Flashback bygger pepparkakshus!
2005-09-27, 18:09
Medlem
Jag har många ködagar och kan hyra en studentlägenhet i Stockholm eller Uppsala. Om jag sedan vill hyra ut den i andra hand till en student, hur mycket kan jag lägga på i pris i ett inofficiellt andrahandsavtal? (anta att lgh/rummet kostar a 2600/kr månad i hyra).????
Citera
2005-09-27, 18:16
Medlem
Tuesdays avatar
Riskera inte att bli av med kontraktet genom olagligheter. Behöver du inte din studentlya, låt den gå den korrekta vägen till en verkligt behövande student.
Citera
2005-09-27, 18:24
Medlem
Studentrum..

Du kan hyra ut i andrahand om du får tillåtelse av hyresvärden, vilket inte är några problem.
Du kan ta ut en viss hyra för eventuella möbler, tex TV, säng och stereo. Det är dock inte många hundralappar som du kan lägga på om det är prylar av normalvärde.
Men du kan INTE ta ut en överhyra om du hyr ut det omöblerat.

Din hyresgäst kan kräva dig på alla pengar du krävt utöver normalhyran, upp till 2år efter att han/hon bott i lägenheten.

Detta har jag lärt mig efter en rättsprocess, som slutade med att jag fick betala 12000kr tillbaka!
Citera
2005-09-28, 13:01
Medlem
freebases avatar
jag har flera bekanta som har varit i sådana tvister fast på sidan att det är dom som vill ha pengarna, och man kan precis som kirurgen säger kräva tillbaka mellanskilnaden upp till 2år efteråt.
Citera
2005-09-28, 22:39
Medlem
Vilka andra straff finns det risk för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här