2015-02-28, 20:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Fönster utan gardin är inte jättesnyggt men fönster med gardin är ju direkt fult tycker jag. Vem som helst kan googla fram en bild på en värstinglägenhet med vackra gardiner men i vanliga lägenheter blir det bara Elloskänsla av gardiner.
I vanliga lägenheter blir det bara "hej jag har antingen nyss flyttat hemifrån eller är en sliten missbrukare som inte bryr mig" utan gardiner. Eller liknande får jag väl säga. Det ser liksom så obott ut.
Citera
2015-02-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I vanliga lägenheter blir det bara "hej jag har antingen nyss flyttat hemifrån eller är en sliten missbrukare som inte bryr mig" utan gardiner. Eller liknande får jag väl säga. Det ser liksom så obott ut.
Pest eller kolera alltså. Men i valet mellan att framstå som en DödsKnarkMissbrukare eller en Elloskund så väljer jag knark-imagen alla dagar.

Ingen som kan visa lite bilder på normala lägenheter med trevliga gardiner? Såna som inte är specialsydda eller kostar multum.
Citera
2015-02-28, 21:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Pest eller kolera alltså. Men i valet mellan att framstå som en DödsKnarkMissbrukare eller en Elloskund så väljer jag knark-imagen alla dagar.

Ingen som kan visa lite bilder på normala lägenheter med trevliga gardiner? Såna som inte är specialsydda eller kostar multum.
Människor som inte har gardiner tenderar att antingen gilla "ljust och fräscht" och "chabby chic" eller så är det såna som har vare sig mattor, gardiner eller böcker i sina bokhyllor. Båda grupperna är klart suspekta.
Citera
2015-02-28, 21:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Nä det behöver det väl inte bli. Vad är skönheten i en kvadrat med element under och balkongdörr bredvid framför ett balkongräcke i "utsikten"? Som vardagsrummet ofta ser ut i vanliga lägenheter. .man behöver ju inte överdriva och efterapa Versailles eller Vinterpalatset (med möbler i Gustaviansk stil tillverkat i mdf med synliga möbelskruvar...jo, det finns..tro mej).
Men kappor tycker jag är svåra och i vissa fönster funkar det inte med längder heller om det saknas väggutrymme vid sidan om fönstret). Men en snygg hissgardin,.särskilt om man vill begränsa söder och västersol ibland. Att dra ned persiennerna på dagen ger lite pundarkvart intryck. Såvitt det inte är träpersienner i en bungalow eller new england villa med shakerkök.
Citera
2015-02-28, 22:02
Medlem
Re BigFatCone

De du syftar på är väl de som köper betonghjärtan som det står "carpe diem" på och dassborstar med någon figur eller änglavingar på
Citera
2015-02-28, 22:17
Medlem
Själv har jag inte riktigt fått till det i alla rum där jag bor nu. Vissa av mina tidigare funkar inte. Men jag jagar runt efter rätt kraftiga mdn glesvävda linne och yllegardiner som dämpar ljud och kyla men som man kan dra för lite utan att för denskull mörklägga. Det finns dn hel del sånt på vintageställen men svårare är att hitta färg jag gillar.
Citera
2015-03-01, 02:46
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Re BigFatCone

De du syftar på är väl de som köper betonghjärtan som det står "carpe diem" på och dassborstar med någon figur eller änglavingar på
Dom tenderar att tillhöra båda grupperna av nån anledning.
Citera
2015-03-02, 02:43
Medlem
proxyLains avatar
Tycker det finns vissa fall där gardiner inte passar - t.ex om man har väldigt stora fönster (betydligt större än MADs fönster) eller om man har gott om saker i fönstret. Vill man njuta av det fina ljusinsläppet som sådanna fönster som MAD har ger (vilket jag tidigare hade), så kan man ju antingen sätta en krok väldigt högt upp och "binda upp" gardinen där, alternativt lägga över den uppe vid gardinstången så den ramar in fönstret.

Ett "vanlig lägenhet" utan gardiner tycker jag allt som oftast bara känns slappt.
Att gardiner skulle behöva hålla på och tvättas och skit vet jag inte vad folk fått ifrån. Förutsatt att man inte har en unge som tycker det är kul att kasta filmjölken på dom, så är det ju bara att hänga upp och låta dom hänga där dom hänger

Tror att många av de som inte har gardiner helt enkelt inte hittat rätt gardiner.
Jag brukar alltid få prova ganska många innan jag hittar rätt när jag av någon anledning måste ha nya gardiner.
Senast redigerad av proxyLain 2015-03-02 kl. 02:46.
Citera
2015-03-02, 23:28
Medlem
JEBUS-666s avatar
För att vi vill ha det snyggt. Case closed !
Citera
2015-03-15, 11:02
Medlem
timpanis avatar
För att det ska se större ut?
Citera
2015-03-17, 09:10
Medlem
ar det ett svenskt fenomen att ha gardiner kanske? jag tycker inte jag ser det sa mycket utomlands? for ovrigt ar jag inte sa mycket emot gardiner, det passar in i "vanliga" lagenheter, annars blir det som nan sa tidigare... det ser lite ut som att man precis har flyttat in. men har man tex hogt i tak, stora fina fonster, da skulle jag nog undvika gardiner.
Citera
2015-04-09, 11:06
Medlem
Jag bodde tidigare i en etta på markplan, där det fanns ett normalstort fönster vid hallen/köket samt enorma fönster i vardagsrummet/sovrummet. Där jag enkelt kunde ha gardiner i det normalstora fönstret, men inte annars. Att till exempel ha panelgardiner var bara att glömma. Inget av fönstren hade persienner heller. Det enda som funkade var måttbeställda gardiner alternativt att sy egna gardiner. Men eftersom jag sov där, så var jag tvungen att ordna insynsskydd på något sätt, samtidigt som jag gärna ville ha ljusinsläpp på dagstid. Kommer garanterat inte att bo så igen, jag avskyr fönster av "onormal" storlek..

Inte mitt vardagsrum, men jag hade ungefär samma storlek på fönster och placering etc i vardagsrummet i den ettan: http://sv.tinypic.com/r/64045s/8. Fast endast på en långsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in