Citat:
Ursprungligen postat av
sanningscentrifug
Ja och enligt svensk lagstiftning så är det olagligt med hets mot folkgrupp. Rasistiska uttryck har för mig inget att göra med yttrandefrihet, yttrandefrihet är en demokratisk princip som handlar om att klara av massa olika åsikter parallellt. S k "invandringskritik" har jag inga problem med, men rasism är rasism - det har i mina ögon inget med demokrati att göra - det går emot grundtankarna om människors lika värde. Om det är "PK" så verkar det som inte är PK vara anti-demokratiskt.
Problemet är att HMF-lagen är en väldigt flytande lag som kan innefatta alltifrån religionskritik för att religionens-uttryck kan tyckas vara olämpliga till simpla ord som neger och jude i negativa sammanhang. Likväl som rasism kan innefatta alltifrån ställningstaganden utifrån att man vill att Sverige ska vara svenskt till att tycka invandrare tär på samhället och inte att man uttryckligen hatar någon. Men ändå, varför skulle det vara ett problem? Varför ska man inte få hata i detta samhälle och framförallt inte få uttrycka detta rätt harmlöst i skrift, anonymt på ett forum?
Demokrati, människors lika värden m.m. du svamlar med begreppslösa ord som kan fyllas med vilka värden som helst utifrån vem som bestämmer vad de ska innehålla. Och vem gör det, jo maktinnehavarna och dess propagandaorgan, median. På så sätt så medför de, att man helt enkelt inte får rikta kritik mot vissa folkgrupper eller i vissa ämnen utan att riskera brott mot lagen.
Och detta sitter vanliga människor och tycker är helt okej, eftersom man fortfarande ser lagen som något att följa, en auktoritet trots att den tjänar till att undertrycka vissa åsikter för att genomföra de samhällsförändringar som de vill.
Var är demokratin där?