2015-02-13, 18:59
Medlem
jag har aspergers och praktiserar i en butik. jag har aktivitetsersättning från fk det har jag rätt til. sen får jag en liten summa habersättning så kallad flitpeng från kommunen för var gång man är på stället. mitt fall så är det 25kr. fan är det för en summa egentligen. det borde vara 100 kr istället. för egentligen vilken mening är det att ha det egentligen om man får 25 kr
Citera
2015-02-13, 19:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Om du får 25 kr varje gång är det ju bara att gå dit, stanna 1 timme, gå ut och kom tillbaka efter 5 minuter, osv. Om du gör det 4 gånger så har du ju 100 kr.
Citera
2015-02-13, 19:12
Medlem
DiagnosABs avatar
Jag är medveten om att det är lite och att det inte kan vara så kul. Samtidigt så får du en hel inkomst betald av skattebetalarna och dessutom har du rätt till bostadsbidrag. Så även om du inte har det fett så har du tillräckligt så att du klarar dig. Detta utan att du faktiskt behöver göra ett dugg, då du har din diagnos som i ditt fall ger en betydande funktionsnedsättning.

Iofs så kanske du inte får den förnyad om du inte visar upp dig på praktikplatsen ganska regelbundet. Och du har ju inte en chans att någonsin få ett riktigt jobb om du inte tar chanserna du får nu och övar.

Så summan är liten, det är sant. Men just nu har du en ekonomisk säkerhet som få andra i samhället har. Sammantaget tycker jag inte det är synd om dig.
Citera
2015-02-13, 19:17
Medlem
de räknar inte så. du får 25 kr om dagen om du är på ett ställe en halvdag och 35kr en heldag
Citera
2015-02-13, 19:20
Medlem
sen vet jag inte vad jag vill jobba med i heller. jag klarar inte av stress. jag har hört att de flesta skickas till samhall.
Citera
2015-02-13, 19:25
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy-seagal
sen vet jag inte vad jag vill jobba med i heller. jag klarar inte av stress. jag har hört att de flesta skickas till samhall.

Samhall har på många ställen gått utför och det kan vara ganska tufft. Bättre om man hittar en fungerande praktikplats.

Jag förstår att det är jobbigt, men försök lista ut vilka delar som är värst, vilka delar som är ganska ok, och vilka typer av jobb som skulle ha mer av det som är ok. Om du har tänkt igenom de två första delarna så kan du få hjälp att fundera kring den sista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in