2015-02-09, 14:13
Medlem
Hej,

Har ärvt ett hyreshus som jag är lockad att sälja utan mäklare (har några intressenter). Problemet är att jag inte hittar några kostnader för att bygga huset så jag kommer få problem med reavinstskatten. Är riktigt svag inom ämnet så skulle behöva några råd.

Huset är byggt av den släkting som jag ärvt det av. Han ägde det som enskild firma.
Jag tänker mig att jag kan få reda på kostnad för marken via lantmäteriet men kan jag på något sätt uppskatta kostnader för byggnation?
I skatteverkets SKV A 2012:12 hittar jag någon typ av schablonkostnad per kvadratmeter av nybyggnation, är detta vad jag bör använda mig av? Den kostnaden är riktigt lågt räknad ser jag.

Det finns många pantbrev uttagna i fastigheten, motsvarar dessa kostnaden för byggnationen på något sätt och kan det i så fall användas som i deklarationssyfte?

Kan man på något annat vis uppskatta dessa kostnader om jag inte hittar uppgifterna någonstans?

Tacksam för svar.
Citera
2015-02-09, 14:41
stycka av tomten om du har en stor bit har hört att man kan göra en del deg på det bara gå in på hemnet och kolla vad en bit tomt kostar i samma område så du får en pris uppgift
Citera
2015-02-09, 14:51
Medlem
Tack för svaret, men det är inte aktuellt för denna tomt.

Vad jag egentligen är ute efter är:
1. Kan jag schablonmässigt uppskatta byggnationen av huset enligt SKV A 2012:12 sid 5 och lägga denna kostnad till kostnaden för att köpa marken och på så sätt hävda att det ska dras från försäljningspriset?
Med andra ord: om tomten kostade 80 000, huset byggdes 1991 och är på 100 kvadrat boyta kan jag då räkna 9000 sek (pris per kvadratmeter nybyggnation 1991 enligt SKV A 2012:12) gånger 100 kvadrat = 900 000 + kostnad för tomten = 980 000? Det skulle med andra ord bli en reavinst på 20 000 sek vid en försäljning för 1 000 000.

2. Kan man räkna på något annat sätt? Få någon fingervisning med pantbrev osv?
Citera
2015-02-09, 19:08
Medlem
Diablo1118s avatar
Ett tips är att ringa skatteverket och fråga. De är väldigt hjälpsamma..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in