2015-02-09, 07:46
Medlem
Falukorvarnas avatar
Är denna kurs ett typexempel på utbildning i det här landet?

http://sisu.it.su.se/search/info/FK4013

Citat:
Kursen introducerar centrala teorier och begrepp, frågeställningar och metoder inom genusvetenskap med inriktning fysik. Områden som lärandet av fysik, framställningen av fysik i samhället och fysik som vetenskap analyseras ur ett genusperspektiv.
Citera
2015-02-09, 08:42
Medlem
Trillskes avatar
Det slår mig att det förmodligen kommer minska chanserna att få jobb.

Nu är det visserligen inte alla gånger arbetsgivaren tittar igenom betygen, men ändå.

Synd, för naturvetenskapliga lagar är ju bland de värsta manliga härskartekniker som finns.
Citera
2015-02-09, 08:52
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det slår mig att det förmodligen kommer minska chanserna att få jobb.

Nu är det visserligen inte alla gånger arbetsgivaren tittar igenom betygen, men ändå.

Synd, för naturvetenskapliga lagar är ju bland de värsta manliga härskartekniker som finns.

Säg inte så. Jag ville gå på den nu och se vad det är för något, nu vågar jag ju inte.
Citera
2015-02-09, 09:02
Medlem
Fy för universums sexistiska lagar.

Detta låter som något Södertörns högskolas rektor Moira von Wright skulle hitta på.

http://fof.se/tidning/2010/4/vetenskapskritisk-rektor

Genusmedveten fysik... snälla.

Vore lite intressant att faktiskt testa på kursen för att se just hur mycket hjärntvättande genuslära som den innehåller. Men jag skulle aldrig inkludera detta på mitt CV.
Citera
2015-02-09, 09:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Säg inte så. Jag ville gå på den nu och se vad det är för något, nu vågar jag ju inte.
Ni måste stå på er. Ni har fått höra hela livet att sum(F) = am. Men varför acceleration? Ingen har ifrågasatt saken, för patriarkatet tycker mycket om acceleration. Spännande. Vad händer om vi byter acceleration mot blommor? Då ändras kraften proportionellt mot massans intrisikala blomtal. Vi vet inte vad det betyder. Det har tystats av patriarkatet ända sedan newton fick en pelargon i huvudet.
Senast redigerad av Trillske 2015-02-09 kl. 09:12.
Citera
2015-02-09, 09:16
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ni måste stå på er. Ni har fått höra hela livet att sum(F) = am. Men varför acceleration? Ingen har ifrågasatt saken, för patriarkatet tycker mycket om acceleration. Spännande. Vad händer om vi byter acceleration mot blommor? Då ändras kraften proportionellt mot massans intrisikala blomtal. Vi vet inte vad det betyder. Det har tystats av patriarkatet ända sedan newton fick en pelargon i huvudet.

Exakt det man kan hoppas på att de snackar om.

Ifall man läser Moiras rapport om gymnasiefysiken från 1998 (typ då, skriver från min mobil så jag kan inte kolla) så skriver hon att en vetenskaplig världssyn aldrig kan ersätta en vardaglig och att fysiken förstör "mirakel" som skatter vid regnbågens slut.
Exakt sådant jag vill höra om.
Citera
2015-02-09, 16:02
Medlem
SU är ju ett skämt om de låter detta läras ut.
Citera
2015-03-17, 21:12
Medlem
SwedishKnightriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POCKETESS1
SU är ju ett skämt om de låter detta läras ut.

Genustänket genomsyrar alla utbildningar, i synnerhet lärarutbildningarna, på alla landets högskolor och universitet. På gott och ont.

Jag hade gärna gått den där kursen faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in