• 2
  • 3
2015-04-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Stor fördel, du blir automatiskt klassad som pendlare med rätt till kost&logi, bensinavdrag och ev dubbla boende 'avdrag.

Är du bokförd hos dom så kan du få upp till 46000 nok rakt fickan i juli.
Kanner en gutt som har inte blivit tillfrågat om någon dokumentation av sina kvitton i över 8 år.
Rese kvitton finns ju att skaffa fram vid behov under en akut kris har du dock inga banköversendelser till din lya i Sverige så kan de sluta illa.
Citera
2016-03-25, 18:28
Medlem
Svenskodlats avatar
Gäller denna tråd årets deklaration? Annars borde vi skapa en ny.
Citera
2016-03-25, 20:30
Medlem
Svenskodlats avatar
Hur funkar det med kost och losji avdragen man kan göra? Arbetsgivaren stod för boendet samt jag fick även traktamente, men kan jag ändå göra avdrag för kost?

Reseavdraget har jag lyckats komma fram till att ja måste komma över 16000 för att få göra avdrag där.
Senast redigerad av Svenskodlat 2016-03-25 kl. 20:39.
Citera
2016-03-31, 21:22
Medlem
inAbzurdums avatar
Japp då var det dags i år igen och som svensk känner man naturligtvis ingen moralisk plikt när man deklarerar i Norge.

I vilka typer av livssituationer är det mer värt att satsa på andra avdrag än standardfradrag?
Sitter någon därute på de bästa tipsen och trixen?
Citera
2016-03-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vijaftw
Hej! Jobbade i Norge förra året och tjänade ihop en slant och nu har jag en fråga angående deklarationen.
Jag jobbade bara halva året och om jag fyller i den tiden i deklarationen så får jag tillbaka ca 22k. Men om jag fyller i att jag jobbade där hela året får jag tillbaka 41k.
Hur bra koll har skatteetaten på hur länge man bodde där? Kan jag fylla i hela året och komma undan med det? Någon som vet?

Tack för svar!

Du skall inte försöka "lura" norska skattmasen. Det är inte bra. Dom har koll och dwt kan bli dyrt!

Om du flyttade till Norge pga jobb och hade bostaden i Sverige kvar.. Och hade någon intäkt i Sverige det året bodde i Sverige andea halvan kan du dra av för tillfälligt boende. Tipsade en annan kille om detta som var student som fixk hjälp på www.skattekungen.se , fungerade bra både för honom och mig! Tjäna
Citera
2018-04-04, 09:35
Medlem
utan.att.stannas avatar
Deklarationen i år kommer förifyllt med fullt minsteavdrag dvs 12/12... Endast jobbat en månad 2017 där.. Ska få tillbaka all skatt... Borde man ändra till 1/12..?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in