2015-02-09, 12:32
Medlem
Sek-Losos avatar
Låt oss säga att jag har Handelsbanken och loggar in med bankid på kort som jag ansluter via en sladd från min dosa till USB.

Skulle någon som har tillgång till min dator helt hypotetiskt kunna installera ett program som avläser koden jag knappar in i min dosa? Hur skulle personen isf göra? Vilket program skulle Hen då använda?

Tack för hjälpen!
Citera
2015-02-09, 12:44
Medlem
ElCampeadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sek-Loso
Låt oss säga att jag har Handelsbanken och loggar in med bankid på kort som jag ansluter via en sladd från min dosa till USB.

Skulle någon som har tillgång till min dator helt hypotetiskt kunna installera ett program som avläser koden jag knappar in i min dosa? Hur skulle personen isf göra? Vilket program skulle Hen då använda?

Tack för hjälpen!

Jag tror inte att hönor installerar saker på datorer, generellt sett. Säger inte att det är omöjligt, men man måste nästan med 100 procents säkerhet ha fysisk tillgång till bankdosan för att det ska ha någon realistisk chans att lyckas. Om personen dock har det, som du säger, så visst skulle man nog kunna installera en keylogger på något sätt.
Citera
2015-02-09, 12:48
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElCampeador
Jag tror inte att hönor installerar saker på datorer, generellt sett. Säger inte att det är omöjligt, men man måste nästan med 100 procents säkerhet ha fysisk tillgång till bankdosan för att det ska ha någon realistisk chans att lyckas. Om personen dock har det, som du säger, så visst skulle man nog kunna installera en keylogger på något sätt.

Så låt oss säga att personen har tillgång till dosan och kortet. Hur skulle denne då gå tillväga med en keylogger lite mer exakt?
Citera
2015-02-09, 14:07
Medlem
mleytons avatar
Har inte handelsbanken, hur ser det ut mjukvarumässigt?
Har man nått typ av program som autentiserar sig mot Handelsbanken eller görs detta direkt via webben?
Citera
2015-02-09, 14:15
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mleyton
Har inte handelsbanken, hur ser det ut mjukvarumässigt?
Har man nått typ av program som autentiserar sig mot Handelsbanken eller görs detta direkt via webben?

Jo har ett säkerhetsprogram installerat på datorn från Handelsbanken.
Citera
2015-02-09, 14:21
Medlem
mleytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sek-Loso
Jo har ett säkerhetsprogram installerat på datorn från Handelsbanken.
Hur ser trafiken ut till Handelsbanken? Är det ett ständigt flöde för att se att pinen är korrekt eller fel? eller görs bara en lokal koll och vid godkänd pin så skickas det till HB?
Citera
2015-02-09, 14:26
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mleyton
Hur ser trafiken ut till Handelsbanken? Är det ett ständigt flöde för att se att pinen är korrekt eller fel? eller görs bara en lokal koll och vid godkänd pin så skickas det till HB?

Vet ej. Hur kollar jag det?

Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in