• 1
  • 2
2015-02-12, 03:25
Medlem
Hej alla.
Ska försöka hålla det så kort de går.

För cirka en vecka sedan tyckte jag att jag va lite öm i pungområdet (testiklar med omnejd) och utgick först att de kanske skulle kunna vara en urinvägsinfektion. Började dricka mycket vatten med pressad citron på inrådan av 1177.
När detta inte hjälpte så bokade jag ett besök hos läkaren på vc. Vid denna tiden hade jag även börjat få ont i ländrygg ner mot svank.
Den läkaren var totalt värdelös, efter att blodprov, urinprov vart bra så klämde han lite på testiklarna och konstaterade att de var i bra skick. Blev således hemskickad med råd att dricka vatten och tvätta mig ofta vid picken... Tack för den (har bra hygien i allmänhet, dagliga duschar och alltid tvättade kallingar)

När värken, nu mer en molande värk i ena testikeln (mot bitestikeln samt lite ovanför penis till höger) och mer ont i rygg gick jag tillbaka till vc men med ny doktor.
Samma prover och samma kläm och inga resultat av dåligt besked. Testiklarna kändes "normala" och inga svullnader. Däremot fick jag diklofenak 50mg mot ryggen.

Ryggsmärtan känns lite bättre (2 dagar med 2x tabletter om dagen) men högra testikeln känns fortfarande lite öm. Såg innan att det ser ut som att den liksom, "ligger fel". Nästan upp o ner.. Vänstra kulan hänger precis som den ska men högra känns som den är högre upp än vanligt samt pekar lite utåt istället för att bara hänga där (hoppas ni förstår).

Har trott allt från prostatit till uvi men har inget som pekar på enligt doktorerna. Kan de då vara så att ena pungkulans "vridning" orsakat ömmandet samt ryggsmärtan? Och hur kan jag justera tillbaka kulan? Och kan inte en läkare på vc se och känna detta? Varje gång jag försöker hamnar den i samma läge den är i nu vilket börjar bli jobbigt och irriterande.

Lite info om mig: 29 år, inga problem när jag kissar, ingen smärta i vänster kula, inte ont som akut ont som vid pungvred el. dylikt, ej feber.

Efter två besök hos sjukvården utan svar prövar jag lyckan hos er käre flashbackare!
Citera
2015-02-12, 12:00
Bannlyst
Låter som en bitestikelinflammation.

När hade du sex senast?
Citera
2015-02-12, 13:14
Medlem
Okej, man kan alltså ha de utan att läkaren hittar tecken på infektioner i blod och urin samt att jag är utan feber?
De är klart, symptomen stämmer ju delvis förstås med ont i bara ena halvan av pungen.

Sex var nog 6+ månader sen sedan och då skyddat sex. Utlösning senast igår och kände ingen smärta då.

Man bllir ju lite orolig och nojig, speciellt efter 2 besök hos doktorn där dom inte hittar eller känner något konstigt i pungen.
Citera
2015-02-12, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kef0
Okej, man kan alltså ha de utan att läkaren hittar tecken på infektioner i blod och urin samt att jag är utan feber?
De är klart, symptomen stämmer ju delvis förstås med ont i bara ena halvan av pungen.

Sex var nog 6+ månader sen sedan och då skyddat sex. Utlösning senast igår och kände ingen smärta då.

Man bllir ju lite orolig och nojig, speciellt efter 2 besök hos doktorn där dom inte hittar eller känner något konstigt i pungen.

Ja det är rätt så vanligt att folk får bitestikelinflammation utan bakomliggande infektion.

Finns flera orsaker såsom:

*urin trängt ner i pungen-orsakat en kemisk reaktion

*kyla/trauma

*prostataproblem

Käka antiinflammatoriska o se om det lägger sig
Citera
2015-02-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av venividiavicii
Ja det är rätt så vanligt att folk får bitestikelinflammation utan bakomliggande infektion.

Finns flera orsaker såsom:

*urin trängt ner i pungen-orsakat en kemisk reaktion

*kyla/trauma

*prostataproblem

Käka antiinflammatoriska o se om det lägger sig

Okej tack så mycket! Då fortsätter jag med mina 50 mg diklofenak jag fick av läkaren och hoppas på det bästa. Annars får jag väl gå tillbaka en tredje gång.
Citera
2015-02-12, 15:26
Bannlyst
Citat:
Okej tack så mycket! Då fortsätter jag med mina 50 mg diklofenak jag fick av läkaren och hoppas på det bästa. Annars får jag väl gå tillbaka en tredje gång.

Ja gör så.

Det kan ta ett tag innan symptomen lägger sig, då bitestikelinflammationer tenderar att vara långvariga.

Jag vet av egen erfarenhet
Citera
2015-02-15, 17:54
Medlem
Tänkte bara uppdatera vad som hänt. Fick på jobbet galet ont både i rygg men främst i nötterna.
Ännu värre på vägen hem så åkte till akuten.

Efter alla prover tänkbara och allt klämmande så konstaterar läkaren (som va väldigt tjusig) att de är bitestikeln som är inflammerad. Så antibiotika historien börjar ikväll och tre veckor framåt.
Dom kollar även efter klamydia och dylikt men de svaret kommer om en vecka kanske.

Allt gott nu iaf, ingen oro längre iaf
Citera
2015-02-27, 21:11
Medlem
Har i cirka 12 dagar ätit antibiotika. De första 10 dagarna va jag smärtfri även om pungen kändes annorlunda fortfarande. Men sen igår så Hr jag åter igen känt en ömhet och så i bitestikeln.
Inte samma grova smärta som förr ska läggas till.

Enligt vad man läser så ska ju smärtor mm försvinna efter ett par dagar men kan de vara så att man ändå känner av de? För de va ju helt borta.
Äter fortfarande antibiotikan (ciprofloxacin) och ska göra de i tre veckor.

Vad ska jag göra? Är de normalt eller funkar inte medicinen? Pallar fan inte med att ha ont igen...

Vårdguiden säger att jag ska gå tillbaka till läkaren men hon verkade inte ha koll på epididymit alls.
Citera
2018-04-22, 16:24
Medlem
Citat:
Har i cirka 12 dagar ätit antibiotika. De första 10 dagarna va jag smärtfri även om pungen kändes annorlunda fortfarande. Men sen igår så Hr jag åter igen känt en ömhet och så i bitestikeln.
Inte samma grova smärta som förr ska läggas till.

Enligt vad man läser så ska ju smärtor mm försvinna efter ett par dagar men kan de vara så att man ändå känner av de? För de va ju helt borta.
Äter fortfarande antibiotikan (ciprofloxacin) och ska göra de i tre veckor.

Vad ska jag göra? Är de normalt eller funkar inte medicinen? Pallar fan inte med att ha ont igen...

Vårdguiden säger att jag ska gå tillbaka till läkaren men hon verkade inte ha koll på epididymit alls.

Såhär tre år senare. Hur gick det?
Citera
2019-10-04, 08:16
Medlem
WippaNs avatar
Citat:
När värken, nu mer en molande värk i ena testikeln (mot bitestikeln samt lite ovanför penis till höger) och mer ont i rygg...

Lite info om mig: 29 år, inga problem när jag kissar, ingen smärta i vänster kula, inte ont som akut ont som vid pungvred el. dylikt, ej feber.

Exakt det som beskrivs är jag med om nu.

Samma ålder, smärta/ilande/molande i höger testikel och hela högra sidan av magen från buken upp till revbenen samt på höger sida i ryggen från svanken upp till revbenen. Har alltså bara ont på höger sida (inkl höger testikel).

Jag har inte heller att det svider när jag kissar. Däremot kissar jag mycket oftare än vanligt. Har haft smärta i över 2 veckor nu. Urinprovsvaret kom positivt för klam. och jag har ätit antibiotika (Doxycyklin Ebb/Doxyferm) i 8 tabletter av 10 nu.

Ringde 1177 då jag hade sjuka smärtor och de sa åk till akuten. Kan inte sitta på jobbet och arbeta, kan inte köra bil, utan att det skär som fan där nere. Det enda som hjälper är att ligga ned.

Fick komma till akuten och de tog "blodprov" (sänka) vilket var normalt, jag hade aningen feber (typ 38) samt urinprovet var blankt på vad de nu kollar (äggvita osv).

Skickades hem på måndagen med smärtstillande/antiinflammatoriska Naproxen 500mg (2 per dag) och han sa kom tillbaka på torsdag om det inte är bättre så skickar vi dig på ultraljud.

Sagt och gjort, torsdagen kom och jag hade samma smärtor trots smärtstillande (som jag inte tagit alls innan) värkte det rakt igenom ändå. De tog sänkan igen, pissprov och jag åkte till ultraljud. Läkaren hittade inget onormalt vid UL dock gjorde det jävligt ont när han tryckte på med apparaten. Han scannade även njuren osv. för att kolla efter stenar.

Det jobbiga är att de inte kunde säga vad det var. De varken konstaterade eller avfärdade bitestikelinflammation. Jag vill gärna tro att jag har det och inget värre än så.

Dock tänker jag att de borde ha gett mig mer antibiotika för orginalkuren för klam. är ju bara 10 tabletter i 9 dagar... bitestikelinflammation läser man att antibiotika ska ätas 2 till 3 veckor...?
Citera
2019-11-06, 16:49
Medlem
En som krigar med doktorer och som har ont i högerpungkula efter sjukdom med UVI och njurbäckeninflammation.... doktorn sa "Avkta" ..
Citera
2023-01-05, 21:52
Medlem
Nån som kan uppdatera här hur det gick vad ni kom fram till har liknande smärtor.

Har 2 besök på VC och alla tester visar bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in