• 1
  • 2
2015-02-12, 10:23
Medlem
Som Strappa71 säger, där har du, TS, ditt problem...

Är det normala företag du jobbar för (och med normala så menar jag att de har rimlig koll på löneutbetalningar, de jobbar i något sedvanlig löneprogram, de använder sig av de sedvanliga inställningarna i dessa program) så är det givetvis omöjligt för "Stina på lönekontoret på Företag X" att veta att du TS, uppbringar ytterligare inkomster från "Företag Y" och "Företag Z"...

Du läggs in i lönesystemet, du jobbar X timmar, har X inkomst och systemet räknar skatt utefter de parametrar som finns i systemet. No more, no less.

Det är inte Stinas uppgift att "jämka" din skatt, eller "anta" att du har ytterligare inkomster från andra arbetsgivare på eget bevåg, utan det är din uppgift att förse lönekontoret med dessa uppgifter.

Som anställd bör man vid tillträde informera sin löneadministratör dels vilken skattetabell man tillhör (prata med ditt lokala skatteverk!), samt om man önskar att företaget skall dra mer skatt, eller mindre (då krävs som sagt ett jämkningsbeslut från Skatteverket - inget som företaget får/bör göra hipp som happ) om man vill undvika stora svängningar i kvarskatt respektive skatteåterbäring i sin inkomstdeklaration...

Act your age!

//
Citera
2015-02-17, 15:41
Medlem
De flesta i den här tråden verkar vara duktiga på att med säkerhet uttala sig om saker dom inte har en aning om.

Vilken skattetabell och vilken preliminärskatt som är dragen är helt ovidkommande när det kommer till att räkna ut hur stor möjlighet en person har att göra ett ROT/RUT-avdrag. Betalar du 176 459kr i skatt finns det inte på kartan att du inte kunnat utnyttja hela ditt rotavdrag på 50 000kr.

Om trådskaparen drar sig till minnes så kanske du kommer ihåg att du fick avdraget redan på fakturan, vilket betyder att du inte dessutom kan få sänkt skatt... då skulle du ha fått hela fakturan betald av staten och jag tror att de flesta inte är beredda att lägga mer skattepengar än vad som är lagstadgat på din lyxrenovering.

Därav att rotavdraget hamnar som en pluspost efter att den slutliga skatten är uträknad.
Citera
2015-02-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberbox
De flesta i den här tråden verkar vara duktiga på att med säkerhet uttala sig om saker dom inte har en aning om.

Vilken skattetabell och vilken preliminärskatt som är dragen är helt ovidkommande när det kommer till att räkna ut hur stor möjlighet en person har att göra ett ROT/RUT-avdrag. Betalar du 176 459kr i skatt finns det inte på kartan att du inte kunnat utnyttja hela ditt rotavdrag på 50 000kr.

Om trådskaparen drar sig till minnes så kanske du kommer ihåg att du fick avdraget redan på fakturan, vilket betyder att du inte dessutom kan få sänkt skatt... då skulle du ha fått hela fakturan betald av staten och jag tror att de flesta inte är beredda att lägga mer skattepengar än vad som är lagstadgat på din lyxrenovering.

Därav att rotavdraget hamnar som en pluspost efter att den slutliga skatten är uträknad.

Om du läser noga så har TS haft problem med kvarstående skatt redan långt innan TS skulle göra rotavdrag. DET beror på att TS inte har tagit hänsyn till att TS haft inkomst från fler än en arbetsgivare. Eventuellt rätt till ROT/RUT-avdrag har jag i alla fall inte jag uttalat mig om.
Citera
2015-02-17, 17:18
Medlem
Och såklart var det jag som hade slarvat med att kolla på de bifogade bilderna tillräckligt noga. ROT/RUT-delen av frågan besvarades med all säkerhet korrekt av Rubberbox.

Men grundprincipen att det blir för lite prel-skatt draget om man får lön från fler än ett håll stämmer dock bra ändå!
Citera
2015-02-17, 23:33
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Att betala för lite preliminärskatt är ju bara bra. Vem tackar nej till ett räntefritt lån?
Citera
2015-02-18, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Att betala för lite preliminärskatt är ju bara bra. Vem tackar nej till ett räntefritt lån?

Om man blir förvånad och irriterad över att prel-skatten inte räcker till den slutliga så är det nog ingen bra i idé för just den personen. Det gäller ju att man ser till att ha pengarna tillgängliga på "förfallodatumet"!

Annars håller jag med dig. Det skulle aldrig falla mig in att inte ha koll så att prel-skatten hamnar mellan noll och önskad summa under den slutliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in