2015-02-10, 22:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad är egentligen problemet? De enda som hängts ut är en miljöpartist som uttryckt rejält avvikande åsikter från partilinjen vilket är graverande, samt en jurist anställd av SD i EU-parlamentet som fört fram åsikter som ligger rejält över gränsen för vad ens SD klarar av. I övrigt har ingen identifierats utan fått vara anonyma. Inget att böla över.

Läkaren känns lite som ett gränsfall om jag ska vara ärlig.

Sen är det ju ofat en härlig ironi att läsa vad folk skriver, vissa vill hindra aftonbladet att publicera saker - i yttrandefrihetens namn. Andra tycker det är omoraliskt, trots att de själva gärna ser att förövare och ibland gärningsmän blir uthängda med namn på flashback.. osv.

Jag måste erkänna att jag inte är jätteförtjust i att ngn hänger ut användare från flashback på det här viset. Men jag har mycket svårt att motivera varför, för handen på hjärtat, inte hade det blivit sånt liv här på forumet om det hade varit familjeliv som aftonbladet/rg hade siktat in sig på?
Nej, den enda anledningen jag kan hitta till att jag har svårt för det hela om jag ska var ärlig är helt enkelt att jag själv hänger mycket på flashback och gillar flashback och därför inte tycker om att se "det" utsättas så.
Citera
2015-02-10, 22:42
Medlem
Mosbulles avatar
Jag tycker det är otäckt att en tidning snokar mot vanliga människor såhär.
Citera
2015-02-10, 22:43
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningscentrifug
Ja och enligt svensk lagstiftning så är det olagligt med hets mot folkgrupp. Rasistiska uttryck har för mig inget att göra med yttrandefrihet, yttrandefrihet är en demokratisk princip som handlar om att klara av massa olika åsikter parallellt. S k "invandringskritik" har jag inga problem med, men rasism är rasism - det har i mina ögon inget med demokrati att göra - det går emot grundtankarna om människors lika värde. Om det är "PK" så verkar det som inte är PK vara anti-demokratiskt.

Problemet är att HMF-lagen är en väldigt flytande lag som kan innefatta alltifrån religionskritik för att religionens-uttryck kan tyckas vara olämpliga till simpla ord som neger och jude i negativa sammanhang. Likväl som rasism kan innefatta alltifrån ställningstaganden utifrån att man vill att Sverige ska vara svenskt till att tycka invandrare tär på samhället och inte att man uttryckligen hatar någon. Men ändå, varför skulle det vara ett problem? Varför ska man inte få hata i detta samhälle och framförallt inte få uttrycka detta rätt harmlöst i skrift, anonymt på ett forum?

Demokrati, människors lika värden m.m. du svamlar med begreppslösa ord som kan fyllas med vilka värden som helst utifrån vem som bestämmer vad de ska innehålla. Och vem gör det, jo maktinnehavarna och dess propagandaorgan, median. På så sätt så medför de, att man helt enkelt inte får rikta kritik mot vissa folkgrupper eller i vissa ämnen utan att riskera brott mot lagen.

Och detta sitter vanliga människor och tycker är helt okej, eftersom man fortfarande ser lagen som något att följa, en auktoritet trots att den tjänar till att undertrycka vissa åsikter för att genomföra de samhällsförändringar som de vill.

Var är demokratin där?
Citera
2015-02-10, 22:43
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
I solen spricker trollen.

Jag är arbetslös, socialt isolerad sedan åratal och har sjukersättning. Det är lätt att hålla sig borta från mig, jag yttrar mig också öppet annars trots åsikter som sticker folk i ögonen. Igår la jag upp bilder på mig här på forumet under en tid. Folk runt omkring mig känner igen mitt ansikte, lustigt att mitt personliga beslut att outa mig själv sammanföll med Aftonbladets dag. Får ta det som ett tecken från skyn, denna synk.

Resten ska ni skita i, jag är ny både här som, åsiktsformerna ( med åren bakom mig) men attityden är gammal. Kul att Flashback inte tolererar ens åsikter utan att säga"Hoppa du först!" omigen. Låt det vara tillräckligt bevis över er tolkning av yttrandefrihet vad det nu än är, inte inkluderar någon frihetskamp inför förtrycket ni påstår er leva under.

Jag är långtifrån perfekt, men hycklare är jag inte. Antagligen då också långt ifrån standardtypen av Flashbacks medlemen.
Trist att höra om din sits, nu va det inte meningen att va taskig mot dig...bara lite trött på "skyll er själva för jag klarar mig mentaliteten" som råder i trådarna just nu.

Själv är jag nog inte så intressant för uthängning så jag klarar mig kanske men jag gillar inte uthängningarna då det kan leda till ett helvete för en del som skrivit lite skit som dom kanske inte ens menar eller står för, det är lätt att ryckas med i jargongen här och blir du förolämpad är det frestande att ge tillbaka med "ränta".
Hoppas din situation blir bättre...
Blev nyfiken och kollade efter dina bilder men kunde inte se dom, synd du kanske ser bra ut
Citera
2015-02-10, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad är egentligen problemet? De enda som hängts ut är en miljöpartist som uttryckt rejält avvikande åsikter från partilinjen vilket är graverande, samt en jurist anställd av SD i EU-parlamentet som fört fram åsikter som ligger rejält över gränsen för vad ens SD klarar av. I övrigt har ingen identifierats utan fått vara anonyma. Inget att böla över.
Mitt problem är att någonstans i det här landet sitter en skäggig kommunist och röker hasch och läser mina inlägg på flashback. Han vet vem jag är. Jag vet inte vem han är. Det är ett slags orättvisa

samt mental press att jag när som helst kan dyka upp på förstasidan
Senast redigerad av Inkvisitionen 2015-02-10 kl. 22:47.
Citera
2015-02-10, 22:44
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Ur chatten

F=Fråga från person
H=Jan Helins svar
K=Min kommentar
Citat:
F Hej Jan! Varför publicerar du texter av t ex Fredrik Virtanen och Johan Ehrenberg som flödar av hat mot män?

S Det håller jag inte med dig om att de gör. Men den stora skillnaden är att de skriver under sina riktiga namn och du kan hålla med eller mot det de skriver och debattera vad du tycker om det. Det är en helt avgörande skillnad, tycker jag.

K De har en tidning bakom sig som betalar dem. Detas åsikter är inte kontroversiella i medieelitens och PK-maffians värld. Notera att han först förnekar deras manshat, men sen säger han att de gör det icke-anonymt.
Citat:
F Vad anser du om kvinnor som sprider manshat på twitter? Granskar ni dom också?

S Jag har inte upplevt det som ett problem och jag är ganska mycket på twitter. Så, nej någon sådan granskning har vi inte planerad.

K Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Obehagligt att läsa hans ställningstagande.

Citat:
F Tack för att ni gör denna granskning. Det behövs verkligen en debatt om hur vi uttrycker våra åsikter på nätet.

S Tack X. Jag håller med dig. Det är viktigt vad vi skapar för klimat i den offentliga debatten.

K Se ovanstående citat.

Citat:
F Tycker ni svartmålar flashback lite väl. Visst där finns idioter, likadant som det finns idioter överallt i samhället. Ni har säkert ett par st på Aftonbladet också. Iaf så borde även flashbacks goda sidor lyftas fram, där det diskuteras allt från tv spel till relationer, matlagning, litteratur, musik mm.

S Jag håller med om att det finns många goda saker med Flashback. Det vi granskar är ansvarslösheten när man ger spridning åt hat, hot förtal och hets mot folkgrupp. Skillnaden mot Aftonbladet är att om du tycker att det skulle finnas "idioter" här - om vi leker med den hypotesen alltså... - så kan du ställa mig till svars som ansvarig utgivare. Det går inte att göra på Flashback.

K Tjohej! Media kan lagen och har resurser att "försvara" sig med - och man har alltid medias offerkofta att ta till: Vi granskar och står för det fria ordet. Glöm inte heller att media är experter på att vända kappan efter vinden - för 75-80 år sen hade samma personer uttryckt sig annorlunda än nu.
Och även om man skulle ta en fajt mot dom och lyckas vinna så är man ändå stämplad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20294667.ab
Citera
2015-02-10, 22:45
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle

Hur defineriar du vanliga människor?

Själv anser jag att om det är något pressen ska granska så är det politiker som säger en sak utåt och en annan privat och/eller anonymt.
Citera
2015-02-10, 22:45
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Riktig länk: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article20296255.ab
Det är bara att bojkotta AB och Expressen och heller inte klicka på bifogande länkar till deras tidningar.

De drivs av moralpanik och gör allt för att tysta folkets åsikter. Det är en vänstervriden och rabiat feministisk sörja som ingår i reseatchgruppen.
Jan Helin är deras ansikte utåt så nu tar han fight med människor som inte är av samma åsikt som AB, R.A och expogruppen.

Tig ihjäl dem.
Citera
2015-02-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Var du nånsin i skolan?? Det finns lagar mot åsikter - t.ex hets mot folkgrupp. Återigen en som missupfattat detta med yttrandefrihet...jisses

Läs på i lagboken. Finns inte en enda jävla lag mot åsikter. Att hetsa mot en folkgrupp är olagligt - ja. Precis som att hota någon. Att ha åsikter är inte olagligt. Du kan t.ex. inte bli dömd för hets mot folkgrupp i ditt eget hem. Ej heller kan du bli dömd för olaga hot om offret inte känner fruktan, eller inte ens är där eller/är omedveten om handlingen.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle

Kan bara hålla med. Du kan gärna vara Pedofil, Mördare, IS-anhängare m.m.

Men om du så skriver något lite lätt negativt om Mångkulturen, eller positivt om SD, då kan alltså både Aftonbladet och Expressen hänga ut dig på löpet, och driva dig till arbetslöshet och självmord. Utan att blinka eller ångra sig det minsta.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Hej igen Uppenbarligen har väl inte allt modererats då? för isåfall skulle ju ingen bli uthängd? Jag tror att man måste inse att man trodde fel om man trodde det fanns "anonyma" forum där man kan skriva vadsomhelst och bryta mot det som inte är tillåtet i vanliga fall. Det är ju som sagt inget "safe haven" detta.

Men det är klart att det är obehagligt att veta att andra personer kan ta reda på mycket information om en, men då ska man ju inte befinna sig på internet. Det är ju en stor risk man tar då, om man vill vara anonym

Du skriver ganska proffsigt, och lagom undvikande för att svara direkt på frågorna jag gav. Har sett samma teknik tidigare i andra trådar jag bara läst, men ej svarat i. Hmm..., ingen slump ikväll.

Du önskar även mer moddande och uthängda får skylla sig själv.
Uthängda för sina tankar i skrift..

Om jag själv finner något/lite för märkligt/eller några flaggor som går upp..,så blir det ignore.
Vi kommer nog inte att sakna varandra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Problemet är att HMF-lagen är en väldigt flytande lag som kan innefatta alltifrån religionskritik för att religionens-uttryck kan tyckas vara olämpliga till simpla ord som neger och jude i negativa sammanhang. Likväl som rasism kan innefatta alltifrån ställningstaganden utifrån att man vill att Sverige ska vara svenskt till att tycka invandrare tär på samhället och inte att man uttryckligen hatar någon. Men ändå, varför skulle det vara ett problem? Varför ska man inte få hata i detta samhälle och framförallt inte få uttrycka detta rätt harmlöst i skrift, anonymt på ett forum?

Demokrati, människors lika värden m.m. du svamlar med begreppslösa ord som kan fyllas med vilka värden som helst utifrån vem som bestämmer vad de ska innehålla. Och vem gör det, jo maktinnehavarna och dess propagandaorgan, median. På så sätt så medför de, att man helt enkelt inte får rikta kritik mot vissa folkgrupper eller i vissa ämnen utan att riskera brott mot lagen.

Och detta sitter vanliga människor och tycker är helt okej, eftersom man fortfarande ser lagen som något att följa, en auktoritet trots att den tjänar till att undertrycka vissa åsikter för att genomföra de samhällsförändringar som de vill.

Var är demokratin där?

DU förstår väl att samhällen är uppbyggda av lagar som stiftats av politiker?? Alltså de som är valda av folket = DEMOKRATI. Vill man ändra på en lag då får man ju rösta på ett parti som i ditt önskemål då tar bort hets mot folkgrupp lagen . Man kan ju inte bryta mot en lag för att man inte gillar den och sen tro man ska komma undan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in