2015-02-13, 12:33
Medlem
Hej Flashback,

I morse fick jag denna mejl från min hyresvärd:

Citat:
Hej xxx

Jag vill bara bekräfta störningsjourens besök igår den 12 februari 2015 kl. 21:25. Enligt rapporten var det högt bas ljud som störde kringboende, och boendet fick tillsägelse att sänka volymen.

Jag lägger ner ärendet med förtroende att hänsyn kommer vidtas framöver.

Jag önskar dig allt gott

Jag blev lite fundersam på vad detta var, och skickade et mejl tillbaks till denna personen. Jag förstod det på första mejlet att det var jag som har anmält en störning.

Citat:
Hej xxx,

Vilket besök av störningjouren?
Jag har inte anmält nånn störning igår, då jag sov fram til 22.

Mvh xxx

Sen får jag svar kort tid efteråt.

Citat:
Hej igen! Tack för snabbt svar.

Jag har en konstaterad rapport att ett besök gjordes igår hos dig. Störningjouren gav tillsägelse till någon i ditt boende att sänka basen.

Det handlar alltså om en störning från ditt boende.

Mycket märkligt. Var det kanske någon annan som svarade påringningen igår?

Jag kan tillägga att jag bor helt ensam i min lägenhet och att dörren var låst.
Jag svarar honom då detta.

Citat:
Hej igjen,

Det är nog inte möjligt. Jag ligger hemma med förkylning/feber. Jag har inget ljud i mitt hem och sov fram til 22 igår.
Då måste det nog vara en annan lägenhet. Jag bor i lägenhet xx i xx xx

Sen skickar jag direkt efteråt denna.

Citat:
Jag glömde att skriva att jag bor ensam i min lägenhet.
Jag vil att du ringer mig så vi kan kolla upp detta.

Sen ringer denna person upp mig och han berättar att han sitter med en rapport från et säkerhetsbolag som hävdar att det har kommit et högt bas ljud från min lägenhet, och att han/hon har pratat med någon i lägenheten om detta.

Vid tidpunkten för detta så sov jag i min säng, med släckta ljus, avstängd TV och ingen musik.
När jag berättade detta för hyresvärden så trodde han mig inte, och sa att han aldrig har varit med om att en störningsrapport har varit fel.
När jag berättade att jag bor ensam i lägenheten sa han, "det är vad DU säjer".

Jag bad honom kontakta väktaren som hävdar han var hos mig och sen återkomma till mig.

Hur ska man bemöta et sånt klagomål från hyresvärden?
Vad kan hända om dom inte tror på mig?
Har jag krav på att veta vem som har ringt till störningsjouren?
Citera
2015-02-13, 12:40
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pysj
Hej Flashback,

Jag blev lite fundersam på vad detta var, och skickade et mejl tillbaks till denna personen. Jag förstod det på första mejlet att det var jag som har anmält en störning.

Sen ringer denna person upp mig och han berättar att han sitter med en rapport från et säkerhetsbolag som hävdar att det har kommit et högt bas ljud från min lägenhet, och att han/hon har pratat med någon i lägenheten om detta.

Vid tidpunkten för detta så sov jag i min säng, med släckta ljus, avstängd TV och ingen musik.
När jag berättade detta för hyresvärden så trodde han mig inte, och sa att han aldrig har varit med om att en störningsrapport har varit fel.

Jag bad honom kontakta väktaren som hävdar han var hos mig och sen återkomma till mig.

Det kommer inte att hända något, han sa ju i sitt första mejl att ärendet var nedlagt.
Citera
2015-02-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det kommer inte att hända något, han sa ju i sitt första mejl att ärendet var nedlagt.

Tack för svaret.
Jag är inte särskild orolig för just denna störningen.
Men eftersom dom kan skriva dessa falska störningsrapporter, så känns det som att det kan leda till mera allvarliga åtgärder längre fram.
Citera
2015-02-13, 12:52
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Tack för svaret.
Jag är inte särskild orolig för just denna störningen.
Men eftersom dom kan skriva dessa falska störningsrapporter, så känns det som att det kan leda till mera allvarliga åtgärder längre fram.

Har du inte stört någon men fått meddelande från hyresvärden om att så har skett, så tycker jag du skall ringa dom omedelbart och förklara att det inte är du som stått för störningarna.

Du har inte använt en tvättmaskin eller något annat som kan ha skapat ljuden?

Om du är oskyldig så skall du stå på dig.
Citera
2015-02-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Har du inte stört någon men fått meddelande från hyresvärden om att så har skett, så tycker jag du skall ringa dom omedelbart och förklara att det inte är du som stått för störningarna.

Du har inte använt en tvättmaskin eller något annat som kan ha skapat ljuden?

Om du är oskyldig så skall du stå på dig.

Tack tzj

Jag har ingen tvättmaskin, då vi har tvättstuga här. Jag bor helt ensam i lägenheten och jag sov vid tidpunkten dom hävdar dom pratade med mig.

Jag kommer inte ge mig, och har nu bett dom skicka störningsrapporten till mig.
Finns ingen anledning för mig att ljuga för hyresvärden om det nu var så att jag spelade hög musik. Men känns inte särskilt bra att dom hävdar jag ljuger.

Återkommer när jag får svar från hyresvärden.
Citera
2015-02-13, 13:35
Medlem
julepumlans avatar
Kan vara värt att kontakta media, dem verkar ju lida av en större nyhetstorka i dagsläget..

Annars HSB om du är medlem.. Kräv skadestånd
Citera
2015-02-13, 13:45
Medlem
Det är väl bara ringa till störningsjouren själv och prata med han som skrivit rapporten. Det borde ju rimligen varit ett jävla liv om de varit där, men du lyckades sova dig igenom alltihopa.

De kanske skrivit fel gatunummer eller våningsplan.
Citera
2015-02-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Kan vara värt att kontakta media, dem verkar ju lida av en större nyhetstorka i dagsläget..

Annars HSB om du är medlem.. Kräv skadestånd

Tror jag väntar med media och skadestånd, då jag först och främst vill veta vad som har hänt.
Misstänker att väktaren har gjort et misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Det är väl bara ringa till störningsjouren själv och prata med han som skrivit rapporten. Det borde ju rimligen varit ett jävla liv om de varit där, men du lyckades sova dig igenom alltihopa.

De kanske skrivit fel gatunummer eller våningsplan.

Jag kommer kontakta dom när jag fått rapporten från hyresvärden. Sen hoppas jag att dom upptäcker felet och att dom kommer med en ursäkt.
Citera
2015-02-13, 14:30
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Tror jag väntar med media och skadestånd, då jag först och främst vill veta vad som har hänt.
Misstänker att väktaren har gjort et misstag.

Jag kommer kontakta dom när jag fått rapporten från hyresvärden. Sen hoppas jag att dom upptäcker felet och att dom kommer med en ursäkt.
Förmodligen har slackern till väktare bara fakturerat din värd för stt de ska se bra ut på pappret
Citera
2015-02-13, 14:46
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Hej Flashback,

Med största sannolikhet har väktaren knackat på fel dörr. Han har ringt på den dörren som ljudet kom ifrån utan att kontrollera på vilken lägenhet som klagomålet var riktat till. Han kan även ha skrivit fel namn/nummer.

Hela det där systemet är helt värdelöst. Om din granne ringer och klagar på att du borrar i väggen så kommer en väktare att skickas ut. Om väktaren hör att någon borrar i väggen så kommer han ringa på och be dig sluta borra. I rapporten kommer det sen att stå att du borrade i väggen och att han bad dig sluta borra (inte så mycket om hur störande du är). Vidare är det extremt lätt för att lägenheter blandas ihop osv. Men det krävs ochandrasidan att du har väldigt många anmälningar emot dig innan det händer något. (obs! Väkaren kan även vara en hon )

Men ring upp väktarbolaget och klaga! Kolla ifall de tog legitimation.
Citera
2015-02-13, 14:50
Medlem
fjungen33s avatar
Be dem lägga fram bevis som styrker att de var i din lägh samt prata med dig, är du oskyldig lär det bli svårt. Hade någon anklagat mig för liknande hade jag aldrig gett mig, kosta vad det kostar för att få rätt mot idioter. Är det inte även så att den som störningsjouren måste besöka får stå för notan ?
Senast redigerad av fjungen33 2015-02-13 kl. 15:04.
Citera
2015-02-13, 15:12
Medlem
Det är uppenbart att du haft inbrott i lägenheten och att det var tjuven som öppnade dörren och pratade med störningsjouren
Tycker du borde ta kontakt med störningsjouren för att få ett signalement på inborttstjuven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in