• 2
  • 3
2015-02-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Santa Maria är rätt bra. Tills du testar att använda produkter från en Thaiaffär. Efter det kommer du aldrig använda svenska thaiprodukter.
Och återigen, glöm inte fisksåsen.

är inte santa maria amerikanskt?
Citera
2015-02-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yusuke20
är inte santa maria amerikanskt?

Mölndal
Citera
2015-02-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Om man använder socker måste man använda palmsocker. Palmsocker förstärker smaken av kokosmjölken och mildrar smaken från currypastan.

Att däremot använda sig av vanligt socker tillhör avdelningen Confusion cuisine.

Om du kokar kokosmjölk i en timme är det ingen kokosmjölksmak kvar så det är rent larv att palmsocker skulle göra den stora skillnaden

Vill du ha kokosmjölksmak ska åtminstone en del i alldeles mot slutet

*

Kryddorna smakar mer om man fräser dom i olja först, det blir lite plattare (men inte direkt fel) om man häller dom direkt i såsen

I övrigt håller jag med, ica och Konsum är normalt inte bra på asiatisk mat, köp grejerna någon annanstans
Citera
2015-02-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.Slothrop
Drygt men sant

Vill man vara riktigt jävligt kan man göra sin egen currypasta. Skillnad på dag och natt jämfört med den man köper i konserverad skick.
Citera
2015-02-12, 04:15
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Jag har liknande problem, när jag lagar thaimat hemma så blir såsen väldigt tjock och inte alls så tunn och "lätt" som såsen man får när man köper thaimat ute.
Citera
2015-02-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Jag har liknande problem, när jag lagar thaimat hemma så blir såsen väldigt tjock och inte alls så tunn och "lätt" som såsen man får när man köper thaimat ute.

Rätter med kokosmjölk som bas brukar bli tunnare ju längre man kokar dem. Men det under förutsättning att man inte brassar på med så mycket värme att allt för mycket av vätskan dunstar bort.

För övrigt vill jag inte se köpt färdigmat som något rättesnöre. I Thaikiosker fuskas det ordentligt med råvarorna. I många fall anpassar man thaimaten till "svenska" munnar, vilket underminerar originalrecepten betydligt. Men eftersom de flesta thaikiosker är guldgruvor säger jag inte att de gör fel, sett ur verksamhetens perspektiv.

Leta upp originalrecept på nätet, och följ dem till punkt och pricka. Då är din lycka gjort, under förutsättning att du använder bra råvaror. Allt som är fryst är tabu, möjligen med undantag för musslor, bläckfisk och räkor.
Senast redigerad av Wumtata 2015-02-12 kl. 09:29.
Citera
2015-02-13, 14:03
Medlem
jag testade 88procentSq's ide med att använda smör istället för rapsolja när jag steker kycklingen men när jag hällde den i grytan så blev det bättre tills jag hällde i grönsakerna så började grytan skära sig igen

jag kan tilläga att jag skjölde grönsakerna för att få bort kärnorna jag inte gillar så då måste vattnet och kokosmjölken haft dålig kontakt och skär grytan

jag köpte dessutom också light kokosmjölk för att testa vilket jag kanske inte borde ha gjort
Citera
2015-02-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yusuke20
jag testade 88procentSq's ide med att använda smör

Stek några skivor falukorv i smör och återkom gärna med en rapport hur du lyckades med det. OK?

Tips: Stek på låg värme i gjutjärnspanna för bästa resultat. Använd gärna Melkers eller annat högkvalitativt märke.
Citera
2015-02-18, 11:08
Medlem
shady_ladys avatar
Jag brukar göra såhär:

Fräs alla grönsaker i olja tills det mjuknat lite (vitlök, chili,lök, citrongräs, ingefära osv), sen i med currypasta och ev kyckling, fräs lite mera, sen i med kokosmjölk och kokosgrädde och typ en pressad lime. Låt puttra en stund tills kycklingen e klar, servera med glasnudlar och skitmycket koriander, mycket godare än ris
Citera
2015-02-18, 18:27
Medlem
Isets avatar
Bidrar med mitt sätt då: fräs röd currypasta några sekunder, i med köttet, färg runtom, i med grönsaker, fräs lite till, i med kokosGRÄDDE (maken gillar när såsen är tjockare så ingen kokosmjölk), kaffirlimeblad, fisksås, brun farin, ev lite röd chili. Smaka av tills rätt balans o låt puttra.

Inte mer anmärkningsvärt än så.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in