Citat:
Ursprungligen postat av
Enzyme
Det är modernt med stora fönster. Många nya bostadsrätter har gigantiska fönster som kan gå från golv till tak i princip. När de stylar dessa har jag aldrig sett gardiner. Brukar v någon stor krukväxt och lite annat.
Det måhända vara modern, men det är inte alltid särskilt praktiskt eller snyggt. Jag hade sådana stora fönster i vardagsrummet/sovrummet i min gamla etta som låg på markplan Att det inte fanns persienner och att det var svårt att ordna passande gardiner (inkl. rullgardiner o.dyl), det var ingen höjdare när man ville sova. Jag bodde dessutom i hyresrätt, så det var inte bara att ordna persienner som jag ville. Min hyresvärd ville i så fall att jag skulle återställa dessa fönster till deras ursprungliga utseende och skick när jag skulle flytta.
Hade jag bott i till exempelvis en tvåa där sovrummet hade normalstora fönster och där vardagsrummet hade gigantiska fönster, så hade jag inte brytt mig lika mycket.
Men dessa stora/gigantiska fönster är en annan anledning till varför folk inte har gardiner i sina hem. Jag ordnade gardiner i alla fall, just för att slippa insyn när det var dags att sova (och i viss mån för att slippa insyn vid andra tider på dygnet, om jag hade sådana önskemål).