Förenklat sett så har du 2 separata förstärkarkretsar i din förstärkare, en för vänstra sidan, en för högra sidan. Dom sköter var sin sida, när du lyssnar på mono används bara en förstärkare, då det är samma ljud ut ur båda högtalare. Mono = En förstärkare behövs, samma ljud ur 2 högtalare. Stereo = 2 förstärkare behövs, en för vänstra högtalaren och en för högra.
Du bör kunna dra ut (vänster eller höger) när du spelar på mono och fortfarande få ljud, då det bara är ena kanalen som används.
Eftersom det fungerar när du kör på aux, så vet vi att båda förstärkardelarna är hela. Således ligger problemet i kretsen som hör till inkoppling av skivspelare, då kan det möjligtvis vara kontakten där bak, någon knapp/väljare på framsidan eller liknande.
Kort sagt, din förstärkare fungerar, men knapparna/kontakter är det som inte fungerar som det ska.
Haft liknande fel på en flera av mina förstärkare, har i alla fall varit kontakten där man väljer 'phono/aux/tape' som har varit trasig. Ibland går det att rengöra, ibland får man byta..
Nu när jag tänker efter måste jag reservera mig, då skivspelare har någon form av förförstärkare innan förstärkaren, det är inte som vanlig aux, möjligtvis att det kan vara problem med den kretsen, vet inte exakt hur det fungerar för skivspelare, men 'huvuddelen' av din förstärkare är Iallafall ok om du har ljud via aux.
Bör alltså vara Antingen knapp/väljare/koppling, Alternativt ett fel specifikt i kretsen till phono, hur phono fungerar vet jag ej, men din 'förstärkare' är hel.
Förstår knappt själv vad jag skriver, för många bärs