2015-02-09, 11:47
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Finns det? Wifi verkar ju inte funka så bra så landsbygden ibland så då kanske parabol är bättre?
Citera
2015-02-09, 11:55
Medlem
BNCs avatar
Nu får du nog reda ut dina begrepp lite..

Menar du att 3G/4G inte fungerar bra, och att lösningen skulle vara Satellit?

För, WiFi fungerar ju lika bra överallt, det är något du kör lokalt hemma. Parabol är bara en sorts antenn, vilken du kan använda för 3G, Wifi, eller vad som helst om du vill.

Om du nu menar som jag gissar, så ja, det kan vara en vettig lösning om du inte har möjlighet till en vettig ADSL-uppkoppling, saknar fiber och har dålig mottagning på 3G/4G och inte är inom "line of sight" med en mast så att det går att lösa med en riktantenn.

Största svenska aktören med satellitbredband jag känner till är http://rbsat.se/
Citera
2015-02-09, 18:40
Medlem
DennisOlofs avatar
Saturnuspojken, beror på vad du gör med din uppkoppling.

xDSL är det bästa (av det sämsta) så att säga. Har man inte det, då är 3G/4G bättre än satellit, pga man får bättre hastigheter, utrustningen är inte så dyr och det ingår ganska mycket datatrafik i abonnemangen. I alla fall för vanligt användande.

Dessutom kan man köpa extern antenn för att få riktigt bra täckning, sedan om man kör med en t.ex. en huawei E3276 så har den ingång för extern antenn, skaffar man bara en adapter och sedan har man mycket bra hastighet, även om det bara är 3G man kan få där man bor. Sedan är ju en dovado router också bra, kan man mycket lätt håll koll på sin trafikförbrukning och använda internet till flera enheter utan problem.

Att streama massa video, tanka ner grejer osv, är inte lämpligt på 3G/4G då det förbrukar stora mängder data.

Uppkoppling via satellit är dyrare, man får inte lika mycket data. Fördelen här är ju att om INGET annat finns och där man knappt ens har mobiltelefoni. Då är det ju bra för att kunna få tillgång till internet. Men rätt många kan köra på 3G / 4G och fixar man rätt utrustning så kan man få ganska bra hastigheter.

Så försök fixa över 3G / 4G först, det är bättre, sista alternativet är satellit.
Citera
2015-02-10, 09:26
Medlem
zixls avatar
Dessa använde en kompis med ext antenn när han bodde ute i ödemarken.

http://www.net1.se/
Citera
2015-02-10, 14:34
Medlem
DennisOlofs avatar
zixl, ja just det, tack för ditt inlägg.

Glömde bort att nämna dom, självklart viktigt då dom kör på det gamla NMT nätet (om jag inte minns fel).
Citera
2015-02-10, 18:46
Medlem
PeterNosters avatar
Det där sattelitbredbandet är väl bara nedladdning från sattelit men uppladdning via telefonlinjen?
Citera
2015-02-10, 18:57
Medlem
DennisOlofs avatar
PeterNoster, nej, faktiskt inte.

Det var så en gång i tiden att man körde upp-trafiken via modem eller liknande, men numera är det faktiskt båda hållen, allt går via satelliten. Så uppfattade jag det sist jag läste om det, hoppas det inte blev fel nu.

Och jag har för mig att det även var fri trafik nattetid eller något sådant, så man kan ju lägga upp saker som man vill ladda ner så att det går när det är fri trafik. Iofs tror jag inte dom flesta kör internet via satellit, man väljer nog andra bättre alternativ om man kan och har möjlighet. Men det är ju fint att det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in