2015-02-09, 06:06
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Jag gillar mat som smakar mycket, och soya (av de billigaste slagen) är därför en flitigt använd ingrediens. Tycker dock att det blir på tok för mycket salt ibland, så behöver tips på soya med mycket smak som innehåller mindre salt.

Tar även tacksamt emot tips på kryddor som kan ge smak av samma slag, som ger möjligheten att undvika allt det där saltet.

Tack på förhand!
Citera
2015-02-09, 06:12
Medlem
retrospectives avatar
Antar att Cheng's är utesluten. Men varför inte bara ta lite mindre soya? Beroende på hur många portioner man gör så kan det ju räcka med någon droppe, men den droppen gör ju susen.
Citera
2015-02-09, 07:38
Medlem
klybans avatar
De Japanska sojerna är lite mindre salta.
En favorit för mig bland dom är Yamasa.
Citera
2015-02-09, 12:01
Medlem
Aspsusas avatar
Frågan är varför du vill minska saltet?

Om det är för smakens skull, så kan du pröva med mindre salt sojasås, Knorr-sås (om du gillar kryddningen), eller Aromat eller annan natrium-glutamat (umami) krydda. Selleri och selleri-salt skall också vara rikt på natrium-glutamat/umami.
Ett annat alternativ om du är ute efter den där umami-smaken är Touch-of-taste fonder. Antagligen inte mindre salta, men mera sammansatt smakprofil så smaken det blir inte så lätt den där smaken av för-mycket-salt-soja.

Är du förresten säker på att det är just _saltet_ i sojan du känner när du tycker att det blir för mycket? Själv använder jag periodvis enbart Kikkoman-soja som salt för pannbiffar, griskotlett, kyckling-wok m.m., och visserligen blir det litet salt om man har i mycket, men för mig är det snarare en litet bitter, "bränd soja" -smak (väldigt svår att beskriva) som stör när det blir för mycket.
Min standard "på känn" kryddning av mustig gryta är Kikkoman soja+Knorr+Touch-of-Taste (eller buljongtärning). Plus peppar och örter enligt vad jag känner för. Och gärna rotselleri, palsternacka och morot som får badda sönder läääänge, mums.
Tillägg: Glöm inte heller att socker/honung/sirap också kan verkar smakförhöjande när det kombineras med umami! (Morot i grytor/såser, sockerbiten i tomatsåsen, sirapen på kåldolmen etc)

Men om du oroar dig för saltets blodtryckshöjande verkan så är grejs med natriumglutamat inget alternativ tyvärr.
I så fall så skulle jag ändå råda dig att kolla upp saken ordentligt - alla har inte blodtryck som är känsliga för salt, och allas blodtryck behöver inte sänkas.

Själv fick jag rådet av min läkare att salta mer för att avhjälpa min tendens till blodtrycksfall. Jag hade helt enkelt trott på moderna kostråd och börjat använda alldeles för litet salt i maten - tycker inte salt mat är speciellt gott. Uppenbarligen är det individuellt hur snabbt man vänjer sig och vänjer sig av med smaken av hårt saltad mat. Jag behöver inte "slarva med saltet" mer än en vecka så blir det igen svårt att äta t.ex. tysk restaurantmat.
Senast redigerad av Aspsusa 2015-02-09 kl. 12:05.
Citera
2015-02-09, 20:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Golden Boy Mushroom Soy är en "Thai-soja" med ganska mycket smak. Skulle inte påstå att den är jättesalt men den har ändå en salthalt på 18% (Den innehåller även 25,8% vatten, 25% sojabönor, 25% vetemjöl, 3,3% socker, 1,8% mononatriumglutamat [E 621], 1% champinjoner och 0,1% konserveringsmedel [E 211].).

Personligen föredrar jag Thai-soja om jag ska ha soja till vanlig matlagning.
Citera
2015-02-09, 23:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Antar att Cheng's är utesluten. Men varför inte bara ta lite mindre soya? Beroende på hur många portioner man gör så kan det ju räcka med någon droppe, men den droppen gör ju susen.

Förstår inte vad du menar...tar man mindre blir det ju mindre, lägger man till mindre av en smak, så blir det ju mindre av den smaken. Jag ställer ju frågan för att jag vill att maten ska smaka mycket. Hade jag inte upplevt det som mindre gott om den smakar mindre, hade jag givetvis minskat mängden soya

För övrigt..."någon droppe" skriver du...ska det smaka något av t.ex. en köttbit på tallriken, så vill jag åtminstone hälla på en tesked på den, helst mer. Så nej, någon lite droppe gör inte susen nånstans.
Citera
2015-02-09, 23:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Frågan är varför du vill minska saltet?

Om det är för smakens skull, så kan du pröva med mindre salt sojasås, Knorr-sås (om du gillar kryddningen), eller Aromat eller annan natrium-glutamat (umami) krydda. Selleri och selleri-salt skall också vara rikt på natrium-glutamat/umami.
Ett annat alternativ om du är ute efter den där umami-smaken är Touch-of-taste fonder. Antagligen inte mindre salta, men mera sammansatt smakprofil så smaken det blir inte så lätt den där smaken av för-mycket-salt-soja.

Är du förresten säker på att det är just _saltet_ i sojan du känner när du tycker att det blir för mycket? Själv använder jag periodvis enbart Kikkoman-soja som salt för pannbiffar, griskotlett, kyckling-wok m.m., och visserligen blir det litet salt om man har i mycket, men för mig är det snarare en litet bitter, "bränd soja" -smak (väldigt svår att beskriva) som stör när det blir för mycket.
Min standard "på känn" kryddning av mustig gryta är Kikkoman soja+Knorr+Touch-of-Taste (eller buljongtärning). Plus peppar och örter enligt vad jag känner för. Och gärna rotselleri, palsternacka och morot som får badda sönder läääänge, mums.
Tillägg: Glöm inte heller att socker/honung/sirap också kan verkar smakförhöjande när det kombineras med umami! (Morot i grytor/såser, sockerbiten i tomatsåsen, sirapen på kåldolmen etc)

Men om du oroar dig för saltets blodtryckshöjande verkan så är grejs med natriumglutamat inget alternativ tyvärr.
I så fall så skulle jag ändå råda dig att kolla upp saken ordentligt - alla har inte blodtryck som är känsliga för salt, och allas blodtryck behöver inte sänkas.

Själv fick jag rådet av min läkare att salta mer för att avhjälpa min tendens till blodtrycksfall. Jag hade helt enkelt trott på moderna kostråd och börjat använda alldeles för litet salt i maten - tycker inte salt mat är speciellt gott. Uppenbarligen är det individuellt hur snabbt man vänjer sig och vänjer sig av med smaken av hårt saltad mat. Jag behöver inte "slarva med saltet" mer än en vecka så blir det igen svårt att äta t.ex. tysk restaurantmat.

Jag vill minska saltet för att jag märker att kroppen mår bättre om den slipper det. Det jag gillar med soya är nog den brända smaken, för gillar bränt kött (godast är alltid det som fastnar i stekpannan), brända brödkanter m.m. Ska kika på de soyor du nämner.

Undviker för övrigt socker, honung, sirap och liknande. Tänderna behöver inte karies och kroppen behöver inga sådana insulinpåslag.

Aromat är också väldigt salt, liksom de flesta kryddblandningar (de är ofta även väldigt sockrade).
Citera
2015-02-10, 07:06
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Aromat är också väldigt salt, liksom de flesta kryddblandningar (de är ofta även väldigt sockrade).

Jepp, det har du så rätt i. Och det finns ju en orsak till det: salt+glutamat+socker = smak.

I sojasås har du naturligt salt+glutamat.

Glömde nämna att det även finns selleripulver, vill du minska salt/natrium så är det kanske något att testa?

En annan aspekt som verkar smakförhöjande är fett. Om du nu lagar väldigt fettsnålt, så kan mera olja eller smör vara något att prova. Finns också smaksatta oljor (+man kan göra själv*) och oljor som smakar väldigt mycket. Själv gillar jag ibland wokade grönsaker smaksatta med mycket rostad sesamolja men bara en pyttedos sojasås eller en nypa salt.

* Oljor med svamp har ofta ganska bra umami, men kan vara dyra. Man kan dock fylla på i flaskan med mera vanlig olivolja och på så sätt dryga ut dem. Olja med Rosmarin, Salvia m.fl. örtkryddningar är det tacksamt att laga själv. In med kryddorna i en liten burk, på med god olja, vänta några dagar.
Citera
2015-02-10, 08:32
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Förstår inte vad du menar...tar man mindre blir det ju mindre, lägger man till mindre av en smak, så blir det ju mindre av den smaken. Jag ställer ju frågan för att jag vill att maten ska smaka mycket. Hade jag inte upplevt det som mindre gott om den smakar mindre, hade jag givetvis minskat mängden soya

För övrigt..."någon droppe" skriver du...ska det smaka något av t.ex. en köttbit på tallriken, så vill jag åtminstone hälla på en tesked på den, helst mer. Så nej, någon lite droppe gör inte susen nånstans.
Ja, tar du mindre så blir det mindre salt; beroende på hur lite så kan du fortfarande bibehålla smak. Inte så jävla konstigt. Snacka om att haka upp sig på orden. Jag behöver personligen bara använda "någon droppe" och det fungerar ypperligt, särskilt om man tillsätter t ex en buljong för smaken.
Citera
2015-02-10, 10:02
Medlem
Är det bara färg och MSG du är ute efter kan du ju blanda ihop en egen sås, även om det naturligtvis inte kan kallas soja.
MSG-pulver + kulör + skvätt socker och vad du nu vill ha, kanske selleripulvret ovan nämnt.

Annars säljer Kikkoman ett saltfattigt alternativ.
Rekommenderas väl mest som ett tillbehör snarare än rakt ner i maten, om jag förstått saken rätt.
Citera
2015-02-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
De Japanska sojerna är lite mindre salta.
En favorit för mig bland dom är Yamasa.

Yes, finns i en variant m mindre salt

Dyrare sojor från asiatiska butiker har mkt bättre smak än whatever inne på ica, fylligare och mer balanserade
Citera
2015-02-11, 23:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Ja, tar du mindre så blir det mindre salt; beroende på hur lite så kan du fortfarande bibehålla smak. Inte så jävla konstigt. Snacka om att haka upp sig på orden. Jag behöver personligen bara använda "någon droppe" och det fungerar ypperligt, särskilt om man tillsätter t ex en buljong för smaken.

Har i 9 av 10 fall inte soya i t.ex. en gryta, utan som en pöl på tallriken att doppa t.ex. köttbitar i när jag äter.

Smaken avtar för övrigt givetvis i relation till den omfattning i vilken man minskar soyan. Smaken går givetvis behålla även om man minskar mängden soya, precis som du skriver, men som jag antog hade framgått tidigare är min önskan inte att i vart fall behålla någon smak, utan att behålla mycket smak utan att behöva få i mig så mycket salt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in