2015-02-10, 19:18
Medlem
Hej!

Det är såhär att jag nyligen införskaffat mig denna förstärkare, som jag kopplat ihop med en Technics 1210 och två Dalihögtalare.

Problemet är föjande:

Jag får bara ljud ur ena högtalaren, men när jag trycker in MONO-knappen så kommer det ljud ur bägge två. Det fungerade även att få ljud ur bägge högtalarna då jag körde via AUX, dock med väldigt lite kräm.

Det ska tilläggas att jag testat både MM och MM/MC. Jag har ingen vidare kunskap i ämnet men jag hoppas att jag kan få hjälp här.

http://www.canuckaudiomart.com/details/648947660-marantz_pm_750dc_amplifier_85_wpc_very_clean_low_h ours/images/341412/

Länken ovan visar hur stärkaren ser ut på bak– och framsida.

Vad kan felet bero på? Dyrt fel inne i förstärkaren? Som sagt så får jag ljud ur vänster högtalare men inte ur höger. Jag har testat att sladda om osv.
Citera
2015-02-10, 20:00
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Då min vän är det troligtvis fel vid kontakten där du kopplar in skivspelaren, får du ljud ut ur båda när du har på AUX så vet vi att båda förstärkarna fungerar. (Vänster och höger kanal) Får du inte ljud ut ur båda när du kör vi skivspelar ingången så är det något fel på den kretsen. Har du testat olika kablar är felet internt.

Mitt råd till dig är att lämna den till en reparatör.

Bor du i Stockholm finns Hifi-kit på st:eriksgatan, finns även en mindre radio reparatör på Grimstagatan i Vällingby, finns även en någonstans i sundbyberg, tror han heter Oddvar eller något liknande, vart med i branschen länge.

http://www.lunengshifi.se/ Sundbyberg

www.hifikit.se City

http://www.roinesradio.se/ Vällingby

Någon av dom kan garanterat hjälpa dig.

Han i Vällingby vet jag kan titta på grejerna och lämna kostnadsförslag, kan vara en skitgrej till att kosta mer dineros.
Senast redigerad av Sleepyoh22 2015-02-10 kl. 20:04.
Citera
2015-02-10, 20:10
Medlem
Tack för svaret! Det enda jag tycker är märkligt är att båda skivspelaringångarna fungerar ju när jag spelar via Mono, men jag antar att den byter krets då jag slår på Mono eller?
Citera
2015-02-10, 20:55
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Förenklat sett så har du 2 separata förstärkarkretsar i din förstärkare, en för vänstra sidan, en för högra sidan. Dom sköter var sin sida, när du lyssnar på mono används bara en förstärkare, då det är samma ljud ut ur båda högtalare. Mono = En förstärkare behövs, samma ljud ur 2 högtalare. Stereo = 2 förstärkare behövs, en för vänstra högtalaren och en för högra.

Du bör kunna dra ut (vänster eller höger) när du spelar på mono och fortfarande få ljud, då det bara är ena kanalen som används.

Eftersom det fungerar när du kör på aux, så vet vi att båda förstärkardelarna är hela. Således ligger problemet i kretsen som hör till inkoppling av skivspelare, då kan det möjligtvis vara kontakten där bak, någon knapp/väljare på framsidan eller liknande.

Kort sagt, din förstärkare fungerar, men knapparna/kontakter är det som inte fungerar som det ska.

Haft liknande fel på en flera av mina förstärkare, har i alla fall varit kontakten där man väljer 'phono/aux/tape' som har varit trasig. Ibland går det att rengöra, ibland får man byta..

Nu när jag tänker efter måste jag reservera mig, då skivspelare har någon form av förförstärkare innan förstärkaren, det är inte som vanlig aux, möjligtvis att det kan vara problem med den kretsen, vet inte exakt hur det fungerar för skivspelare, men 'huvuddelen' av din förstärkare är Iallafall ok om du har ljud via aux.

Bör alltså vara Antingen knapp/väljare/koppling, Alternativt ett fel specifikt i kretsen till phono, hur phono fungerar vet jag ej, men din 'förstärkare' är hel.

Förstår knappt själv vad jag skriver, för många bärs
Senast redigerad av Sleepyoh22 2015-02-10 kl. 21:02.
Citera
2015-08-09, 18:14
Medlem
Matsalus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddemedgredde
Hej!

Det är såhär att jag nyligen införskaffat mig denna förstärkare, som jag kopplat ihop med en Technics 1210 och två Dalihögtalare.

Problemet är föjande:

Jag får bara ljud ur ena högtalaren, men när jag trycker in MONO-knappen så kommer det ljud ur bägge två. Det fungerade även att få ljud ur bägge högtalarna då jag körde via AUX, dock med väldigt lite kräm.

Det ska tilläggas att jag testat både MM och MM/MC. Jag har ingen vidare kunskap i ämnet men jag hoppas att jag kan få hjälp här.

http://www.canuckaudiomart.com/details/648947660-marantz_pm_750dc_amplifier_85_wpc_very_clean_low_h ours/images/341412/

Länken ovan visar hur stärkaren ser ut på bak– och framsida.

Vad kan felet bero på? Dyrt fel inne i förstärkaren? Som sagt så får jag ljud ur vänster högtalare men inte ur höger. Jag har testat att sladda om osv.

Nu bumpar jag en tråd och har samma okunskap som dig,
Men ar även jag en Marantz som jag kört via 3.5mm till RCA samt även 6.5mm till RCA.
Hade samma problem som dig att den endast spelade på ena högtalaren, mono så kördes båda. Bytte kablar och testade olika lösningar, sen en dag så bytte jag bara polaritet dvs röd på vit och vit på röd.

Då funkade det.

Ursäkta för bump, nyfiken på hur det gick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in