Jag har lärt känna en tjejkompis genom scout och vi kommer sitta med i distriktsstyrelsen det året och jag skulle ville bjuda ut henne på "dejt" för att lära känna henne bättre. Jag behöver hjälp att hur jag fråga ute henne utan att hon misstolkar det. För jag ser bara henne som kompis som jag skulle bli bättre vän. Så att vi kanske kan träffas på fritiden utanför styrelsen arbetet.
Säg som det är helt enkelt. Svårare än så är det inte ifall du har åldern inne för att sitta på FB. När man är vuxen inser man att kvinnor och män kan umgås utan att man måste vara ihop.
Varför kom du på tanken att bjuda ut en kompis på dejt? Verkar ungefär lika logiskt som att fria till henne, och hoppas att hon inte misstolkar det som att du är intresserad.
Jag kan tycka att det vore bättre om du bjöd ut henne på en vanlig middag/fika eller vad du nu önskar, om du inte vill riskera missförstånd.
Säg att du tycker att hon verkar väldigt trevlig, fråga om hon
vill hitta på något utanför på fritiden, fråga om ni inte kan ta
en fika, säg att du bjuder, vad vet du? Hon kanske gillar dig
också. Våga chansa!
Försök att få det att se ut mer som ett möte. Fråga om hon kan tänka sig att träffas för en fika och diskutera ert arbete i distriktsstyrelsen. Sen när ni möts så se till att verkligen prata om det. Då kommer hon fatta att du inte vill träffas för att knulla. Sen kommer samtalet automatiskt att glida in på sidoämnen = ni lär känna varandra bättre.
-Hej, du Stina/Sara/Viveka/Pernilla/EllerVadHonNuHeter, vad gör du i helgen?
Ingenting. Vadådå? (Eller så har hon planer.. spela roll, få fram det du vill få fram).
Om hon redan har planer
- Aha vad trevligt! Jag tänkte att dra till stan på lördag och fika/käka lunch/whatever? Jag ska till [xxx] och köpa en ny [yyy], jag behöver smakråd och sen kan vi käka lunch tillsammans. (Kolla henne i ögonen, inget trams med att vara osäker, säger hon nej så finns det 1231203 tjejer och sen ska du fan bara äta lite mat med kvinnan, ni ska inte gifta er).
Ja, jag får se om jag hinner [insert random ursäkt].
- Haha sluta, du måste väl stanna och käka lite.. men ok, jag tänkte dra in vid 15 nån gång, vi hörs då.
Om hon inte har planer
- Haha, nä vad tråkigt är du sån ensam varg? Vad säger du om att dra in till stan på lördag och fika/käka lunch/whatever? Jag ska till [xxx] och köpa en ny [yyy], jag behöver smakråd och sen kan vi käka lunch tillsammans. (Kolla henne i ögonen, inget trams med att vara osäker, säger hon nej så finns det 1231203 tjejer och sen ska du fan bara äta lite mat med kvinnan, ni ska inte gifta er).
Kan man misstolka en dejt eg ? En dejt är väl då man bjuder ut den man är intresserad av ang förhållande/sex mm och en jobblunch/fika den man ska jobba med och bara vill lära känna lite bättre. Så testa att fråga om en fika där ni ska prata ihop er ang jobbet, sen kommer säkert sidospår om annat privat med..
Om du själv har inställningen att du ska fråga ut på dejt, men inte vill att det ska uppfattas så, så kommer du bli missförstådd.
Agera det du vill.
Behandla henne som alla du vill lära känna närmare.
När du träffar en annan man och tycker han verkar trevlig, har du ens funderingar på hur ett förslag på en öl skulle mottas? (här förutsätter jag ju då att du är hetero och man).