortfarande är säkert och man har Windows 7 eller en modifierad version av Windows 8, så är min åsikt att det åtminstone är säkrast mot fysiskt intrång, när någon har tillgång till hårddisken.

Däremot är det absolut säkrare mot hackare och krascher, men jag har, peppar, peppar, inte haft en allvarlig krasch någonsin på mitt Windows 7, som i år fyller fyra år. Själva hårddisken är ännu äldre.

Du får gärna komma med förslag om det optimala sättet att skydda sig mot alla dessa faktorer. Linux+krypteringsverktyg x? Vilket är då krypteringsverktyg x?
Citera
2015-02-15, 17:56
Medlem
lluBdeRs avatar
Säg att man skulle köpa en random "skit datorn" från t.ex. blocket. Som endast skulle användas för att surfa på.

Vilken dator skulle vara "bäst" att använda, med tanke på säkerhetsprogram, operativsystem osv?
Finns det folk som hjälper oss okunniga med att göra/förklara hur man ska gå tillväga för att få en så säker dator som möjligt?
Citera
2015-02-15, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Säg att man skulle köpa en random "skit datorn" från t.ex. blocket. Som endast skulle användas för att surfa på.

Vilken dator skulle vara "bäst" att använda, med tanke på säkerhetsprogram, operativsystem osv?
Finns det folk som hjälper oss okunniga med att göra/förklara hur man ska gå tillväga för att få en så säker dator som möjligt?

Det är ett dilemma. Linux är säkrast mot hackare och krascher men är inte kompatibelt med TrueCrypt, vilket ju Windows 7 är. Windows 7 däremot är mindre stabilt än Linux och mindre användarvänligt än Linux rent generellt.

Sedan vet ingen om Truecrypt 7.1a är säkert heller, eftersom projektet blev nerlagt. Det är alltså egentligen ett trilemma minst
Citera
2015-02-16, 09:53
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är ett dilemma. Linux är säkrast mot hackare och krascher men är inte kompatibelt med TrueCrypt, vilket ju Windows 7 är. Windows 7 däremot är mindre stabilt än Linux och mindre användarvänligt än Linux rent generellt.

Sedan vet ingen om Truecrypt 7.1a är säkert heller, eftersom projektet blev nerlagt. Det är alltså egentligen ett trilemma minst

Ang. fetningen: Jag tycker nog snarare tvärt om, Linux är generells MINDRE användarvänligt för en normal datoranvändare, för mycket konsollknappande för få skit att fungera..
Citera
2015-02-16, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Ang. fetningen: Jag tycker nog snarare tvärt om, Linux är generells MINDRE användarvänligt för en normal datoranvändare, för mycket konsollknappande för få skit att fungera..

Jag skrev givetvis fel ovan

Linux är säkert mot hackare och krascher men är inte särskilt användarvänligt.
Citera
2015-02-16, 22:37
Medlem
Segermarschens avatar
OpenBSD med whole disk encryption ska du ha. Och var inte en idiot och lås upp saker som OpenBSD har låst ner. Lägg inte till användare i wheel osv. pf.conf kan dessutom förstärkas ytterligare (se manualen.) Jag tror inte att Linux är så säkert i jämförelse; det är i varje fall inte säkert by default så du måste göra det säkert själv, vilket du säkert inte kan.
Citera
2015-02-17, 00:24
Medlem
zeligs avatar
Kolla på tails...Om det dög för Snowden så lär det nog duga för dig också
Citera
2015-02-17, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Kolla på tails...Om det dög för Snowden så lär det nog duga för dig också

Tails är bra. Av någon anledning fungerar det dock inte på vissa datorer.

(Jag är ganska duktig på IT-säkerhet men har luckor i mina kunskaper. Har för mig att det beror på hur datorn bootas om Tails funkar eller ej på en dator.)
Citera
2015-02-17, 08:49
Medlem
Tjenare, jag vill säkra min Mac på bästa sättet, vilka program ska man använda sig av och varför? Är "ny" i detta men det är la bara att följa instruktioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in