2015-02-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronol
Jag har inte några speciellt kontroversiella åsikter. Förbannand blir jag likväl när media hänger ut privatpersoner. Det är inte deras uppgift. De ska granska verkligheten objektivt ur ett neutralt perspektiv.

Min poäng i denna tråd har varit att det är farligt att förlita sig på forum såsom flashback och vilseledas att det är anonymt utan tänkbara konsekvenser. De som har blivit "uthängda" har ju klart gått över gränsen för vad som är acceptablet i och med deras befattningar.
Citera
2015-02-10, 22:59
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Är det enbart sådana som ska omfattas av yttrandefriheten? Går det inte in i hjärnan på dig att den inte är till för de redan rättänkande?

Ta till exempel din pubertala avatar föreställande posören Subcomandante Marcos: kan du inte föreställa dig en situation där hans (dina?) åsikter inte anses smakfulla nog för makthavarna i ett land och därför förtrycks? Det är en brist på inlevelseförmåga hos er yttrandefrihetshatare som är rent komisk. Det är som att ni inte kan gå bortom era privata uppfattningar och se att det finns en större princip som är värd att bevara, om samhället ska vara demokratiskt.

Sluta tramsa, yttrandefrihet är givetvis till för alla. Det är även alla andra lagar, rättigheter, skyldigheter osv. Kan du greppa det?

Jo, den brukar reta gallfeber på varenda högertroll här inne utan att jag ens behöver säga flaska, så därför behåller jag den ännu. Dock är han väl så långt ifrån posör man kan komma, oavsett vad man tycker i övrigt.
Ditt raljerande är i övrigt rent löjeväckande, som de flesta andras här. Se för fan nåt för vad det är för en gångs skull.
Citera
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Ja det tror jag. Människor som inte har beblandat sig med Flashback utan enbart hört om sidan, har givetvis enbart hört om näthatet som bedrivs här och nu förstärks den bilden.

Jag tror den stora majoriteten människor tycker att näthat är fel, tror däremot inte alla håller med om vad näthat är för något.

Exempelvis Lurifaxflux, som de redan har skrivit om, tog inte livet av sig på grund av näthat eller Flashback. Däremot så pågick det en viss hets för folk trodde att han trollade till en början men så fort det gick upp för människor att detta var på riktigt så såg användarna här på flashback att polis och ambulans kom till plats i ett försök, om än förgäves, att hjälpa killen.
Aftonbladet fick det däremot att framstå som att användarna hade drivit killen till graven.
Det är inte näthat enligt mig, det är vett och etiketts-brott eftersom när en person påstår sig att vilja ta sitt liv så ska man alltid ta detta seriöst, även om det är på ett anonymt internetforum.

på tal om LurifaxFlux, där blev jag riktigt besviken på Aftonblaskan.... Vi var otroligt många som försökte stoppa detta och skickade PM's till honom.

Visst finns det nötter som skriver "haha döda dig själv då".. men så många som fanns med och försökte stoppa skiten från början..ajjajj..

men men... det tar man aldrig upp.

Äckligt Aftonbladet, äckligt!
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Herregud, att dom går ut och snyftar på det där sättet, så många som blir kallade både det ena och det andra här inne. Det blir lättare för folk att uttrycka sig också när det kommer till ett anonymt forum.

Gillar den där Sandra Lindström som går ut och gråter, tydligen så har flera blivit lurade av henne och nu så fläskar hon ut.. herregud, gör henne ännu mer patetisk...

Tycker du har helt rätt, är man offentlig person så måste man kunna ta lite skit.
Håller samt med i sista raden också, dom kommer GARANTERAT få mer skit kastat emot sig nu när dom går ut i Aftonblaskan och gråter.. herregud vad tänker folk med.

Tråden är fantastiskt att följa måste jag påpeka, kolla bara hur mycket vi debatterar och lär oss här inne, av idioter och icke idioter i egen visa

Precis, bästa är att hålla käft och sluta bry sig. Då försvinner oftast förövarna eftersom de inte får den uppmärksamhet de söker efter.
Citera
2015-02-10, 23:00
Medlem
JamesBondages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kan bara hålla med. Du kan gärna vara Pedofil, Mördare, IS-anhängare m.m.

Men om du så skriver något lite lätt negativt om Mångkulturen, eller positivt om SD, då kan alltså både Aftonbladet och Expressen hänga ut dig på löpet, och driva dig till arbetslöshet och självmord. Utan att blinka eller ångra sig det minsta.

Kan du ge ett exempel där någon skrivit något lite lätt negativt om mångkulturen eller positivt om SD, som lett till uthängning i Aftonbladet och eller Expressen? Sluta överdriva.
Citera
Medlem
beardbraids avatar
Det är skrämmande att man inte kan tänka sig text utan ansvarig utgivare. Som om en idé inte vore sig själv nog eller själens skönhet alltid var beroende av kroppen...

Ot: Nu skall jag kolla en dokumentär på KK om den goe doktorn i journalistik vars åsikt jag saknar. WWHSTD?
Citera
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Läs på i lagboken. Finns inte en enda jävla lag mot åsikter. Att hetsa mot en folkgrupp är olagligt - ja. Precis som att hota någon. Att ha åsikter är inte olagligt. Du kan t.ex. inte bli dömd för hets mot folkgrupp i ditt eget hem. Ej heller kan du bli dömd för olaga hot om offret inte känner fruktan, eller inte ens är där eller/är omedveten om handlingen.

Fast HMF-lagen är ett sätt att förhindra vissa åsikter från att propageras. Man använder denna lag väldigt mycket gentemot invandringskritiska för att stympa dem och minska deras möjligheter till att föra en rättvis debatt i ett "demokratiskt samhälle med yttrande och tryckfrihet."
Citera
2015-02-10, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Min poäng i denna tråd har varit att det är farligt att förlita sig på forum såsom flashback och vilseledas att det är anonymt utan tänkbara konsekvenser. De som har blivit "uthängda" har ju klart gått över gränsen för vad som är acceptablet i och med deras befattningar.

"Vilseledas"? Hur menar du nu?
Citera
2015-02-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantitet
Vad grundar du det på?

Jag ser det hela såhär. Vi alla föds med samma värde, säg noll. Vad man sedan gör och hur man beter sig inför andra i sitt liv gör människor olika värda. Lite som Karma.

ON-TOPIC
Spännande att se landet Sverige dag för dag falla samman. PK-ismen med Aftonhoran i spetsen har lyckats spärra våra hjärnor från att tycka och tro vad vi vill. Och nu skall de hoppa på oss på Flashback. En plats där alla har en lika viktig roll som bakom valbåset - Anonymitet.

Anonymiteten måste få hållas som en grundpelare i demokratin. Speciellt i en sådan "demokratur" vi lever i. Självklart skall Aftonbladet rota efter oss människor, när börjar de rota bort anonymitet vid riksdagsval?
Senast redigerad av Gamatatsu 2015-02-10 kl. 23:04. Anledning: Stavfel
Citera
2015-02-10, 23:03
Medlem
sanningscentrifugs avatar
Citat:
Varför tror ni vänstermuppar att demokrati = alla människor lika värde. Skolkade du för mycket?
Demokrati betyder folkstyre! Inget annat! Alla har rätt att tycka vad fan de vill! Det finns ingen lag mot åsikter, hur obskyra de än är. Har du otur är det just dina åsikter som är fel nästa gång!

Obegripligt resonemang. Vill du att det inte ska finnas en lag mot vissa åsiktsyttringar eller anser du att det inte finns? I nästa stund är du emot det. Om du har en bild av demokrati som folkstyre så lyder du ju under svensk lag - d.v.s. exv. hets mot folkgrupp och förtal.

Min poäng är att åsiktsyttringar som hets mot folkgrupp och förtal inte hör hemma i en seriöst menande demokrati, eftersom det stör den fria debatten och åsiktsbildningen. Men som sagt oavsett, om du anser att folkstyre = demokrati så har du ju ändå låst in dig i ett argumentationstekniskt hörn vad jag förstår. Återkom och lyssna bättre på dina meningsmotståndare och försök förstå att de inte vill dig illa.

Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Hur många gr. ska det behövas sägas? Människor är inte lika mycket, det är ett jävla påhitt av PK-maffian!

Haha det här är roligt och tragiskt!

Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Problemet är att HMF-lagen är en väldigt flytande lag som kan innefatta alltifrån religionskritik för att religionens-uttryck kan tyckas vara olämpliga till simpla ord som neger och jude i negativa sammanhang. Likväl som rasism kan innefatta alltifrån ställningstaganden utifrån att man vill att Sverige ska vara svenskt till att tycka invandrare tär på samhället och inte att man uttryckligen hatar någon. Men ändå, varför skulle det vara ett problem? Varför ska man inte få hata i detta samhälle och framförallt inte få uttrycka detta rätt harmlöst i skrift, anonymt på ett forum?

Demokrati, människors lika värden m.m. du svamlar med begreppslösa ord som kan fyllas med vilka värden som helst utifrån vem som bestämmer vad de ska innehålla. Och vem gör det, jo maktinnehavarna och dess propagandaorgan, median. På så sätt så medför de, att man helt enkelt inte får rikta kritik mot vissa folkgrupper eller i vissa ämnen utan att riskera brott mot lagen.

Och detta sitter vanliga människor och tycker är helt okej, eftersom man fortfarande ser lagen som något att följa, en auktoritet trots att den tjänar till att undertrycka vissa åsikter för att genomföra de samhällsförändringar som de vill.

Var är demokratin där?

Som jag skrev ovanför, hets mot folkgrupp, förtal med mera är i dina ögon relativt harmlösa åsikter, men det är från din synvinkel. Andra drabbas av detta, du gör det kanske inte i nuläget och därför tror du inte att det gör ont samt att du skiter i det. Som tur är finns det lagar exv mot förtal.

Om du uttalar dig offentligt för någonting som inte behagar rasistmobben (t.ex. för solidaritet med flyktingar) så riskerar du trakasserier. Det stör fri åsiktsbildning, och det stör yttrandefriheten.

Att få uttala vad som helst, men undvika att uttala sig hatiskt - är det så svårt? Är dina åsikter så tätt sammankopplade med hat att det inte går att skilja dem från dina sakliga åsikter?
Senast redigerad av sanningscentrifug 2015-02-10 kl. 23:10.
Citera
2015-02-10, 23:05
Medlem
Den där Joel Ankar har blivit sparkad, LOL.
Sorry men jag har inget övers för politiker som smilar för folket och sen i hemlighet uttrycker så grova åsikter, jävla fegis, ska du va rasist jamen stå då upp för dina åsikter ALLTID, på nätet eller ute i verkliga livet. Har mer respekt för de rasister som går ut och demonstrerar på gatorna, dom står ju åtminstone för va dom tror på!
(Håller dock inte med dem i deras åsikter kan tilläggas.)
Ha lite jävla ryggrad för fan.
Citera
2015-02-10, 23:05
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Hur många gånger måste det sägas....alla människor är lika värda!

Staten bör utgå ifrån den värderingen ja. Men på individnivå är det ett falskt påstående. Jag värderar min familjs liv högre än totala främlingars liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in